Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fields of Fire

Startat av pelle, 2 september 2008 kl. 10:41:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

pelle

Reglerna är kompakta och beskriver dessutom (inte, ibland) saker man inte är van vid att se i spel. Jag tror att (nästan) allt står där, men att det inte är helt uppenbart först hur saker hänger ihop. Kombinerat med det detaljerade spelexemplet och erratan från CSW borde ingen här ha några problem att förstå hur det fungerar efter att ha provspelat några drag.

Ben och många speltestare höll nog på alldeles för länge med spelet  och kunde inte riktigt avgöra vad som behövde förklaras mer detaljerat, trots en hel del dumma(?) frågor från nytillkomna speltestare mot slutet.

Skulle gärna prova att köra coop någongång.  Ben rekommenderade att man sätter upp två parallella spel och kör samma uppdrag, ledande två olika kompanier ur samma bataljon. Har man bara ett spel borde det gå att dela upp plutonerna inom kompaniet på något sätt i stället tycker jag.

Elias Nordling

CiteraFast jag delar Björns principer om solospel. Jag spelar heöst när jag har sällskap. Är jag by my lonesome vill jag nog inte spela spel alls.

Att frivilligt avstå från att spela Ambush är snudd på självstympning.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

pelle

Citat från: "Elias Nordling"Att frivilligt avstå från att spela Ambush är snudd på självstympning.

Ja, men Ambush är ju ett spel för två spelare. Roligt solo, men mycket roligare om man kör två och styr hälften av soldaterna var.

Elias Nordling

CiteraJa, men Ambush är ju ett spel för två spelare. Roligt solo, men mycket roligare om man kör två och styr hälften av soldaterna var.

Man kan ha kul med två spelare, men det är definitivt ett solitärspel. Det står på utsidan av boxen. Jag kan se det därifrån jag sitter.

På Shell Shock står det "Two Player Ambush!". Fast det var inte lika bra.

pelle

Jaja, rent teoretiskt är Ambush såklart ett solospel, men även i regelboken tipsas det om att det är roligt för två också. Jag tror egentligen jag gillar alla solospel bättre med två spelare, om det finns något naturligt sätt att dela upp spelet på (vilket kanske inte gäller för så jättemånga solospel; jag har bara provat med Ambush).

BigPapaBear

Citat från: "pelle"Jaja, rent teoretiskt är Ambush såklart ett solospel, men även i regelboken tipsas det om att det är roligt för två också. Jag tror egentligen jag gillar alla solospel bättre med två spelare, om det finns något naturligt sätt att dela upp spelet på (vilket kanske inte gäller för så jättemånga solospel; jag har bara provat med Ambush).

På samma sätt är "vanliga" krigsspel oftast roligare på lag. Det är kul att umgås med fler människor och skratta tillsammans.
En mycket bitter liten man.

bambaladam

Har fått hem det här nu. Befinner mig väl halvvägs med tillvänjningen och inlärningen. Det ser mycket smaskigt ut.

Spelet är INTE kortdrivet i CDG-bemärkelse. Varje omgång använder två kortlekar, en för terräng som man gör en abstraherad karta av, och en Action-lek som innehåller resultat för diverse effekter (försökta actions, resultat av skada, slumptal 1-x där x är 2-12, kontakt med fiende vid potential contact check osv). Det innebär att action-leken ersätter en drös tabeller och tärningar jämfört med ett spel med tärningar, inte att korten ger dig olika alternativ eller är dina resurser på något vis. Det närmaste CDG-formatet är att varje aktiverat HQ får ett antal kommandopoäng som visas på ett kort, men det hade ju också kunnat göras med tärningar.

Det jag har svårast att få ordning på är antagligen det som kräver den största militära kompetensen, d.v.s. kommunikationsreglerna och användning av signaler osv. Det är dessutom jävligt tufft att ta sig förbi envisa tyskar. Ammohantering gör mig också lite nervös (som i hur jag ska fatta bra beslut, inte hur det ska gå till), men det är nog viktigare i framtida scenarion.

Tror att det här spelet kan bli en framgångsrik serie, det ser jävligt lätt ut att göra expansioner till (de skulle behöva innehålla ett brickark, ett häfte med scenarion och eventuellt en terränglek, men skulle lätt kunna innehålla tre kampanjer liksom grundlådan).

Jag har nog en tung inlärningskurva innan jag klår första scenariot.

Kan recensera regelboken: verkar vara ett bra system, synd att en galen tokdåre satt ihop handboken. Men det hjälper mycket med spelexemplet.

Elias Nordling

CiteraKan recensera regelboken: verkar vara ett bra system, synd att en galen tokdåre satt ihop handboken.

Problemet är väl att Ben Hull tycker att mycket är så självklart att det inte behöver skrivas ut. När jag provade första versionen av Musket&Pike fick jag också känslan av att det inte stod hur man skulle göra för att spela i reglerna. Version tre av regelboken är 50% längre utan att egentligen innehålla några regeltillägg, vilket säger en del om hur mycket man glömt att förklara i version 1.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Problemet är väl att Ben Hull tycker att mycket är så självklart att det inte behöver skrivas ut.

Borde inte sånt synas vid blindtester?

Elias Nordling

CiteraBorde inte sånt synas vid blindtester?

Med en bra utvecklare, så.

bambaladam

Börjar komma igång så smått. Det är faktiskt kul det här. Idiosynkratiskt skrivet, men man slipper ju tjafsa om regeltolkningar med motståndaren ;). Har ett kompani på väg att klara första uppdraget nu (peppar peppar). Har haft tur med motståndet (en sniper, en 88 som jag jagade på flykten med bazookapojkarna och en granatspotter som sitter och gömmer sig bredvid mitt mål och skickar ned hemskheter på 1st Pl).

1st Pl har i princip disintegrerat under granatelden, och på samma ställe har 1st Sgt som skulle frakta fallna till upphämtningsplatsen fått sin jeep sprängd i bitar och behöver nu själv undsättning. Området är i kaos, fallna och irrande små manskapsklickar, men ett par koordinerade grupper som kan ge svarseld. En kallsinnig kapten är nöjd med att 2nd Pl har fritt fram till huvudmålet och 3rd Pl är redo att rycka fram och ta över uppgiften från 1st Pl. Att notera är att jag lyckades använda en signalraket (!) för att få resterna av 1st Pl att rikta om sin eld mot spotterns nya position (annars skjuter de mot buskarna). Det blir en del svinn.

Riktigt klurigt, både som spel och läsövning. Jag gillar det, men jag är ju alltid så positiv till alla spel.

A F

Citat från: "bambaladam"Att notera är att jag lyckades använda en signalraket (!) för att få resterna av 1st Pl att rikta om sin eld mot spotterns nya position (annars skjuter de mot buskarna).

Låter ju helt underbart.

bambaladam

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "bambaladam"Att notera är att jag lyckades använda en signalraket (!) för att få resterna av 1st Pl att rikta om sin eld mot spotterns nya position (annars skjuter de mot buskarna).

Låter ju helt underbart.

Det är rätt kul att vara tvungen att ge ordern ELD UPPHÖR! i ett spel ;).

A F

Citat från: "bambaladam"Det är rätt kul att vara tvungen att ge ordern ELD UPPHÖR! i ett spel ;).

Jo, det är ju sånt man lägger ner en massa tid på i verkla livet.

pelle

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraBorde inte sånt synas vid blindtester?

Med en bra utvecklare, så.

Designern var inte helt oskyldig här heller. Jag gjorde en del blindtest (blindläsning, mest) av sista pre-releaserna. Av det jag rapporterade in hamnade en del i reglerna, en del i erratan (deadline för tryckning kom helt plötsligt, när alla trodde att vi skulle ha betydligt mer tid på oss för att speltesta och uppdatera regler). Tyvärr var det nog minst hälften av det jag rapporterade in som förklarades av Ben som självklarheter man inte behövde nämna i reglerna. Nu har massor av andra spelare frågat om precis samma saker... Sedan var det tyvärr också mycket jag tycker nu att jag borde ha kunnat upptäckt och rapporterat in i god tid innan reglerna trycktes. Det var ju ett par andra som också skickade in långa listor med kommentarer månaderna före tryck. Jag tycker reglerna är ett under av klarhet nu jämfört med hur det var i somras... Mycket tycker jag dock borde ha fixats under de 7 år de filade på spelet.

Sedan efter ett par regelversioner var väl jag också förbrukad som blindtestare. Man blir ju, eh, blind efter att ha krånglat sig igenom reglerna sju gånger, så det hade väl varit optimalt att ta in nya blindtestare varje vecka för att se såatt ändringar inte hade gjort saker mer förvirrade (vilket de säkert gjorde). Jag vet inte hur man brukar göra.

När man väl har förstått det mesta  flyter det på riktigt bra dock.Vissa drag är över på ett par minuter. Sedan kör jag dock fast i regelfrågor och hamnar i utdragna tvåtimmarsdrag fortfarande ibland när något konstigt inträffar.