Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Struggle of Empires

Startat av BigPapaBear, 13 april 2009 kl. 20:53:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Borderline euro, jag vet. Men är det någon som har spelat det? Är det kul?

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/9625

Behöver tröstshoppa för att komma över det förrädiska väsen som kallas "kvinnan". När är det Greiderbar?  :twisted:
En mycket bitter liten man.

Scipio

Fantastiskt bra spel. En av mina klara favoriter av den kategorin spel.

På tidigt 90-tal så spelade vi mycket Junta, Illuminati, Kremlin och Republic of Rome och av någon anledning som jag inte kommit på än så tycker jag att SoE tagit en plats bland de spelen också för oss.

Lättsamt-konfliktbaserat-multiplayer-spel kanske är den röda tråden eller så är det nåt mer.
"Randomization is too important to be left to chance"

Tommy Röhs

Citat från: "BigPapaBear"Borderline euro, jag vet. Men är det någon som har spelat det?

Kan ta med det till lokalen så kan du kika på det

BigPapaBear

Citat från: "Tommy Röhs"Kan ta med det till lokalen så kan du kika på det

Stort tack för erbjudandet, Tommy. Dock ljöd Rogers positiva kommentar i samklang med mitt sug efter ett nytt spel. Jag slog till på väg hem från jobbet.  :up:

Tommy Röhs

Citat från: "BigPapaBear"Stort tack för erbjudandet, Tommy. Dock ljöd Rogers positiva kommentar i samklang med mitt sug efter ett nytt spel. Jag slog till på väg hem från jobbet.  :up:

När spelas det?  8)

BigPapaBear

Citat från: "Tommy Röhs"När spelas det?  8)

LinCon. Definitivt. Ska du dit?

Ett parti i lokalen borde nog gå att styra upp det också, men där vågar jag inte säga något exakt datum.

aegneus

Toppenspel! Har bara kört en handfull partier, men kanske det bästa flermanna-krigsspel jag spelat.

Martin Wallace är helt briljant. Nästan inga regler (för en wargamer vill säga) och ändå känns det som en simulering  på hög nivå av hur det var att kriga på 1700-talet. Speciellt att man är allierad med folk i ett krig som kanske inte är ens vänner i nästa gör att man får balansera vad som är bra i det här kriget med att duka för nästa.... att man också ligger under konstant tempostress (du får 30 actions i hela spelet, that's it) fungerar också väldig bra (ett Wallace-signum den där stressen, tydligen).

Sämre sak: en räcka dåliga tärningsslag sänker dig - det blir inte så många slag per spel, och med bara en handfull pjäser så betyder några förluster mycket. Man får sträva efter att ha samma mål som en kung på 1700-talet i sina krig....

Elias Nordling

Har inte spelat Struggle of Empires, men de andra två Wallace-spel jag spelat, Empires of the Ancient World och Byzantium, är riktiga höjdare i genren Euro-krigsspel-crossover.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Har inte spelat Struggle of Empires, men de andra två Wallace-spel jag spelat, Empires of the Ancient World och Byzantium, är riktiga höjdare i genren Euro-krigsspel-crossover.

Noteras. Klart intressant.

BigPapaBear

Damn you, Wallace-förespråkare!

Det är så svårt att få ekonomin att gå ihop när man har en brädspelsbutik på promenadavstånd...

Byzantium inhandlat. :)

Scipio

Wallace är riktigt bra när han är bra.
Byzantium är bra även om jag tycker att SoE är hans bästa spel hittils.

Fast Sixteen thirty something... ligger inte långt efter.
Det är fult som stryk vilket på något konstigt sätt passar temat och är mycket roligt. Det har stämmning och attityd.
"Randomization is too important to be left to chance"

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"Wallace är riktigt bra när han är bra.
Byzantium är bra även om jag tycker att SoE är hans bästa spel hittils.

SoE har ju ett tema som är superporrigt. Ser mest fram emot att prova det, men Byzantium verkar himlarns spännande det också.  :up:

Elias Nordling

Man kan ha väldigt kul med bulgarerna i Byzantium. "Om inte DU tar hand om bulgarerna tänker inte JAG göra det, då låter jag hellre HONOM vinna".
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Doomfarer

Själv är jag ingen jättefan av varken SoE eller Martin Wallace. SoE påstår sig vara ett gamer's game men själv tycker jag bara det är långt och med alldeles för slumpartade strider.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on