Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Det blev tvillingar!!! Svensk speldesign triumferar.

Startat av A F, 21 september 2005 kl. 16:17:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

A F

http://www.multimanpublishing.com/preor ... .php?id=26

Av & med mig & Elias Norlding & Jerry Malone & Stefan Ekström. Hurra för oss.

Scipio

Gratulerar! Riktigt kul!   :)

Sååå Anders...när ska ni släppa Waterloo till NBS...   :P
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

Citat från: "Scipio"Sååå Anders...när ska ni släppa Waterloo till NBS...   :P

Till 200-årsjublet? Tittar just nu på Bailen & Eylau.

Mattias Rönnblom

Ballt.

A F

Citat från: "Scipio"Sååå Anders...när ska ni släppa Waterloo till NBS...   :P

Var tvungen att återkomma: Att göra Waterloo i NBS är en skitsak, det är en av världens mest söderfoskade slag och med vår kartskala på ett ark = 11000 x 7000 meter så får detta kompakta slag plats utan problem. Enkelt och halvtrist. Vad vi har tittat på däremot som är sexigt är hela kampanjen, men det sega med Ligny-Wavre-QB-Waterloo är att på  sex kartor så får allt nästan plats. Men bara nästan. Allt händer i de båda yttre kartkanterna och inget i mitten. Det skulle krävas nån jätteblaffa, men hål i mitten för att få det att funka. Det är fö. samma problem med Jena-Auerstädt och i någon mån även med Abensberg-kampanjen och slagen runt Rivoli & Castiligione. Däremot kan man göra ett asläckert Leipzig på sex kartor. (Och säga ÄT SPIK LaBATT!!!!!!) Sen har vi också tittat på Salamanca som är ett juste röj över 2 eller tre kartor. Berezina går också att göra nått vansinnigt på.

Skulle vi gå upp till 300 meter/ hex så är alla problem över, men då är det tveksamt om vi ska vara kvar på vår skala vad gäller trupp. Det blir nog så att jag & Elias gör ett operativt spel på divisionsnivå/ 2-3 km/ 4 timmar i höst.

Scipio

Låter kul, anledningen att jag undrade är ju att du tidigare uttryckt lite avesion mot flera spel som behandlar Waterloo, Gettysburg, Bulge osv.  :)

CiteraDet blir nog så att jag & Elias gör ett operativt spel på divisionsnivå/ 2-3 km/ 4 timmar i höst.
Intressant, det blir ett eget system som driver det då antar jag?
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

Citat från: "Scipio"Låter kul, anledningen att jag undrade är ju att du tidigare uttryckt lite avesion mot flera spel som behandlar Waterloo, Gettysburg, Bulge osv.  :)

Jaaää.. Det finns ju så många andra mer spännade situationer. Salamanca eller Abensberg-Lemberg är ju topp för att du har två totaltaggade arméer som jagar varandra och det kan gå hur som helst. Fan så mycket roligare än att vänta ut någons bensistopp i Ardennerna eller att Blücher den Oundviklige dyker upp om mosar en.

Citat från: "Scipio"Intressant, det blir ett eget system som driver det då antar jag?

Jo, det är vällan tanken. Vi har kanalerna klara för publicering, så det är för en gångs skull det minsta problemet. Går man sen upp på division så slipper man väldigt mycket pettimeter-forskning. Just nu sitter jag exempelvis och väntar på brev från Spanska krigsarkviet om vad för slags kannorer de erövrade vid Bailen. Sånt kan man stunta i när man flyttar division.

tinG

Grattis alla tre!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

thermopylai

Stort grattis!
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

tinG

Är det så att man bör överge La Bataille (efter evighetslång väntan på Regs XXX) för NBS om man är sugen på taktiskt nappe?

Jag har 10 av 13 (?) CWBS-titlar och tror mig vara bekant med grunderna i NBS, även om jag inte har spelat det.

Inga funderingar kring en subserie a la RSS?

/Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "tinG"Är det så att man bör överge La Bataille (efter evighetslång väntan på Regs XXX) för NBS om man är sugen på taktiskt nappe?

Nej. Vi skyr detaljtaktik som pesten. NBS handlar om att leda arméer. LaBat ligger ett snäpp under oss i skala/nivå och därmellan flyta oceaner.

Citat från: "tinG"Jag har 10 av 13 (?) CWBS-titlar och tror mig vara bekant med grunderna i NBS, även om jag inte har spelat det.

De är tillräckligt snarlika i grunderna för att du ska hänga med.

Citat från: "tinG"Inga funderingar kring en subserie a la RSS?

Folk frågar ofta, och blotta tanken gör mig kallsvettig. Dessutom så vill jag kunna spela slag större än Albuera, något som helt enkelt inte går att göra på 100 meter per hex/ bataljonsbrickor.

P-O Jönsson

Angående RSS för Napoleonkrigen då, ett som var meningen att bli det är på gång. Adam Starkwather har ansvaret för det. Jag var med ( kanske fortfarande är det????) i begynnelsen. Det drog dock iväg och höll på att bli onödigt avancerat, och då tycker jag ändå att ASL är ett ganska enkelt spel och LaBat likaså.
Vet inte riktigt hur statusen är på Starkweathers spel. Troligen har han förenklat det en hel del.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

A F

Citat från: "Peojon"bli onödigt avancerat, och då tycker jag ändå att ASL är ett ganska enkelt spel

Du anar inte hur lycklig/lättad jag blir av att inte vara inblandad. Har lagt ner en evigheter av grubbel på Napoleonsk strid i ord på brignivå och det sög affenschpett. Då behövde jag ändå bara bli klok på orsak och verkan och inte sen göra regler för det på kompnivå.

:shock:

BigPapaBear

Hjälp! Det är ju över 100 sidor regler.  :shock:  Är det mycket kuriosa & historia å dyl, eller?

Är lite sugen på att sätta mig in i lite mer Nappe-krigsföring, men det verkar lite för mycket...

Hur krångligt är spelet, herr Fager?

Var på skalan:
Fia m knuff?
Risk?
Puerto Rico?
Hell Game?
OCS?
ASL?
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Hjälp! Det är ju över 100 sidor regler.  :shock:  

Det är nog i överkant. Reglerna ligger på 28 ÖVERTYDLIGA sidor + specialfall och exempel.

Citat från: "BigPapaBear"Var på skalan:
Fia m knuff?
Risk?
Puerto Rico?
Hell Game?
OCS?
ASL?

Vid HellGame/OCS. Samtliga systemen är enkla, men regelböckerna går åt till att täcka upp kossackdemon i amfibiebil och annat.