Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Infidel (Men of Iron, del II)

Startat av Elias Nordling, 7 december 2008 kl. 14:07:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Har börjat speltesta Infidel, som är uppföljaren till Men of Iron. Ett enklare spelsystem för medeltida slag. Men of Iron fokuserade på tiden kring hundraårskriget, medan Infidel berör korstågen. Hittills finns det scensrior för Ascalon och Antioch, men förmodligen blir det fler slag än i ursprungliga Men of Iron-lådan.

Situationerna är definitivt annorlunda än i Men of Iron, och om man inte gillade det spelet kan Infidel ändå vara värt en titt: Reglerna innehåller både ändringar och förtydliganden, och scenariorna har litet mer dynamik i sig.

Har precis spelat klart Antioch. Händelseförloppet skiljde sig rätt mycket från det historiska, men det var å andra sidan kul och spännande, så förmodligen behåller man scenariot som det är och lägger till en historisk variant med litet idiotregler för Turkarna, för dem som vill se varför det blev som det blev historiskt hellre än ha handlingsfriheten som gör scenariot spännande. Som sig bör i ett speltest fanns det mycket som behövde förtydligas eller justeras, men det är ju därför man speltestar, och utvecklaren verkar lyhörd och noggrann.

Här är litet bilder.

Situationen när scenariot startar.  Korsfararna är rosa. Antioch är till höger, och korsfararna kommer ut ur staden. Turkarna kommer in från ovansidan, utom en flankstyrka som kommer in från nedre högra hörnet. Historiskt sett tog turkarna god tid på sig att rangera hela sin arme vilket gav korsfararna möjlighet att ställa upp hela sin i god ordning.

De här turkarna är dock litet mer på, och låter inte de slagkraftiga delarna av armén vänta på dödköttet. Korsfararna finner sig plötsligt vara på defensiven och under risk för inringning.

Slagets mest kritiska skede. Korsfararnas trupper utanför Antioch riskerar att bli avskurna och utplånade av det turkiska kavalleriet. Men allt är inte nattsvart, den turkiska flankstyrkan i nederkant är litet för lätt, och den som tittar noga ser att hälften av trupperna är disorganiserade.

Nu har slaget vänt. Korsfararnas förstärkningar lyckas bryta turkarnas flankstyrka och det blir en jämnare duell mellan det turkiska tunga kavalleriet och de högst blandade korsfararskarorna (med mycket litet rytteri). Kavalleri är i princip immunt mot infanteri så länge det håller sig på defensiven, men om man ska göra någon skada mot fienden måste man utsätta sig för risk. Här har turkarna otur med en del av slagen, och utgången hade kunnat bli annorlunda. Förlusterna ligger till vänster om spelplanen.

Situationen vid partiets slut. Turkarna har fått höga förluster, och förlorar sitt reträttslag. Men korsfararna har också tillräckliga förluster för att de skulle ha kunnat missa sitt reträttslag om de slagit en nia. Det räcker för att jag ska kalla utgången hyggligt jämn. Speltiden var totalt en timme och 50 minuter.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Intressant! Är det Berg som står bakom Infidel också?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Elias Nordling

Japp. För dem som tycker att aktiveringssystemet slår för vilt får man nu -1 för varje lyckad continuation. Leder till kortare aktiveringskedjor.

hejhenrik

Kul! Det här ser jag fram emot. När du säger att det är mer dynamik i detta spel undrar jag, kommer det funka bättre för FtF-spel än förra spelet? Jag har iofs inte provat spela på annat vis än solo men det känns rätt självklart att det funkar bättre så än med två spelare.

Elias Nordling

Jag antar att du med detta menar antingen att en spelare har för litet att göra i MoI, att scenariorna är obalanserade, eller att slumpen styr för mycket vem som vinner. Så här långt ser det ut som att Infidel klarar sig bättre på alla tre punkterna.

hejhenrik

Jo jag tänkte mest på att ena sidan inte har så mycket att göra, mer än att stå still och försvara sig så gott som möjligt.
Men trevligt och enkelt spelsystem.
Vet du om det behövs fler speltestare föresten? I så fall kan jag gott tänka mig att göra en insats.

Elias Nordling

CiteraJo jag tänkte mest på att ena sidan inte har så mycket att göra, mer än att stå still och försvara sig så gott som möjligt.

I alla fall i de två scenarior som är klara hittills måste bägge sidor vara agrgessiva vad det verkar.

CiteraVet du om det behövs fler speltestare föresten? I så fall kan jag gott tänka mig att göra en insats.

Det är nog inte omöjligt. Kontakta utvecklaren Ralph Shelton på mailto:revnye@go.com">revnye@go.com

Elias Nordling

Mitt andra speltestparti av Infidel, denna gång Ascalon. Historiskt knatade korsfararna in i Fatimidernas arme när de satt och sov, och slaget var ensidigt och snabbt avklarat.

Mitt speltestparti var historiskt. Faktiskt det mest ensidiga Men of Iron-parti jag spelat. Delvis efter konstruktion, delvis på grund av tärningarnas utfall. Korsfararna hade 7 aktiveringar, medan när Fatimiderna fick sin andra aktivering hade de redan förlorat. Partiet varade i 48 minuter.

Om det här låter väldigt ospännande kan jag meddela att det jobbas med en what-if-variant där Fatimiderna är bättre rustade för fighten, som ska bli balanserad. Styrkeförhållandena är helt klart intressanta.

Här är situationen vid start. Korsfararnas arme består av ungefär hälften pikbeväpnat infanteri, med resten riddare eller bågskyttar. Fatimidernas arme består av en främre linje bestående huvudsakligen bågskyttar, en flankstyrka med mellantungt kavalleri, och en större grupp bra kavalleri i lägret (som börjar disordered och för det tunga kavalleriet dessutom unalerted, vilket tar en omgång att fixa till.

Så här ser det ut när korsfararnas anfall rullat igång på allvar:

Och här har vi slutet, när korsfararnas högerflygel ger sig på de fortfarande sovande kavalleristerna.

Gott nytt år!

Strv102r

Hur går det med infidel? Har du någon inside info?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Elias Nordling

Som jag förstått det ska nästa två slag ha gått ut till speltestarna, inklusive mig. Jag antar att de väntar på mig när jag kommer hem på lördag.

jonjac

Något nytt?

Elias Nordling

Har fått slag 3-4 (av 5) men har inte hunnit börja testa än. Chariots of Fire har prioritet.

jonjac

Infidel kommer upp på P500 inom någon vecka vad det verkar.

Elias Nordling

Dags att kavla upp ärmarna och börja jobba då...

Elias Nordling

Se upp Björn, för nu kommer det sån där ful speltestgrafik som är jobbig för dina ögon igen!