Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Chariots of Fire (GMT)

Startat av Elias Nordling, 4 maj 2009 kl. 22:00:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Har CSW dött?

A F

Citat från: "Elias Nordling"Hela poängen är att du undviker närkontakt.

Det var det jag var nyfiken på. För jag hade faktiskt ingen aning. I gamla tabletopregler så möljar man rakt in i infanteriet med dessa och det verkar lite märkligt.

Elias Nordling

CiteraHar CSW dött?

Nä, det är bara Björn som är i "Nike är gud, Adidas suger"-mod igen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Nä, det är bara Björn som är i "Nike är gud, Adidas suger"-mod igen.

:ultra:
Fight the good fight!
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Fight the good fight!
En av de största stressreliefen i mitt liv var att un-subba mig från MMPs lista på CSW. Tystnaden var underbar.

Elias Nordling

Här har vi Senzar, där farao Tutmosis III förgriper sig på Mitanni. Det var tydligen Egyptens nordligaste framryckning. Tutmosis är annars mer känd för slaget vid Megiddo, samt att han hatade sin styvmor så mycket för att hon härskat som förmyndare över honom att han hackade bort hennes namn varhelst det stod att finna.

Megiddo är för övrigt också ett scenario, med litet intressantare terräng, men det glömde jag att skärmdumpa. Här har jag zoomat in på själva våldshandlingarna. Gott om stridsvagnar på bägge sidor, Mitanni har bättre, men Egypten har mer löparinfanteri.

Jämfört med andra spel i serien är trupperna i regel dåliga på chock och bra på att skjuta, så det blir väldigt annan karaktär på slagen. Lägg därtill att stridsvagnar kan köra igenom varandra (inte så täta formationer) och du får en situation som är betydligt mindre linjär än vad man är van vid från GBOH.

Det går rätt bra för Mitanni här, de leder, men å andra sidan börjar deras bra trupper ta slut, och jag misstänker att det barkar åt egyptisk seger.

Elias Nordling

Astarpa River, där Hittiterna spöar Arzawa, som var ett kungadöme i krokarna av det som senare blev Jonien, eventuellt med allierade från Mykene.

Eftersom jag inte har tid att skriva om på svenska får ni här en AAR på engelska.

Had a REALLY tense game of Astarpa River, SGBOH with chitpull activation, which I thought I'd give you an after action report on:

My setup was somewhat different from the suggested, to the detriment of the Hittites as it turned out.

Turn 1:
The Hittites got the initiative and started with the light chariots on a swing to the left with the idea of flanking and harrassing. It didn't turn out that way. Due to the draw of the chits the Arzawans were able to repeatedly attack the lonely and exposed light chariots, and due to the setup, the heavy chariots weren't at supporting distance. Lots of Arzawan drive-by shootings with lots of 0s rolled. Not a good start for the Hittites.

Turn2:
The Arzawans keep having luck with their chit-draws, and all but eliminate the Hittite light chariot wing before they even get to activate. The Hittite heavy chariots are running to intervene, but not fast enough. Rout points: 24-0

T3: The Hittite heavies finally arrive on the scene and do some drive-thru shootings on the light chariots and engage some heavies in combat. The Arzawans fight back in style and manage to cause some further losses. The Hittites are now seriously risking losing the battle next turn.

T4: The Hittites are now a bit desperate. A successful momentum allows them to activate the heavy chariots twice. They gamble and succeed in a seizure, giving them a third activation and taking away the activation of the light chariots for the Arzawans. The result is a serious reversal of fortunes, wiping out the Arzawan heavy chariots and a few lights. The Arzawans counter-gamble but fail their seizure attempt. But for a few poor rolls, the hittites would have won this turn. 35-60

T5: The Hittites could have won last turn by causing just one more hit. This turn they will need to do more damage, or the Arzawans push the Hittites over their rout level with greater margin. For the Arzawans, their greatest hope is their shock infantry, which is finally about to catch up with the Hittite shock infantry. The Arzawans sucessfully seize the hittite heavy chariot activation, using it to double-activate the shock infantry. But the hittites get momentum with the heavies...

The last chit is Arzawan momentum, but the Hittites haven't attempted seizure. Both sides are over their rout levels, but the Hittites have a 10 point margin. The Hittites decides to not risk seizure. The Arzawans get momentum for a third activation with the shock infantry. They manage to get attacks against three enemy units...but only one of them succeed. Final score: 58-75. A Hittite victory with a 2-point margin!

I played the game in bits and pieces using Vassal, so hard to say something about playing time. Probably longer than the 1,5 hours suggested thanks to the extra turn.

For balance, I set up the Hittites poorly and they were further punished for it by extreme chit-pulling, so I would still say the game favours the Hittites. But the Arzawans have a fighting chance, that's for sure! Any way it was a great game, and I feel like I'm getting the hang of chariot tactics, though I still forget to use hit&run where preferrable.

Elias Nordling

Kul dynamik med tunga kontra lätta stridsvagnar, för övrigt. De tunga har bättre möjligheter till chocktaktik, men inte mot just de lätta, som är snabbare och därför kan undvika.

A F

Säkert ett fantastiskt spel, men är kartan helt platt?

Elias Nordling

CiteraSäkert ett fantastiskt spel, men är kartan helt platt?

Japp. GBOH har filosofin att a) om man inte känner till några geografiska detaljer från slagfältet, och b) källorna inte nämner några militära effekter av terräng, förutsätter man att kombattanterna på traditionsenligt vis sökte upp en platt yta där det var lätt att använda stridsvagn att slåss på. Tycker nog att det är ett vettigare tillvägagångssätt än att bara hitta på litet terräng. Dessutom kan man då återanvända spelplanen till mer än ett slag och på så vis få rum med fler slag i lådan.

För Megiddo och Kadesh finns det rätt mycket geografisk information, så där har slagfälten rätt detaljerad terräng, men vad gäller detta slag vet man bara att det troligen ägde rum i närheten av den flod som idag heter Meander (ja, den meandrar), men att floden inte figurerade i själva slaget.

jonjac

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraSäkert ett fantastiskt spel, men är kartan helt platt?

Japp. GBOH har filosofin att a) om man inte känner till några geografiska detaljer från slagfältet, och b) källorna inte nämner några militära effekter av terräng, förutsätter man att kombattanterna på traditionsenligt vis sökte upp en platt yta där det var lätt att använda stridsvagn att slåss på. Tycker nog att det är ett vettigare tillvägagångssätt än att bara hitta på litet terräng. Dessutom kan man då återanvända spelplanen till mer än ett slag och på så vis få rum med fler slag i lådan.
Kanske vettigare för att få det mer historiskt, men känns inte spelet lite väl enkelsidigt än om det skulle vara lite olika terräng att ta hänsyn till? Rent spelmässigt alltså.

Elias Nordling

Jag tycker att även de scenarior där det finns terräng brukar den kännas rätt betydelselös. Slag som Breitenfeld och Rocroi saknar egentligen också militärt relevant terräng, men då får man se hur armeerna betedde sig under idealförhållanden.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Jag tycker att även de scenarior där det finns terräng brukar den kännas rätt betydelselös.

Du menar att floderna i alla MMPs Market-Garden-spel inte fyller någon funktion?

Elias Nordling

CiteraDu menar att floderna i alla MMPs Market-Garden-spel inte fyller någon funktion?

Nej jag syftade på GBOH-serien. Jag funderade litet till och kom fram till att det nog gäller det mesta fram till typ 1700-talet. Rocroi och Breitenfelt skulle man t ex kunna spela på en blank karta utan att det gjorde någon nämnvärd skillnad.

Men det var litet segt att knappa in allt det på en mobiltelefon med vanliga sifferknappar.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Nej jag syftade på GBOH-serien. Jag funderade litet till och kom fram till att det nog gäller det mesta fram till typ 1700-talet. Rocroi och Breitenfelt skulle man t ex kunna spela på en blank karta utan att det gjorde någon nämnvärd skillnad.

Sant. Det slog mig när jag läste den här boken om Fraustadt att man stred så otroligt annorlunda än vad man gjorde 100 år senare. Terräng var något att undvika eller möjligen ankra en flank mot. Och dessa sinnssjukt grunda gupperingar... Hade en Lannes anfallit vid Frustaden hade han kraftsamlat mot en del av den låååååååånga linjen.