Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SCS Bastogne

Startat av Strv102r, 3 september 2009 kl. 09:08:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Har för mig att det omgång sex då KG902 drogs ur... Rapporteringen släpar lite. Vi är faktiskt klara.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Elias Nordling

Jo jag misstänkte att det inte var någon idé att ge råd och tips i detta skede.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Detaljläget i sydost.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Elias Nordling

Med ett sånt genombrott borde han ha parkerat någon i Bastogne för poängen.

Strv102r

Speltekniskt hade det varit klokt. och det hade gjort skillnad i slutet. han valde att göa overruns på artilleri istället för att sätta sig i en stad han sannolikt inte hade kunnat stanna i då han inte kunnat skydda sina flanker än, nästa runda kunde han få fram skytte för det. så speltekniskt kanske fel. men ur ett riktigt taktiskt perspektiv helt rätt. skapa förutsättningar för att ta staden snarare än göra en raid.

Elias Nordling

Fast en djupräd mot fiendens kommunikationscentrum borde väl även militärt vara ett bra sätt att få en perimeter att kollapsa, i stället för att metodiskt bearbeta den och ge den tid att kontraktera?

Strv102r

Var i Bastogne sitter ledningscentralen? Kommer man verkligen att sla ut den?  Eller kommer den att omgruppera och vara overksam under en kortare tid vilket inte sakert har nagon storre paverkan. Fi har sannolikt en reservledningsplats. Risken att forsvaret kollapsar minskar val snarare om fienden inte kan fa ut infon om att vi uppnatt ett genombrott. Det hela maste vagas mot risken att bli av med dyrbara jagdpanzerforband som inte kan ersattas om de blir instangda i staden utan skytte, samt mojligheten att ta bort mitt effektiva artilleri och tillfora skytte for att med goda forutsattningar ga in in staden i syfte att stanna och oppna underhallsvagarna.  Jag forstar syftet med VP for att vara i staden, men ibland blir sadant konstigt. Som med VP for flygplatser man forlorat i Fallschirmsjager nar man inte langre har nagot att landa in. Pansarforbanden borjar jaga fel mal.

Sitter i Washington just nu, darfor inga prickar over A,A och O.

Strv102r

Laget i vast. Desobrys framgang har aterupprattat forsvaret. Ser lite halvmorkt ut i nordvast dock... Och Desobry maste nog sticka mot sydost for att hantera Lerhs genombrott.

Elias Nordling

Håller med om att poäng ibland leder fel. Tänkte bara att den sortens djupräder känner jag att jag har läst om en massa gånger, särskilt ryssarna verkar ha varit förtjusta i att dyka upp med isolerade stridsvagnsförband långt bakom fiendens linjer.

A F

Citat från: "Elias Nordling"särskilt ryssarna verkar ha varit förtjusta i att dyka upp med isolerade stridsvagnsförband långt bakom fiendens linjer.

44 hade tyskarna lärt sig att skilja en OMG från en skock tanks på grönbete och försökte så gott det gick strunta i de senare. Förr eller senare så fick de besninstopp eller sökte sig tillbaka till Röda Armén.

Maglica

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Elias Nordling"särskilt ryssarna verkar ha varit förtjusta i att dyka upp med isolerade stridsvagnsförband långt bakom fiendens linjer.

44 hade tyskarna lärt sig att skilja en OMG från en skock tanks på grönbete och försökte så gott det gick strunta i de senare. Förr eller senare så fick de besninstopp eller sökte sig tillbaka till Röda Armén.

Du använder OMG på annat sätt än mina barn? I annat fall får jag inte riktgt ihop meningen.

/Robert
Robert Maglica

A F

Operationel Manövergrupp - en för djupstrid utformad avdelning.

Strv102r

Laget i norr/nordvast.

Strv102r

705 Pkvbat far kvarstanna i vaster medan team Desobry gor ett motanfall mot Lerh. Motanfallet lyckas nedkampa en StuG kompani och flyget river upp hans Jagdpanzerkompanier som hotas av inringning. Fienden drar nucur Jagdpanzerkompanierna for aterhamtning och later KG901 anfalla rakt i nordlig riktning mot 327 sodra flank men far ingen storre framgang.

39/26VG lyckas daremot sla ett hal i mitt forsvar i soder.

Maucke forstatter att oppna victory route A i norr genom att anfalla mot oster fran vaster. Han later stridsfordonskompanierna nyttja vunnen framgang for att avskara de forband jag har kvar langs vagen.

78/26VG slar tillbaka en motanfall.

Kunkels stridsfordon understalls nu KG901 i vast som slar ett hal i nordvast och framrycker in och hotar avskara 501 och de norra delarna av 705.

Det borjar krackelera lite...

Snowfox

Citat från: "Maglica"
Citat från: "Anders Fager"

Du använder OMG på annat sätt än mina barn? I annat fall får jag inte riktgt ihop meningen.

/Robert

Håller med, den förkortningen har den yngre generation intecknat för ett annat uttryck.  :D
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.