Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Nya GCACW - Battle above the clouds ??

Startat av BernadotteOnline, 4 mars 2010 kl. 00:51:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Skidspår är väl alltid bäst när man är själv i dem?  8)

För att utveckla så finns det till exempel en del tidiga spel från The Gamers (Objective Schmidt och Bloody 110) som innehåller ett par specialregler på flera sidor, som man utan problem kan koka ner till en paragraf eller två med exakt samma effekt. De är bra exempel på vad som händer när man inte riktigt klarar av att samla tankarna, och i det här fallet beror det väl på att de fortfarande var nybörjare på spelregler.

I fallet flankreglerna i detta spel tror jag knappast att det gick till på det viset. Jag gissar att man snarare började man med en relativt enkel regel tidigt i serien, och sedan kom man på flera specialfall och undantag som skulle med allteftersom, och i stället för att bearbeta regeln spikade man på på slutet.

Jag vänder mig alltså inte mot detaljrikedomen för flankanfall, utan proceduren att man först tar reda på hur många hexer som är flankhexer, sedan subtraherar man från det numret säkra hexer, sedan läser man av en tabell för att se den provisoriska flankmodifieraren, varpå den provisoriska flankmodifieraren modifieras av ett antal faktorer tills man kommer fram till den slutgiltiga modifieraren, och tror du att den slutgiltiga modifieraren verkligen är slutgiltig tror du fel, för i nästa steg kollar du om den slutgiltiga modifieraren ska justeras åt ena eller andra hållet utifrån givna betingelser.

Man SKULLE kunna skriva regler för hur man beräknar oddsen i ett anfall i ett klassiskt Avalon Hill-spel på detta vis också, och det skulle bli jävligt svårt att göra fel om man följde processen steg för steg, men lyckligtvis kom man på ett bättre sätt att uttrycka det på.

Och så vänder jag mig litet mot designerkulten där allt som ser komplicerat ut är genialiskt tänkt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

P-O Jönsson

Vill minnas att flankregeln var mycket kortare skriven i de första versionerna, men att man under speltesterna med "On to Richmond" upptäckte ett antal inkonsekvernser som i sin tur medförde omskrivningen av regeln till något som liknar det man kan läsa i BAtC. Det ger sig dock ganska så naturligt när man spelar, precis som att hantera 4 nivåer av trött inte är nått att ojja sig över när man väl spelar. Det funkar alltså bra.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Elias Nordling

Har nu testkört introduktions-scenariot, och så mycket får jag säga att spelet mer eller mindre spelar sig självt. Det vill säga, du bara följer steg-för-steginstruktionerna för att gå eller anfalla i reglerna så blir det rätt och ingenting glöms bort.

Elias Nordling

Citeraprecis som att hantera 4 nivåer av trött inte är nått att ojja sig över när man väl spelar.

Det var alltså inte de fyra trötthetsnivåerna jag ojade mig över, utan de fyra SORTERNAS trötthet.

Snowfox

Citat från: "Elias Nordling"
Citeraprecis som att hantera 4 nivåer av trött inte är nått att ojja sig över när man väl spelar.

Det var alltså inte de fyra trötthetsnivåerna jag ojade mig över, utan de fyra SORTERNAS trötthet.

Tja, det kanske går enklare att smälta om du vänder på det, vad för fenomen i verkligheten ska de olika tröttheterna representera?
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Det är just det jag inte förstår mig på. Vad är skillnaden mellan att vara fatigued och exhausted?

P-O Jönsson

Jo, så här är det! :)

Fatigue är egentligen ett sätt att hålla reda på hur mycket man kan göra under en omgång, sedan råkar man kalla det fatigue, för nått ska det ju heta. Man hade kanske kunnat kallae det för "activation" också? Saken är den att man blir trött, exhausted, om man gör för mycket och man kanske inte orkar göra lika mycket dagen efter utan man måste återhämta sig. Faktiskt ett ganska finurligt system....
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Delirium

Jag förstår inte riktigt. Är inte benämningarna fullständigt godtyckliga?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

Fast man måste återhämta sig från fatigue också. Faktum är att trupperna verkar ta helt slut för minsta lilla ansträngning. Provade att köra introscenariot för den 18 september, med någorlunda historiskt utfall, förutom att trupperna var så trötta efteråt att ingen hade orkat kriga mer dagen efter. I verkligheten var det ju den 19e slaget började på allvar.

Snowfox

Det låter som ett fall där engelskan har fler nyanser av trötthet än i ditt svenska ordföråd.

Fatigue drabbas du av när du utför en ansträngande handling (fysisk eller mental). Du återhämtar dig relativt snabbt efter lite vila. Spring efter bussen och du måste hämta andan, du blir "fatigued".

Exhausted är ett stadie där din ansträngning tömt alla energiresever och du sitter och dreglar...

Marchera en hel dag utmed en grusväg och du blir fatigued, marchera i knädjup gyttja en hel dag eller i 24 timmar utan vila och du når Exhaustednivån. Kroppens krav på återhämtning blir mycket högre och tar längre tid.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Strv102r

Fatigued = trött

Exhausted = utmattad

Finns flera olika trött i svenska språket också.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Min poäng var inte att det inte fungerar spelmässigt, utan att det inte är särskilt elegant. Men eftersom spelet är rätt renodlat gör det inte så mycket att man ödslar krom på att skilja på om folk är trötta för att de gått långt eller för att de gått fort. Det är inte så mycket krom att hålla reda på på andra ställen.

Det bara kliar i mina designerfingrar att göra om, göra rätt :-)

Snowfox

Citat från: "Elias Nordling"Min poäng var inte att det inte fungerar spelmässigt, utan att det inte är särskilt elegant. Men eftersom spelet är rätt renodlat gör det inte så mycket att man ödslar krom på att skilja på om folk är trötta för att de gått långt eller för att de gått fort. Det är inte så mycket krom att hålla reda på på andra ställen.

Det bara kliar i mina designerfingrar att göra om, göra rätt :-)

Det är ju det som skiljer brädspelen från dess datoriserade varianter, om du inte trivs med en regel står det dig fritt att börja med hemkörda regler.  8)

Fredrik H

Jag sitter med regelboken nu, vi ska spela i helgen. Jag är beredd att hålla med Elias om att det inte ser så elegant ut med flankberäkningarna. All trötthet är också svår att begripa, men jag räknar med att det löser sig när vi spelar. Jag har också lite svårt för att man kan förlora folk om man går för långt och att den förlustsiffran inte tycks relaterad till antalet promenerande farbröder. Är två strenghtpoints ute och går kanske alla blir så trötta så dom dör men om fjorton är ute och går så läggger bara en sjundedel av på samma tärningsslag. Vad är en strenghtpoint egentligen för övrigt? Jag hittar ingen referens till det.
I övrigt ser det ju väldigt snyggt ut och kombinationen Bragg och Polk är ju så nära ett dreamteam man kan komma...

:P