Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Strv 103

Startat av sfclinken, 15 april 2008 kl. 21:07:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Är man fänrik alldeles för länge blir man smällfet. Jag har bevis! :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Lötjnanter, däremot, är smala och neurotiska.

Strv102r

Tja. För att skriva bra skräckisar bör man ju någon form av personlighetsstörning...  :up:
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Jag läste igenom tråden och är riktigt nyfiken på Olas bedömning av T64/T80, "underskattade i väst" som det skrevs här ovan. Den/de har sågats rätt hårt i tjugo år så vad är det jag missat? Hur skulle de ha klarat sig mot NATO under det kalla kriget?

:ultra:

Erik Axel

+1.

Strv102r

Tittar man på 80-talet och T-80 och T-64B så var de inga lätta motståndare och T-80 är det inte idag heller. Den har en djävulsk skyddsnivå som även om den inte ligger i paritet med Strv 122 eller M1A2 vida överstiger Strv 121, och viktigast av allt, huvuddelen av våra Pv-systems prestanda. Vi prövade ju T-80 under 1993-94 som ett alternativ till att renovera Strv 104 till strv 105, men då de begagnade Leopard 2A4 (numera kallade Strv 121) kom med i köpet av det vi kallar Strv 122 idag för inga pengar alls så dog både T-80 och Strv 105 idéerna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Intressant. Jag tror aldrig att jag har stött på info om att Leopard II skulle vara sämre skyddad än T80, men min info bygger till stor del på 80-talskrisgsspel från USA. Allt jag läst i empiriväg i frågan är när M1:or slår ut irakiska T-72:or på löpande band, utan att ens besväras av motelden. Nu har jag fått lära mig något nytt.

:up:

Strv102r

T-72 var en massvagn. Går inte att jämföra med T-80. Och irakierna hade bara gammal ammunition. Glöm inte heller att Leo 2A4, Strv 121, hade en ganska låg skyddsnivå som kravspec.

EvilSpook

Citat från: "Fredrik Hornegård"men min info bygger till stor del på 80-talskrisgsspel från USA.
Problemet med dem var att amerikanarna alltid hade nästa generations vagnar och ryssen den förra generationens.
1:a generationens M1 som skulle mött T-80 i Väst-Tyskland var inte  särskilt imponerande.
Däremot hade man väl ett stort försprång inom ammunition under ett antal år? (Något som sällan syns i spelen)...

:ultra:
//EvilSpook

Elias Nordling

Jag trodde alla Leopard 2or hade samma pansar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

derf

Om du googlar på en strv121 och jämför pansaret på tornet runt pipan med en strv122 ser du att så inte är fallet :D

(mina forumsskills är så låga att jag inte vet hur man lägger upp bilder)

Strv102r

Bilderna nedan visar skillnaden mellan Strv 121 (Leo 2A4) och Strv 122 (Leo 2A5).  Torntake och torn front, men även halva tornsidorna är kraftigt förstärkta liksom chassifronten. Leo 2A5 har inte samma torntaks- eller chassiförstärkning som den svenska Strv 122. Att tänka på är att Strv 122 kom först ca 1995, så i de spel vi brukar avhandla i kalla kriget folderns är det bara Leo 2 - Leo 2A4 som är med med samma skyddsnivå så på ett sätt har Elias rätt.

Strv 121

Strv 122

B_J_S

Citat från: "Strv102r"Fint! Då går jag ner i vikt om fyra år!
Hur vet man att man kommer att befodras inom en viss tid?
Är det bara beroende av tid och inte prestering?

En som bara blev fänrik  :insecure:
//Jonas

Mode

Citat från: "B_J_S"Hur vet man att man kommer att befodras inom en viss tid?
Tiden det tar att samla tillräckligt många flingkartonglock är ganska förutsägbar.     :lol:
Åtminstone i amerikanska armén - om man får tro Tom Lehrer i It Makes A Fellow Proud To Be A Soldier:
Our lieutenant is the up-and-coming type.
Played with soldiers as a boy you just can bet.
It is written in the stars
He will get his captain's bars,
But he hasn't got enough box tops yet.

Hela texten finns här:
http://www.sing365.com/music/lyric.nsf/It-Makes-A-Fellow-Proud-To-Be-A-Soldier-lyrics-Tom-Lehrer/14FA43B42A7FA52948256A7D0025055F
Orginalet kan höras här:
http://www.youtube.com/watch?v=J0L_rD7CCe4
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Strv102r

Citat från: "B_J_S"
Citat från: "Strv102r"Fint! Då går jag ner i vikt om fyra år!
Hur vet man att man kommer att befodras inom en viss tid?
Är det bara beroende av tid och inte prestering?

En som bara blev fänrik  :insecure:

Om man vet att man kommit in på nivåhöjande utbildning som är två år och att man befodras två år efter avslutad utbildning så är prestationen redan avklarad och viktminskningen, om resonemanget stämmer, garanterad.