Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Operational Combat Series (The Gamers/MMP)

Startat av tinG, 29 mars 2005 kl. 00:32:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Jag kommer inte ihåg hur det är med hip-shoots för ryssen i BG...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

tinG

Citat från: "Andreas Lundin"Jag kommer inte ihåg hur det är med hip-shoots för ryssen i BG...

Nej inga hip-shoots för ryssen.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Vvornth

I OCS så är tumreglen: pre-1943 inga ryska hip shoots - post-1943 endast om det står otroligt uttalat i reglerna.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

andqui

Vad bra, då har jag gjort rätt med Hip shoots.

Hur tycker ni att det funkar att spela OCS med Vassal mot en riktig motståndare? Är det görbart på något vettigt vis med avseende på FoW och faserna som går i varandra?
Anders

Andreas Lundin

Jag har gett upp Vassal för min del. Men det är en annan historia. Spelar man OCS "live" via Vassal är min upplevelse att det funkar utmärkt.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Elias Nordling

Kör Vassal mer och mer. Har man för litet minne i datorn är det däremot en plåga.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

Vassal är ett utmärkt hjälpmedel och numera är ett av urvalskriterierna för om jag ska köpa ett spel om man kan räkna med en Vassalmodul eller inte.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

andqui

Ja, det är ovärderligt när man har småbarn hemma. :-)

Är det någon som har lust att spela ett kortare parti OCS över Vassal någon gång så ställer jag gärna upp och tar stryk med värdighet. ;-)
Anders

Elias Nordling

Jag skulle inte ha något emot att spela litet OCS via Vassal.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Hej,

det verkar som att Dean E blivit lite sniken och grinig när folk på CSW vill se de uppdaterade Repl./supply listorna och GB/CB-specifika reglerna... Köp! skriver Dean och alla undrar vad som hänt med killen som alltid i alla tider lagt ut sitt material på nätet.

Jag har inga planer på att köpa GBII2 eftersom jag redan har GBII, utan tänker istället be er... Så, nån som vill scanna av väsentligheterna? Repl-tabeller, Supply-tabeller, regler...  :roll:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Mat-Göt

För dom som gillar sånt som är gratis så finns den internationellt bejublade oddskalkylatorn till OCS även nu som webbapp, minimalt med junk så att den passar i din mobiltelefon också. Adressen är http://www.esaro.se/ocs.php

Skriv in faktorerna och AR (utan modifiering för hog, men med andra modifikationer som DG osv.) och tjonga på Submit. I resultatlistan får du se vilken oddskolumn striden ska köras på, och hur stor chans/risk det är för olika utfall. Särskilt praktiskt är den mojäng som räknar ut chansen för minst 1 step loss för anfallare/försvarare.

MB

Är det någon som har spelat OCS utan truckpoints och bara dragit supplylinje till en dump, för att slippa köra med lastbilar/åsnor/elefanter/shipcap./train mm.  Skulle det fungera?

Det är trevligt att räkna TP med lastbilar mm., men när det tar 1/3 av en runda att genomföra känns det lite överdrivet. Har någon testat att helt skippa det som OCS är känt för och bara räkna SP från en dump (en hex där supply kommer in på kartan) som man kan trace till? Eller liknande...

BigPapaBear

Citat från: "MB"Är det någon som har spelat OCS utan truckpoints och bara dragit supplylinje till en dump, för att slippa köra med lastbilar/åsnor/elefanter/shipcap./train mm.  Skulle det fungera?

Det är trevligt att räkna TP med lastbilar mm., men när det tar 1/3 av en runda att genomföra känns det lite överdrivet. Har någon testat att helt skippa det som OCS är känt för och bara räkna SP från en dump (en hex där supply kommer in på kartan) som man kan trace till? Eller liknande...

Spelet skulle krascha då. Du skulle inte längre kunna göra genombrott om du inte kan ta med dig supply. Riktigt knasigt skulle det nog bli i DAK2, som ju bygger på att det är bökigt att få FRAM supply. Men det kanske skulle ge tysken en chans att nå Kairo?  :)
En mycket bitter liten man.

MB

Citat från: "BigPapaBear"Spelet skulle krascha då. Du skulle inte längre kunna göra genombrott om du inte kan ta med dig supply. Riktigt knasigt skulle det nog bli i DAK2, som ju bygger på att det är bökigt att få FRAM supply. Men det kanske skulle ge tysken en chans att nå Kairo?  :)

Jag är helt med på de tankarna.
Men...
Om man tex. skulle använda alla lastbilar som extender till supplylinjen eller man skulle kunna göra en kombination med att både använda lastbilarna som vanligt och ha de som extender.
Troligtvis skulle man behöva dra bort lite från supply-slagen, så att man inte har tillgång till för mycket SP.
Jag gillar verkligen OCS och allt därtill, men måste det behöva ta all den tiden till att skyffla supply?

jerry

Citat från: "MB"
Citat från: "BigPapaBear"Spelet skulle krascha då. Du skulle inte längre kunna göra genombrott om du inte kan ta med dig supply. Riktigt knasigt skulle det nog bli i DAK2, som ju bygger på att det är bökigt att få FRAM supply. Men det kanske skulle ge tysken en chans att nå Kairo?  :)

Jag är helt med på de tankarna.
Men...
Om man tex. skulle använda alla lastbilar som extender till supplylinjen eller man skulle kunna göra en kombination med att både använda lastbilarna som vanligt och ha de som extender.
Troligtvis skulle man behöva dra bort lite från supply-slagen, så att man inte har tillgång till för mycket SP.
Jag gillar verkligen OCS och allt därtill, men måste det behöva ta all den tiden till att skyffla supply?

APPLÅDER !!!!!!!

Jag gillar det faktiskt också.
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby