Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Varför vi inte gillar WiF?

Startat av EvilSpook, 12 maj 2010 kl. 11:39:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

EvilSpook

Citat från: "En annan tråd"Och ni som genast känner en stark impuls att dela med er av varför ni inte gillar WiF - gör det i en annan tråd!
1) Fel period
2) Märklig skala
3) Ofta irrelevanta beslut man ställs inför men man får inte fatta de relevanta.
4) För ohanterligt
5) Jag har alltid fått stryk när jag spelat utan att förstå vad jag borde ha gjort
6) Jag vill inte ha 500 fighters i en hex - jag vill ha 250 fighters och 250 divebombers.
7)  Jag är egentligen bara avundsjuk.
8 ) Jag kommer aldrig att kunna vinna över Yvig.
9) Sverige ser konstigt ut
10) Det var nåt mer också...

:roll:

//EvilSpook

Elias Nordling

Världens mest missriktade kromorgie. Men Classic är väl helt OK.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Det finns ett par pet-hates med WIF. Till exempel när jag var tvungen att välja om jag skulle utnyttja ett bra läge med mina pansarkårer i Afrika, men till priset av att jag inte skulle kunna eskortera mina konvojer i Atlanten. Det speglar ju historiska val...Öh, inte. På en makroskala kan jag förstå problemet med prioriteringar men jag har så svårt för såna gameybeslut.
Sen fattar jag mig inte på flottreglerna. Alla dessa häftiga detaljer och all denna information  - för hamna med 3 tärningar på tabell fyra. Helt obegripligt att göra något så bra till något så tråkigt.
Jag håller också med Elias om krommissbruk. Att ha med brigader i ett spel om hela världen, det är riktigt konstigt. Att en antitankbrigad kan ha högre stridsvärde än många kårer har känns också sisådär.

Jag tycker att det är roligt att prata om WIF - faktiskt roligare än att spela det.

Mode

Citat från: "Fredrik Hornegård"Sen fattar jag mig inte på flottreglerna. Alla dessa häftiga detaljer och all denna information  - för hamna med 3 tärningar på tabell fyra. Helt obegripligt att göra något så bra till något så tråkigt.
Och då är ändå flottreglerna det bästa i hela jämra spelet! Markarenan känns bara så ... urbota tråkig!    :down:

Citera... faktiskt roligare än att spela det.
Jag föreställer mig Limbo som ett WiF-parti som aldrig tar slut - fast, så är det ju i verkligheten ...
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Vvornth

För er som hatar WIF, vad tror ni att alla de som gillar spelet (en rätt betydande skara med tanke på dess popularitet) ser i det?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

EvilSpook

Citat från: "Vvornth"För er som hatar WIF, vad tror ni att alla de som gillar spelet (en rätt betydande skara med tanke på dess popularitet) ser i det?
Nu tycker jag hata är ett starkt ord. Men jag har pratat en del med Yvig om det. Kan tänka mig att folk gillar att ha kontroll över "hela kriget". Det är ju också byggt på ett sätt som gör att man i princip måste spela så som kriget förlöpte. Det är snarare en fråga om när än om man invaderar något. Det tilltalar nog de historiskt intresserade. Sen är det ju ett maffigt spel med massor av moduler och enheter och stora kartor.

//EvilSpook

Elias Nordling

Jag hatar inte heller spelet, men jag tror att många som älskar det tycker det är häftigt med allt krom. Jag var själv inne i det tänket när jag hade min WIF-period.

Fredrik H

Jag hatar det inte heller, men det är inte min kopp te. Jag måste säga att jag står helt bakom det monumentala i projektet; hela VK2 i hela världen. Precis som andra har jag haft en WIF-period, som fick nytänding av den politiska modulen DoDII. Men jag tror att jag inte är ensam i min väntan på ett liknande projekt som inte bågnar under tyngden av krom och underliga regellösningar.

Jag har mycket lättare att förstå WIFare än ASL-fantaster. Men alla blir saliga på sin fason och även om jag sålt mina WIF-utgåvor så förstår jag om folk fastnar för kombinationen massor av allt och i hela världen.

Delirium

Ni startade en egen tråd, coolt!
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Delirium

Under de 20 år jag spelat WiF har många gamers sagt att de inte gillar det för att de hört/sett att det är så mycket "krom" i det, men man har ofta inga som helst problem med andra spel med mycket högre detaljnivå och många fler specialregler och som tar längre tid. I själva verket påstår jag att WiFs detaljnivå är ganska låg, och regelboken ganska kort sett till spelets innehåll och vad det gör.

Min analys är att kromargumentet i själva verket är ett (synnerligen berättigat) förakt för att spelet har offrat historicitet för a, spelbarhet och balans och b, wow-faktor. Och folk går på det! Det är lite som att se ner på de som gillar melodifestivalen. Ja, det är inte riktig musik och det är bara show, men det är ju det som är poängen!

Jag gillar WiF (vilket väl är off-topic i den här tråden) för att det är ett förbaskat kul multi-playerspel som dessutom är (ohistoriskt) balanserat. Dock har utvecklingen gått neråt från 5th ed och det finns många detaljer med spelet som blivit sämre.

Det som är i särklass bäst med WiF är det genialiska US Entry-systemet. En del ser det säkert som krom att ha fem sidor regler om amerikansk utrikespolitik, men jag tycker det är riktigt historiskt. Och bra. ;)

Slutpoängen är väl att det är jättebra att det finns så många olika spel för så många olika smaker. Det är bara synd om man inte testar för att man hört dåliga saker (då hade vi aldrig testat Twilight in the East), vem vet, det kanske är ditt nya favoritspel?

Elias Nordling

CiteraMin analys är att kromargumentet i själva verket är ett (synnerligen berättigat) förakt för att spelet har offrat historicitet för a, spelbarhet och balans och b, wow-faktor. Och folk går på det! Det är lite som att se ner på de som gillar melodifestivalen. Ja, det är inte riktig musik och det är bara show, men det är ju det som är poängen!

Ingen dum analys, men kromargumentet handlar mer om att man lassat in en massa faktorer som blir helt fel på den skala spelet utspelar sig. Till exempel enskilda antitankbrigader i ett spel på kårnivå. Att sedan AT-brigaderna är starkare än många kårer gör förstås inte saken bättre.

Det är alltså inte kromet i sig som jag reagerar mot, utan mismatchningen mellan krom och skala.

Och jag har haft en seriös WIF-period i mitt liv, så jag talar inte bara utifrån teoretiska argument.

sfclinken

WiF 5th Ed. är ju hur kul som helst utan att man har en massa krom som ställer till det.

Dessutom med hanterbara regler.

Sen var ju denna tråden en "gnäll på WiFtråd" så så får jag säga att 5th Ed. kartan är förbannat.......Vit....Helt enkelt JÄTTE vit. Men annars funkar den bra..
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Delirium

Just det, det var någon annan som nämnde brigader, det är fel, det är inte brigadnivå på de "små" blipparna, det är divisionsnivå, så skalmissen är inte så stor som det låter.  :wink:

Men om vi ska tala om argumentet i sig är det absolut inte ogiltigt. Å andra sidan är det ganska talande att det oftast är de här blipparna som mest ligger bakom kromet som folk har emot spelet, men man tänker inte på att samtliga divisioner och specialblippar är optional rules!

Många spelgrupper kastar in alla blippar (det är ju coolast så) men glömmer att det finns ett grundspel. Och om man ska vara ärlig, vilket spel känner ni till som tål att man spelar med alla optional rules?

Och en sista summerande tanke, är det något i grundreglerna som ni anser vara för mycket krom så att det inte går att spela? Om det inte är det är ju lösningen ganska enkel, kör inte med de optional rules ni inte gillar!  :)

Delirium

Och jag vill absolut inte bli någon sorts försvarsadvokat för WiF, det är bara att jag diskuterat det mycket genom åren och vill gärna kasta lite ljus över orsaker till en del av kritiken.

P-O Jönsson

Så AT brigaderna är igentligen AT divisioner? Fanns det AT divisioner på riktigt, och slogs de någonsin som sammanhållan enheter?
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards