Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Stefan Ekström

Gadebusch och Kliszow

Startat av Stefan Ekström, 6 november 2009 kl. 23:01:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Stefan Ekström

Jag har OOB:na, men hur stod de?
Är det någon vänlig själ som har bataljons/skvadrons uppställningarna för respektive arméer vid Gadebusch och Kliszow och möjligen kan tänka sig att dela med sig av detta?
Pågående 3CG-projekt: A Most Bitter Blow (Op. Battleaxe), Stalin's Lost Chance ( Ladoga-Karelia), Fighting Hard ( Mersa Matruh), Allenby's Gamble ( 3rd Gaza and Beersheba)

Stenman

#1
För Gadebush:

Kolla in "Ett färg färgat rött" av Oskar Sjöström.
Borde finnas på varje något sånär välsorterat bibliotek.

Där finns uppställningarna för både svenskar och sachsare/ryssar.

Det är för övrigt en himla bra bok - Väl värd att läsas av alla!

Engelbrekt

#2
Citat från: "Stenman"För Gadebush:

Kolla in "Ett färg färgat rött" av Oskar Sjöström.
Borde finnas på varje något sånär välsorterat bibliotek.

Där finns uppställningarna för både svenskar och sachsare/ryssar.

Det är för övrigt en himla bra bok - Väl värd att läsas av alla!

Ett fält färgat rött handlar om slaget vid Fraustadt.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Stenman

#3
Självklart...

Måste ha slagit huvudet i när jag vaknade i morse. Om jag ens har vaknat.


Men det ändrar inte det faktum att det är en himla bra bok!

Engelbrekt

#4
Citat från: "Stenman"Självklart...

Måste ha slagit huvudet i när jag vaknade i morse. Om jag ens har vaknat.


Men det ändrar inte det faktum att det är en himla bra bok!

Jag tyckte inte att den var särskilt bra skriven men ett imponerande och noggrannt källarbete.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Stenman

#5
Med risk för att "kapa" tråden till något helt annat.

Tyvärr är det så att många militärhistoriska böcker ofta är mindre bra skrivna.
(Har ett rent skräckexempel i min bokhylla om finska vinterkriget)

Men jag får väl förlåta det eftersom det inte är främst författare utan forskare som skriver dem.
Så när jag bedömer en historisk bok såhär så är det egentligen mest källarbetet, hur intressant ämnet är och om det i alla fall presenteras på ett begripligt sätt som avgör om den är "bra" eller inte.

Ett fält färgat rött ändrade ju i alla fall på vissa ingrodda uppfattningar med hjälp av källarbetet!

Andreas Lundin

#6
[off topic]

Vill med bestämdhet hävda att en forskare som skriver böcker och artiklar även i högsta grad är författare.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Engelbrekt

#7
Citat från: "Stefan Ekström"Jag har OOB:na, men hur stod de?
Är det någon vänlig själ som har bataljons/skvadrons uppställningarna för respektive arméer vid Gadebusch och Kliszow och möjligen kan tänka sig att dela med sig av detta?

Pröva att ställa din fråga här: http://forum.skalman.nu/viewforum.php?f ... 2f0d4716d7

Brukar leda till snabba och kunniga svar.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Stefan Ekström

#8
Citat från: "Engelbrekt"
Citat från: "Stefan Ekström"Jag har OOB:na, men hur stod de?
Är det någon vänlig själ som har bataljons/skvadrons uppställningarna för respektive arméer vid Gadebusch och Kliszow och möjligen kan tänka sig att dela med sig av detta?

Pröva att ställa din fråga här: http://forum.skalman.nu/viewforum.php?f ... 2f0d4716d7

Brukar leda till snabba och kunniga svar.

Tack! Jag prövar...
Pågående 3CG-projekt: A Most Bitter Blow (Op. Battleaxe), Stalin's Lost Chance ( Ladoga-Karelia), Fighting Hard ( Mersa Matruh), Allenby's Gamble ( 3rd Gaza and Beersheba)