Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av ATOs Suleiman the Magnificent.

Startat av Strv102r, 13 oktober 2010 kl. 15:09:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

#15


Nu är goda råd dyra! Ungraren kan välja på att agera med det lilla han har, eller att hoppas att de ohistoriska förstärkningarna, bla tunga transylvanska ryttare ska anlända, men om de inte gör det förlorar han aktiveringen. Det vore god natt! Så han aktiverar kung Lajos II med hans tunga ryttar enhet och går till anfall i hopp om att han ska få en uppföljningsaktivering med Tomoris ryttare och helst en med Bathyani också. Lajos plöjer sig fram genom det uppbådade turkiska fotfolket. Och nu ska Tomoris män följa efter! Men nej...





Det blir anatolien och Suleiman istället. Anatolierna hugger ner Perenyis män och håller på att uppsluka Raab också. På andra flygeln håller Lajos emot fotfolkets motanfall, men Suleiman nedgör i stort Zalkan.
Bara ett underverk kan rädda ungrarna nu. Transylvanierna kanske?
Men nej...






Det blir anatolierna och Suleiman igen! Anatolierna har i stort salgit Raab medan Suleiman bryter in i Bathyanis led. Lajos håller stånd!

Men där når ungrarna sin flight level, med god marginal! Massflykten/kapitulationen börjar. Slaget är vunnet för Suleiman historiskt nog denna gång. Alla fångar halshuggs och skallarna staplas i pyramider som Timur Lenk lärde turkarna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#16
Det var alltså det!

Man skulle kunna tro att det senare utfallet är mer sannolikt än det första. Men jag är inte så säker på det. Kommer Tomori fram innan Rumelierna återsamlat sig kommer han att åstadkomma mycket stor skada. Även om de återsamlar sig kommer han att tillfoga stor skada. Med ett par aktiveringar och lyckade motanfall, eller om exempelvis transylvanierna anländer, kan ungraren vinna även on Tomori inte vinner ensam.

Detta är nog det mest balanserade scenario i Men of Iron serien jag spelat hittills. Grafiken kan nog avskräcka en del, men liret är mycket bra.

Rekommenderas! Gillar man men of Iron är det nog ett måste.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

#17
Kulikovo är ännu mer balanserat, och scenariorna i infidel är över lag rätt tajta.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

#18
Ser fram mot Kulikovo. Och Infidel!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#19
Citat från: "Elias Nordling"Kulikovo är ännu mer balanserat, och scenariorna i infidel är över lag rätt tajta.

Känns som om du har helt rätt efter 1½ timmes lir av Kulikovo!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.