Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

SPI/TSR releaser

Startat av potjemkin, 27 februari 2011 kl. 15:31:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

potjemkin

Hej Alla

På 80-talet gav TSR ut en del klassiska SPI titlar i nytryck.
Bland annat gavs några ut om Amerikanska Inbördeskriget.
Jag tror designern hette Richard Bergh eller nått sånt.

Terrible swift sword (Gettysburg)
A Gleam of Bayonets (Antietam)
Rebel Sabres (diverse små kavalleri strider)

Fanns det fler??

MvH Potjemkin

Blippspiel für Alle

Andreas Lundin

Jag är varken en TSR, SPI, eller Richard Berg-fantast, men kanske kan denna geek-ilst hjälpa?

http://www.boardgamegeek.com/geeklist/9489/the-games-of-richard-berg
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BernadotteOnline

Citat från: "potjemkin"Hej Alla

På 80-talet gav TSR ut en del klassiska SPI titlar i nytryck.
Bland annat gavs några ut om Amerikanska Inbördeskriget.
Jag tror designern hette Richard Bergh eller nått sånt.

Terrible swift sword (Gettysburg)
A Gleam of Bayonets (Antietam)
Rebel Sabres (diverse små kavalleri strider)

Fanns det fler??

MvH Potjemkin

Blippspiel für Alle

TSR gjorde inte så lyckade nyutgivningar av SPIs spel.

I serien Great Battles of the American Civil War som Berg var medansvarig till gav SPI ut flera titlar.

Terrible Swift Swords
Bloody April
Drive on Washington
Pea Ridge
Jackson at the Crossroads/Corinth
S&T tidningens Cedar Mountain

Sedan påbörjades Gleam of Bayonets, men den hann inte publiseras innan konkursen och TSRs övertagande.

TSR gav ut GoB med en hiskelig karta och grälla färgen. (Alla designers drog sig till nystartade Victory Games) Bra slag men fult spel!

TSR ny utgav TSS
Publiserade också Rebel Sabres
och något nummer i S&T Horse Soldiers / Brice's Crossroads (?)

Richard Berg publiserade några titlar i GBACW serien under ny förlaget SDI eller SDC
Guns of Cedar Creek
First Blood
Dead of Winter

Tror att RB gick över till GMT och fick dem att ge ut de titlar vi nu känner till som GBACW med fler tillägg till systemet.
River of Death
Three Days of Gettysburg
Red Badge of Courage
kanske fler....

zilver

Gleam of Bayonets var halvfult, men Terrible Swift Sword i TSR:s regi var ännu fulare. Däremot var TSS bättre än originalet (SPI), vilket som spel hade en del brister.

Horse Soldiers och Baton Rouge var två Berg-produkter som gavs ut i Strategy & Tactics. Det finns också en S & T som täcker Red River Campaign, Pleasant Hill.

Jag tycker nog att vissa av TSRs produkter var ok som spel, men makalöst fula. Till skillnad från Decision Games lät de spelsystemen vara i stor utsträckning. Napoleon's Last Battles, Battles for the Ardennes, Wellington's Victory är alla fullt spelbara.

Min personliga åsikt är dock att de mindre GBACW är bäst. Cedar Mountain, Pea Ridge, Pleasant Hill och även Wilson's Creek är alla väldigt spelbara.

Se också:

http://www.boardgamegeek.com/geeklist/30079/american-civil-war-games-by-richard-berg

BernadotteOnline

CiteraDäremot var TSS bättre än originalet (SPI), vilket som spel hade en del brister.

TSS systemet fick en hel del errata med utgivningen av Bloody April. Det påstås att TSS skiljer sig åt i första och andra utgivningen av SPI. Första är i plast tråg, andra i "detergent box".

Tack för kompletteringarna av GBACW historiken!

potjemkin

Tack för alla bra och mycket läsvärda inlägg..=)

Har även hittat Baton Rouge (S&T)

Potjemkin

Blippspiel fur Alle