Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Senaste köp

Startat av silversixx, 9 september 2009 kl. 00:00:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

spacemonkey

Kom idag

Tyvärr med tull. Posten ville även ha en lite peng. Då det är första gången jag beställer av MMP, vad är det för kostnad som jag fick av Posten? Jag var inte hemma när paketet kördes ut (av någon annan än Posten gissar jag), och paketet lämnades då in hos Posten och de tar då en "liten" förvaringsavgift, eller?

Andreas Lundin

Posten tar hand om förtullningen och för den tjänsten tar de ut en "liten" avgift. Så har jag förstått det.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

spacemonkey

I förhållande till tullen en ganska stadig peng med andra ord  :x

spacemonkey

I förhållande till tullen en ganska stadig peng med andra ord  :x

Snowfox

Du menar den där extra 100-lappen som läggs på totalen? Det är myndigheternas förtjusande lösning på att fylla på kassan med mer pengar än vad statsbudgetens anslag ger. De motiverar det med att de tillhandahåller en tjänst som de kan ta betalt för. Vad de "glömmer" i det resonemanget är att införtullning och tillhörande tjänster är myndighetsutövning som vi redan betalt för över skattsedeln. Så se det som att du får betala för tjänsten två gånger om!  :wink:

Är det bara bilden på kartongen som ändrats jämfört med förra versionen?
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

spacemonkey

Citat från: "Snowfox"Du menar den där extra 100-lappen som läggs på totalen?

Precis

Citat från: "Snowfox"Är det bara bilden på kartongen som ändrats jämfört med förra versionen?

Tyvärr inte rätt person att svara på då jag inte har den äldre versionen. Gissar på uppdatering för samkörning med CB, rättelse av tidigare felaktigheter på counters och regelbok.

Elias Nordling

I tre separata försändelser: Totaler Krieg och Dai Senso, Senaste Strategy & Tactics med The American Revolution, och We Must Tell the Emperor med expansion från Victory Point Games. Det sistnämnda har jag inte köpt, det är ett recensionsex.

Dessutom har jag nyligen köpt och laddat ner American Civil War solitaire från Wargame Downloads för fem dollar.

Jag är inte ikapp med brickklippandet längre.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Birth of a Legend från ATO-magazine. Har ögnat igenom det och det verkar vara helt suveränt!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

P-O Jönsson

"None but heroes" från MMP kom igår efter att sin tredje resa över Atlanten. Inklusive tull!
Efter en första titt tycker jag att det reviderade systemet ser spännande ut, men att kartorna är lite fula, ser kladdiga ut tycker jag,
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Sten Ekedahl

Case Yellow hämtades ut på posten idag.  :D Med tull.  :evil:
Wargames - Laborationer i historia

Algard

Heroes of the Blitzkrieg damp ner igår.....efter ca 2 månaders väntan.
Dock ingen tull  :P

Jezjov

Då jag är på semester utanför Lidköping har jag eftersänt min post, vilket fungerar bra för det mesta. Dock ej för preordrade spel. Av någon anledning vill inte Posten skicka paketen eller ursprungsavin. Istället får jag bara en påminnelse någon dag innan försändelsen återsänds till adressaten. Med hjälp av en vänlig själ på ett postkontor i Uppsala har jag lyckats få något paket ommärkt och skickat till eftersändningsadressen. Men det ser ut som att viss info om försändelserna finns datalagrade varför en del prylar sänds åter till Uppsala när de kommt halvvägs till Lidköping. Således har jag nu två paket som ligger i dödsloop och där datumet för returnering redan är överskridet. Finns det någon med liknande problem som löser det på bättre sätt?

P-O Jönsson

Det visar sig att även mina spel som är adresserade till min gamla adress inte blir eftersända. Lösningen på det är att None but heroes åkt tre gånger över Atlanten och ASL SK Expansion 1 är helt vilse.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Snowfox

Det är lika fascinerande att se hur den här typen av organisationer fungerar (?). Själv upptäckte jag att när man beställer tillfällig "lagring" av posten hos under en given tidsperiod så gäller det alla postförsändelser förutom paket. Med tanke på att de tog betalt för lagringstjänsten så blev jag något frustrerad över att paketen skickades tillbaka med samma nogsammhet som SJ slänger av barn utan biljett från sina tåg.

UPS lämnade över ett obrutet ex av GDW:s Third World War. Efter att ha läst Den Dolda Alliansen i sommar så behöver jag ett bra spel att locka fram lite motståndare med.
Därutöver kunde jag hämta ut ATO:s Four Roads to Moscow, C&C Napoleonics och Lock'n'Loads Ring of Fire (det sistnämnda köpet triggades av laborerande med S&T-spelet Falklands Showdown).
Victory Point leverarde We must tell the emperor och Gettysburg: The Wheatfield.

Jag fick vissa blickar när spelen låg staplade på skrivbordet, den där typen av blick som känns ända in i Amexkortet. Oh well...

I morgon ska UPS lämna över Sun of York (lite slarvigt: Upfront goes Rosornas krig).

UPS har börjat bli proaktiva när det gäller att lösa införtullning numera och ringer upp och tar betalt innan paket lämnas ut. I det senaste fallet lärde jag mig en sak då det visade sig att paketet inte nått svenska gränsen. Efter att ha pumpat handläggaren så fick jag reda på att UPS alltid debiterar moms på försändelser från utlandet, momsdebiteringen initieras inte av svenska tullen...med andra ord vinner man alltid på momslotteriet om paketet hanteras av UPS. Totalt fick jag punga ut med 300 kr på ett spel som GMT debiterade mig 63 USD inkl frakt. (50% moms/50% UPS admin avgift vilket ger en total skattesats på 300/400 eller 75%). Nåväl, taxi till Postens utlämningsställe hade gått på ca 250 pix så det är fortfarande billigare men det bränns).

Häpp, man lär sig något varje dag.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

MB

Har fått mitt exemplar av Guiderians Blitzkrieg II. Vid första intrycket blir jag väldigt imponerad över det antal scenario som ingår. Troligtvis kan de flesta hitta ett passande scenario för tid och yta. Det ingår även åtta olika kampanjöppningar för den som vill ha valmöjlighet. Inte så farligt med spelspecifika regler i förhållande till hur mycket spel man får i boxen. Allt i boxen håller väldigt hög standard. Snyggt som vanligt från MMP.

Jag hade inga höga förväntningar på spelet och såg det mer som en utfyllnad till OCS-samlingen. Fel av mig, vill typ bara spela nu.