Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AH Bismarck (1980 edition)

Startat av totte30, 20 september 2011 kl. 14:06:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

totte30

Då spelsamlingen äntligen har fått den plats den förtjänar i hemmet. Blir nästa långsiktiga projekt att värdera om respektive spel, primärt de ospelade, verkligen förtjänar sin plats i samlingen?  

Avsaknaden av en "riktig" sökmekanism i AH Guadalcanal medförde att femte spelet till rakning är:

AH Bismarck (Basic game)

Ett spel jag spelade ett antal gånger då jag var en liten pilt på 12-13 år. Jag köpte spelet för 5-6 år sen, antagligen via E-bay, och frågan är: Håller spelet 30 år senare?

Regelläsningen fortsätter att gå bra (uppenbarligen handlar regelläsning mycket om rutin).

Setupen går betydligt fortare för tysken, Bismarck = check, Prinz Eugen = check, lägg till lite plan = klar, än för mig (engelsman). Det jag har till förfogande är ett antal tunga & lätta kryssare, en "task force" bestående av Hood & Prince of Wales, ytterligare 2st task force:s i hamn samt en mängd spaningsflygplan.

Bismarck stormar ut ifrån Bergen och jag misstänker att han försöker gå en nordlig rutt och mycket riktigt, hittar jag Bismarck & Prinz Eugen med mina Catalinaplan. Tyvärr lyckas jag aldrig behålla kontakten med de tyska skeppen, så jag tvingas hålla mina sökplan i luften för att ha en chans att nå fram med mina taskforces. Då inträffar ett plötsligt väderomslag med dimma som följd (omöjliggör sök) samtidigt som mina sökplan måste återgå till sina baser för tankning, hmmn har jag försuttit min chans?

Stormen bedarrar, samtliga sökplan är inne för tankning, vart är Bismarck? Jag får förlita mig på fartygssök. Jag delar upp mina fartyg så att hälften bevakar sjözonerna norr om Island, resterande bevakar sjözonerna sydost om Island.

Återigen har jag riktigt tur! Jag lokaliserar Bismarck & Prinz Eugen, sydost om Island, exakt i den sjözon där jag har Taskforce 2, bestående av Ark Royal, King George samt två lätta kryssare, nu blir det sjöstrid! Då jag är osäker ifall jag kan stå upp emot Bismarck väljer jag att attackera Prinz Eugen med förhoppningen att jag lyckas sänka PE innan Bismarck blandar sig in i leken.
Sjöstriderna är relativt enkla. Det gäller att positionera sig så att du får använda maximalt antal kanoner och motståndaren så få som möjligt, samt givetvis slå bra på tärningen...När korditröken har lagt sig har Prinz Eugen sjunkigt till botten med sällskap av den lätta kryssaren "Kenya" och vi bryter för kvällen.

Håller då Bismarck trettio år senare? Svaret blir nog nja. Det har sina brister, tex att lätta kryssare har samma skottvidd som slagskepp, "mecket" att hålla reda på bränsleförbrukning & flygtid för alla båtar & plan samt kanske en för hög "tur" faktor? Fördelen är att jag fortfarande gillar sökmekanismen & att vi hade kul när vi spelade det!

I vilket fall, Bismarck behåller sin plats i hyllan :up:
Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Elias Nordling

Det betyder att någon kommer att spela mina fd exemplar av Stalin's War och Washington's War :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

totte30

Givetvis!

Min nya princip är att alla spel jag har ska spelas, känner dock en viss oro för Europaserien :insecure:

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II