Replay av MIHs Piercing The Reich, The Battle for Aachen.

Startat av Strv102r, 7 augusti 2011 kl. 08:23:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Slutet på GT 2. Jag jagar efter den vikande tysken öster om AACHEN och han viker vidare. 116 Pz blir dock kvar med det lilla de har och håller faktiskt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

En bit in på GT3. 323 infdiv har dragits ur  men istället har 246 och 183 Volksgrenadierdiv anlänt. Tysken har backat till andra försvarslinjen i SIEGFRIED linjen i öster. Det gör att AACHEN nu närmast är ett makformigt bihang. Jag har nu med spelets slumpmodell fått veta mitt mål. Jag ska ta AACHEN. Det var tidigt för det kan dra ut på tiden i spelet. Och det är ju svårt att lägga upp en taktik över tiden om man inte ver sitt mål. Historiskt så pågick fortfarande diskussion om syftet när man påbörjade operationen! Alternativa mål hade varit att avskära AACHEN genom att ta bland annat STOLBERG och ESCHWEILER eller att nå RÖHR i kartans nordöstra hörn.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Början av GT4. 9 Pz dras ur inför Ardenner offensiven, men innan dess genomför den en ursinnig serie motanfall mot 1 inf div som i stort sett bryter 1 inf div anfallskraft! 4 bataljoner slås helt! Men när sedan 9 är borta är det ett stort hål nordost om AACHEN... Tysken får in lite fristående skytte, men också 506 tunga Strvbat och 519 Tunga Pvkvbat som samgrupperar under 12 infdiv befäl. Detaljläget runt AACHEN nedan.

Strv102r

Två aktiveringar in i GT4 så har 3 och 2 armored lyckats skära av AACHEN. Inte för att det var så svårt... Nu är det tyskens tur.

Strv102r

Tysken börjar utrymma Siegfried-linjen söder och väster om AACHEN och föra in förbanden i staden och förbereda sig för ett nytt STALINGRAD! Jag anfaller med 30 inf och tar mig över vattendraget ganska lätt. 3 armored påbörjar anfall in i östra AACHEN medan 1 inf, som är rejält blåslagen, slår ut delar av 526 inf div. Detaljer runt AACHEN nedan.

Strv102r

Medan 1 inf & 3 armored rensar upp i AACHEN, vilket kostar en hel del, så ger sig 108 Pzbrigaden på 2 armored, som ju bara har halva div på plats. Och den halvan tappar snabbt halva sitt stridsvärde. Medan 108 binds i sina i och för sig framgångsrika strider mot 2 armored tar sig 30 inf över vattendraget och ger 49 inf stora förluster. I norr på bilden hejdas dock ett av 30 regementen.

Strv102r

1 inf har nu rensat det sita i AACHEN och avlöser 3 armored i industrierna norr om staden för att försvara AACHEN. Någon anfallskraft finns rakt inte i den divisionen längre. 3 armored anfaller istället österut och norrut in i 12 div område och tränger upp norrut förbi STOLBERG i skogen. 2. armored blir fulltaligt och ger sig på 108 Pz för att binda dem där de är och ge utrymme för 3 armored längre österut. Detta lyckas. 30 inf rensar upp i sin sektor för att kunna anfalla mot nordost och RÖHR kommande drag. 29 inf får in ett regemente som stoppas med stora förluster i norr av 183 VG. 116Pz återkommer helt reorgansierad och riktigt stark med delar av 1 SS, men tysken använder den divisionen som reserv och lyckas avhålla sig från att sätta in den. Den kvarstår alltså som ett spelbart kort med gott underhållsläge. Dessutom anländer 3 Pzgrendiv i ESCHWEILER (glömt förtydliga den div, men det är den tyska oranga bakom 246 div).

Strv102r

När det återstår ett GT (av åtta) så ser det ut så här:

29 inf har fortfarande inte lyckast ta sig över i norr.
30 inf har bara tagit lite terräng då 116Pz grupperade för att begränsa 30 utbredning. Däremot har 30 chansen att omfatta SS-bataljonen i 30 södra område eller anfall in mot 12 div flank då det finns ett hål där. Men då SS-bataljonen ger bra med VP och det dessutom är en VP-hex i den staden då satsar jag på det.
2nd armored har tagit mycket stryk i striderna mot 108Pz brigaden och den tigerbataljon samt den tunga Pvkvbataljon som ingår i samma stridsgrupp. Men även tysken har tagit stryk. Bara lite terräng har vunnits.
3rd armored har börjat anfalla mot öster och STOLBERG för att ta den VP-hexen som finns där. Tysken har grupperat 3 Pzgren framför 3rd armored som förstärkning bakom 12 och 246 inf vilket kan försvåra det hela.
1. inf har bröjar röra de delar som fortfarandfe har stridsvärde norrut för att anfalla in mellan 2 och 3 armored.

Strv102r

Halvvägs genom sista GT. 30 inf har tagit VP-hexen och inringat SS-bataljonen ur LAH. Denna har försökt att exfiltrera men misslyckats.
2 armored lyckades också inringa den andra SS-bataljonen och 116pz ingbat men den sistnämnda slank undan om än starkt reducerad. SS-bataljonen slogs helt. Tysken har dock dragit sig bakåt i området och skapat en ny front med delar av 12 inf, 3 Pzgren och 108 Pzbrig.

Strv102r

Slutläget.

29 inf div har kommit över vattendraget, men inte mycket längre än så. Dyrt blev det också.
30 inf slog den inringade tyska bataljonen, men det kostade det också och något annat hanns inte med.
2 armored var ju redan slut innan så de hann bara anfalla mot 116Pz ingabt och jaga bort den innan ridån gick ner.
1 inf hann däremot med en imponerande förflyttning. I och för sig mot svagt motstånd. Resterna av 12 inf slogs och man anföll sedan norrut och är på väg att skapa en ficka av 116Pz gruppering.
3 armored har samtidigt anfallit genom 3 Pzgren och kringått 108 Pzbrig som försöker blockera deras väg till RÖHR. Jag trodde inte att 3 armored skulle kunna nå fram, men gynnsamma aktiveringsslag (mycket gynnsamma), och ett par lyckade kraftsamlade anfall för att skapa hålet, gjorde att det gick!
Tillsammans med 9 inf har STOLBERG nästann, men bara nästan, rensats från 246 VG. 3 Pzgren och 246 valde att förskansa sig i ESCHWEILER och då jag bedömde att det var ointagligt satsade jag på RÖHR istället. Och glad är väl jag för det. Om spelet fortsatt ett GT till hade väl 116Pz dragit sig norrut och jag hade tagit över nästan hela kartan.

Men! Mitt mål var AACHEN. Check!
Bonus på att ta WÜRSELEN (check!), ALSDORF (check!) ESHWEILER, och större bonus för att nå RÖRH (check!)

Jag skulle också slå tyska förband. 12 inf, 49 inf, 526 inf och 49 inf är slagna. 183 VG och 246 VG har stora förluster. Men hans infanteri ger inte så mycket. Det är hans pansar som är viktigt (inför Ardenner offensiven antar jag).

116Pz har knappt några förluster efter att de återkom. 3 Pzgren har tappat två bataljoner. 9 Pz hade knappt några förluster då de drogs ur. SS-bataljonerna och 108 Pzbrig har fått en hel del stryk men det räcker inte.

Sammanvägt blir det bara oavgjort.

Strv102r

Jaha. Jämförelsen med AACHEN är intressant. Spelen har ju samma skala men Piercing the Reich är mycket mer snabbspelat. Aktiveringsystemet fångar tyskens underhållssituation bra och systemet flyter smidigt. AACHEN hade ju ett mycket mer detaljerat stridsystem och tog mycket längre tid att spela. Gillar båda faktiskt. På samma sätt som jag gillade att spela genom Black sea - Black death serien skulle jag gärna ge mig på MIHs spel Triumphant Fox om Gazala med samma system som Piercing the Reich. Det står i hyllan. Men det faller utanför temat.

Skillnaden i utfall var att vårt parti tappade lite nerv när AACHEN fallit och tysken bara började fördröja och spara sina pansarförband. AACHEN var mycket mer vildsint in i det sista. Men det har inte nödvändigtvis med spelsystemet att göra.