Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMT:s Ardennes 44.

Startat av Strv102r, 27 juli 2011 kl. 07:34:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Bara mindre förrändringar på 7. arméns område.
Vi tittar på 5 Pzarmén istället.

Lite suddigt tyvärr man man ser ändå att 2Pz trängt sig ännu närmre BASTOGNE medan PzLehr och 116Pz inringar HOUFFALIZE från var sitt håll. 116 Pz anfaller på stor bredd och är utspridd ända ner till ST VITH. Som tur är hinner 101 luftburna fram till BASTOGNE  och82  är på väg bakom 30 inf norr (till höger) om HOUFFALIZE.

Och nedan 6. SS Pzarmén.

1 SS LAH har blivit hängande söder om MALMEDY med delar av 7 armored väster och 1 inf(med delar av 9 armored underställt) norr om sig, medan 12 SS HJ kämpar på i skogarna i norr. Jag viker sakta för att undvika att ett plötsligt genombrott medför att 99 och 2 inf inringas för då kollapsar försvaret i denna sektor.

Och sist helheten:

mans er här hur glest det är framför LVIII Pzkåren. 30 inf och 7 armored är rejält utspridda och det är tur att LVIII Pzkåren bara har en Pzdiv (116) vilket försvårar att kraftsamla och samtidigt presentera ett hot över hela bridden för att tvinga mig att kraftsplittra. Nu anländer ju 82 luftburna vilket göra att 30 inf kan koncentrera sig längra norrut mot 7 armored, men snart anländer också II SS Pzkåren med 2 SS DR och 9 SS H Pzdiv. Jag bedömer att de kommer att framrycka över ST VITH och sedan anfalla norr om LVIII pzkåren...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Tysken fortsätter mot BASTOGNE med 2 Pz och tar lite terräng medan Lehr och 116 anfaller HOUFFALIZE som håller. Jag väljer dock att behålla brigaden ur 10 armored så den drar ur istället för att stanna och sakta slås. Fürher Begleit brigade viker av från vägen till BASTOGNE in efter 26 VG på småvägarna i vad jag uppfattar som ett försök att omfatta BASTOGNE från söder där mitt försvar är svagt.

Morgonen 20 december. Inte mycket på 7. arméns avsnitt. 2 Pz har avbrutít anfallen mot BASTOGNE. Sannolikt i väntan på att Fürher Begleits omfattning skulle dra resurser från försvaret av staden, men Fürher Begleit står nu utan drivmedel på småvägen... 6. SS Pzarmén gör småvinster i sitt område medan jag sakta drar 99 och 2 div bakåt. Det nya stora hotet är II SS Pzkåren med 2 SS DR och 9 SS H Pzdiv vars tät nu når ST VITH. Som tur är har 10 armoreds tät nått terrängen väster STAVELOT. Glömde märka ut dem, men de har blå NATO symbol.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Helhetsbilden visar att tysken inte gjort några större framsteg. Han hänger kvar runt BASTOGNE och HOUFFALIZE med 5. Pzarmén. II SS Pzkåren har anfallit med 9 SS H då 2 SS DR inte fått leverans av drivmedel. Då 7 armored inte är gjort av smör direkt så går det trögt i den besvärliga terrängen. 1SS LAH och 3 Pzgren lyckas ta lite terräng i rakt nordlig riktning mot 99 infdiv och 12 SS pressar sig sakta fram längs i norr.

Läget i 5. Pzarméns tät.

Strv102r

6. SS Pzarméns område. Tysken börjar få fram förband till MALMEDY och han knackar på MONSCHAUS dörrar.

När Fürher Grenadier brigaden anländer till 7. armén anfaller tyskarna och tar ETHELBRÜCK. Han får nu möjlighet att anfalla västerut (uppåt) på bilden.

Strv102r

2 SS Pzkåren anfaller MALMEDY, som håller med hjälp av determined defence. MONSCHAU faller dock. 7 armored genomför att motanfall mot den mest norra delen av 116Pz (under den gula ENG-brickan) för att frigöra främre brigad som hotas skäras av.

Helheten visar att tysken inte kommit vidare förbi BASTOGNE och HOUFFALIZE. Det beror på ovilja att anfalla mina starka förband i bra ställningar, en vilja som är förståelig, men som innebär att han hela tiden försöker hitta nya vägar som jag med tillkommande förband kan täppa till. Senast kunde jag göra motanfall mellan städerna med 9 armored och slå ut lite artilleri. Så fick PzLehr och 2Pz anfalla för att täta en lucka. 12h till förlorade för tysken. Hur ogärna man än vill måste man nog anfalla på sämre än bästa odds i detta terrängparti och vara beredd ta förluster för att snabbt nöta ned och bryta genom. Annars blir fienden för stark numerärt och kan bygga upp ett djupförsvar. Nu anländer ju dessutom en hel infanterikå roch 4 armored från Pattons 3 arme (5, 26 & 80 inf div) Två inf div får gruppera för att hindra FÜhrer Grenadier brigadens anfallsriktning och 4 armored anfaller in i den nednötta 26 VG div område och slår nästan ett hål direkt. Efter den följer 5 inf. Detta tvingar tysken att sätta in den tillkommande 9 Pzdiv i detta område vilket gör att han inte heller fortsättningsvis kan öka trycket mellan BASTOGNE och HOUFFALIZE. Trots att han har en hed del anfallskraft, inte minst i II SS Pzkåren och I SS Pz kåren, börjar jag bli säker på att jag kommer att fixa det här. På tiden med en seger för mig. Nu ska han bara fås att inse att det är så det är.

Strv102r

När 2/3 av spelet har gått och det vackra vädret kommer med alla fördelar för mig som allierad så ser det som följer:

Inte mycket nytt på 7. arméns avsnitt. I väster kan Führer grenadier brigaden inte räkna med att anfalla enkelt längre då jag fått fram mycket infanteri från 3. armén i söder i den besvärliga terrängen. Å andra sidan kan Führer Grenadier och 3Fj hindra mig från att göra snabba framsteg i samma terräng de med.

I den svag sektorn mellan 7. armén och 5. Pzarmén som försvarades av enbart den reducerade 26 VG div har 4 armored anfallit med 5 inf i släptåg. Jag har nått framgång men nu kommer ju 9Pz och täpper till, vilket i sig är bra då det gör att tysken inte kan få den anfallskraft han behöver i BASTOGNE eller HOUFFALIZE avsnitten. Men lite tråkigt blir det att vi skapar ett dödläge efter hand längs hela fronten när vi parerar varandra. I BASTOGNE avsnittet anfaller tysken med 2 Pz utanför BASTOGNE och jag med delar av 10 armored för att hota 2 Pz södra flank. Båda når framgång. Fürher Begleit brigade har lite otur mot 9 armored och får ingen större framgång och ej heller får PzLehr den framgång som tysken förväntat sig i anfallen mot 82. luftburna. Han kommer inte fram någonstans. Och nu anländer 75 inf div som en ny reserv för mig när nästan hela 3 armored satts in mot II SS Pzkåren längre norrut. Och snart kommer 2 armored in. Tysken börjar misströsta... Inte heller 116Pz och del av 9SS Pz i norr, till höger, på bilden når framgång mot 7 armored. Jo förluster tar jag, men jag viker inte.

I STAVELOT riktningen får tysken framgång men jag hinner precis få fram förband ur 84 inf att försvara bron när 7 armoreds delar viker snabbt. MALMEDY fortsätter hålla med stora förluster för 3 armored, men jag har en brigad av div kvar i reserv. 1 SS och 3 Pzgren kommer inte heller någonstans. 3 PG har slut på drivmedel. 12 SS tar lite oväsentlig terräng.

Alla dessa motgångar denna runda, om än små var för sig, innebär att tyskens hopp om genombrott främst i HOUFFALIZE sektorn grusas. Mina förstärkningar som 75 inf och 2 armored gör att han upplever det som att tåget har gått. Och när han tittar på tidslinjalen och ser att det inte är slut där, mer kommer, och att vädret är bättre och etc och etc så inser han, som jag ville visa, att det är lika bra att avbryta offensiven. Han har lyckast sämre än historiskt, men han har tagit små förluster på de mekaniserade förbanden, så misslyckandet har inte blivit dyrbart ur just den synvinkeln. Hans tanke vid BASTOGNE, där hans agerande och brist på beslutsamhet förvirrade mig, var att helt undvika att bli indragen i strider där, och istället bryta genom vid HOUFFALIZE. Detta val inspirerades av det historiska förloppet vid BASTOGNE. Vettigt i sig, men det gick inte. Helhetsbilden när vi bryter enligt nedan.

Nisse

Skulle man kunna säga att detta utfall nästan är sämre för de allierade sett i det stora perspektivet? Helt enkelt för att tysken har bättre styrkor kvar efter ert utfall än i verkigheten. Att det hos er, i en ev "framtid" så kan tysken bjuda bättre/hårdare motstånd, vilket i förlängningen kanske ger de allierade större förluster och att kriget pågått längre. Väldigt kontrafaktiskt men ändå.