Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Tide at Sunrise

Startat av sfclinken, 25 maj 2011 kl. 08:59:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Japanen drar en lättnadens suck över att ryssen inte valde att förstärka upp Nanshan igen och försvara det till döden. Då kan han koncentrera denna omgångs förstärkningar åt annat håll.

Replacements behövs förstås för att ersätta förra omgångens förluster. Belägringsartilleri skeppas in, en brigad också bara för att kunna ta en eventuell exchange vid Nanshan till lägre kostnad. Och slutligen lite förstärkningar till bergspassen.

Nanshan stormas utan förluster med lättare styrkor. Större delen av Nanshan-styrkorna förflyttar sig upp längsmed järnvägen och övertar belägringen av den ryska divisionen (som nu inte ska kunna få till fler 1:2-anfall). I bergen inväntas förstärkningar.

Slutligen längst upp längs järnvägen inringas fördröjningstruppen som skickats fram. Jag överväger en säker 7:1 men väljer i stället att skicka fram en division för att ta ett brohuvud över floden som ryssarna börjat forma linje vid. I gengäld blir då attacken 6:1, med en på sex risk för Exchange. Kan ni gissa vad det blev?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Börjar ni få slut på trupp? :)

Elias Nordling

Jag har sju divisioner på väg upp längs med järnvägen :-)

Elias Nordling

Läget inför omgång sex. Vid Port Arthur har man övergått till fördröjningsstrider. Längs med resten av linjen har ryssen för stunden bytt till mer passivt försvar och satt ihop en fördröjningslinje framför Liaoyang. Den isolerade divisionen på järnvägen kapitulerar till slut.

Elias Nordling

Efter japanens omgång sex. Jag lyckas inte komma på något sätt att överraska honom, utan laddar med mer trupp i bergen och anfaller frontalt längs järnvägen med 2:1 odds. Det blir förstås exchange, utan någon reträtt för försvararen. Vid Port Arthur sopar jag bort en fördröjningsenhet som retirerar med förluster. Jag använder i stort sett bara belägringsartilleri och en infanteribrigad härnere just nu, resten skickas upp längs med järnvägen.

Elias Nordling

Ja hörni, det där förra draget var nog ett av mina sämsta framträdanden någonsin i min krigsspelskarriär. Jo, jag tänkte faktiskt på att ryssen i sin omgång skulle kunna motanfalla, och att han skulle kunna få 2:1 i odds med inringning, vilket skulle ge 50% chans till utplåning av min stack. Någon glad del av min hjärna sade att ryssen inte kunde få till det samtidigt som han kunde pussla ihop sin linje, plus att det ändå bara skulle bli exchange.

Så blev det inte. Ryssen inte bara motanföll, han kunde mycket väl göra det utan att lämna blottor i sin linje. Han slog dessutom inte en exchange, utan DR. Två divisioner utplånade utan förluster. Det värsta var att mitt drag inte innehöll några potentiella vinster som gjorde denna risk värd att tas. Dags att sluta spela japanen som en pitbullterrier med rabies och börja tänka lite på vad ryssen kan göra i sitt drag.

Elias Nordling

Nya försiktigare japanerna anfaller kavalleriskärmen framför ryssens huvudlinje med överväldigande odds. 50% chans att bägge kavalleristerna utplånas, men i stället kommer den ena undan i reducerat tillstånd. Denna gång är även flankerna med i beräkningen för linjen.

För att få till sitt anfall förra omgången var ryssen tvungen att försvaga sin linje i bergen en smula, vilket jag utnyttjar i en 2:1-attack, som resulterar i en exchange utan reträtt.

Framför Port Arthur fortsätter japanen rycka fram mot fördröjningsstyrkor.

Riktig tur har dock japanen då man med hjälp av infiltrerade agitatörer lyckas skapa upplopp bland ryska järnvägsarbetare som kraftigt reducerar ryssens transportpoäng nästa drag.

sfclinken

Tack vare upploppen kommer antagligen inte bergspassen att kunna hållas längre och med det måste nog även Liaoyang överges. Även om jag har lyckats nyttja ett par misstag som japanen gjort så måste jag falla tillbaka. Min fördel är att den ryska flottan fortfarande är aktiv och att mina fördröjningsstrider vid Port Arthur är tämligen lyckade.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

Inför omgång 8:

Ryssen gör inget överraskande utan fortsätter att bygga sin försvarslinje. Den reducerade kavallerienheten lämnas som fördröjning.

Vid Port Arthur fortsätter fördröjningsstriderna. Ryssen har fortfarande inte använt sina två replacements han sparat här, det kan vara ett misstag...

Elias Nordling

Nya försiktigare japanerna hittar ingen lucka i linjen framför Liaoyang som är värd risken att försöka exploatera, utan manövrerar i stället mot norra flanken och slår den fördröjande kavalleristen vid järnvägen. I bergen är ryssens nya försvarsposition exponerad från fler sidor, vilket gör att jag kan skrapa ihop odds på 3:1. På dem slår jag bästa möjliga resultat, ryssen reduceras utan förluster för japanen! Jag rycker fram och har nu säkrat förbindelserna mellan bergen och järnvägen vilket gör det lättare för mig att kraftsamla.

Vid Port Arthur har ryssen kanske inte sett att jag kan kringgå hans blockerande trupp utanför försvarsverken med en infanteribrigad. Denna kan om den får uppbackning av ett massivt artilleribombardemang få 4:1-odds mot de yttre försvarsverken till Port Arthur. Men då måste den blockerande kavalleristen först undanröjas eller reduceras så att artilleriet inte längre står i ZOC. Två infanteribrigader anfaller den på 2:1 och får en EX, vilket jag har råd att betala då jag slapp en exchange i bergen. 4:1-attacken mot fästningen kan om det blir någon form av exchange mest bli ett irritationsmoment för ryssen, men återigen har jag tur, stormningen lyckas och jag tar rutan utan förluster innan ryssen hinner förbereda försvaret ordentligt!

En sista portion tur kommer när Akashis spioner återigen lyckas åstadkomma upplopp som reducerar ryssens förstärkningar med fem poäng.

Men än är det långt till Mukden som jag i princip måste ta för att ha chans att vinna detta parti. Jämfört med det förra partiet är det två mindre armeer som möts vid Liaoyang. det är nog till ryssens fördel, för det blir svårare att kraftsamla mot en enskild del av fiendens linje utan att lämna öppet för motoffensiver från fienden.

Elias Nordling

Min stormning av Port Arthur var visst fusk. Otydliga gerler plus att jag blandade ihop det med ett annat snarlikt regelsvar som jag sett tidigare.

Strv102r

"It is only cheating if you get caught". Al Bundy
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Elias Nordling

Då blir det så här i stället.

sfclinken

Med innebörden att Port Arthur nu faller tidigast i turn 10. Min fördröjningsstrid har fungerat bättre än jag räknat med från början. Jag har bara släppt en hex i taget och haft ZOC så att man inte kunnat springa runt och backat upp bakom så att inget genombrott kunnat ske.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

Och vem fick du den idén från? ;-)

Inte för att jag kom på det själv heller :-)