Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av ATOs Birth of a Legend.

Startat av Strv102r, 16 mars 2012 kl. 16:50:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Strax detta spel. Snygga brickor och kartan är OK. Bra artikel i tidningen också.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Karta med utgångsläget.

Med vissa geografiska platser för orientering.

Och med de större förbanden förtydligade.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Mitt förts adrag är att omgruppera Jackson och Ewell så att de hotar att omfatta/kringgå Porters kår

De federala svarar med att omgruppera delar av Porters kår bakåt för att skydda övergångarna över floden. Jag följer upp med att framgruppera Longtreet, Ap Hill och DH Hill.

Fienden faller då bakåt med resten av Porters kår till broarna över Chickahominy längre söderut. Snabbt omgrupperar jag Jackson och Ewell igen för hota White House Landing.

En suddig bild som visar läget när första dagen tar slut. Inga drabbningar än så länge.

Strv102r

Jag börjar med att beordra Ewell att anfalla från bilden rakt åt höger in i området med ett ensamt federalt kavalleriförband, men han gör ingenting! De federala nyttjar Ewells lallande till att omgruppera ett annat kavalleriförband enligt pilen.

Ewell får en förnyad order, lite mer bestämd denna gång kan jag tänka mig, men han lallar vidare och inget händer. De federala passar på att framgruppera en division ur Porters kår.

Nu ger jag istället order till AP Hill att ta sig an det ensamma kavalleriförbandet. Han agerar snabbt och slår ihjäl det.

De federala svarar med att omgruppera Sumners kår bakåt.

Här saknas tyvärr en bild, men det framgår ändå att Longstreet och D H Hill anfallit Franklin skår, men det har bara fått begränsad framgång och Franlin har inte vikit. Vi står båda kvar i samma område. Därefter framgrupperar de federala Caseys division från White House landing så att den kan skydda mot A P Hills ev anfall mot White House Landing.  Där slutar dagens verksamhet.

Dag 3: Jag anfaller vidare med A P Hill som nu återhämtat sig och slår den ensamma divisonen ur Sumners kår.

Strv102r

Sumners kår går till motanfall och då A P Hills division är slutkörd efter sitt anfall slås den fullständigt.

Fler kan leka den leken! Jackson och Ewell utnyttjar att Sumner är slutkörd efter sitt anfall och slår hans kår nästan fullständigt!

Läget i stort nedan.

Strv102r

Morgonen nästa dag är det Ewell anfaller in i området där Mclellan finns personligen med en samling kavalleriförband och sin stabs närskydd. Ewell slås inte tillbaka med driver inte heller undan fienden. De får samsas i området.

De federala omgrupperar Heintzelmans kår in i området där Ewell är för att staga upp försvaret.

"Prince John" Magruder får order att snarast besätta det nu tomma området. Sagt och gjort!

Longstreet och D H Hill genomför ett nytt anfall mot Franklin som viker en bra sträcka.

Keyes kår viker till MALVERN HILL.

Jackson anfaller nu in i samma ormåde där Ewell är i syfte att förstärka honom och förhindra att fienden slår Ewell. Fienden tufsas till lite, men han viker ej.

Fienden fortsätter sin generella reträtt mot HARRISONS LANDING med delar av Sumners kår.

Helhetsläget efter ytterligare en dag.

Strv102r

Det första jag gör blir att kasta om Longtreet och D H Hill till andra sidan operationsområdet inför en kommande offensiv mot MALVERN HILL.

Fienden omgrupperar en division ur Sumners kår från "fel" sida CHICKAHOMINY RIVER  ner mot JAMES RIVER.

Pendleton lämnar Huger och omgrupperar in framför MALVERN HILL.

Casy framgrupperar in mellan MALVERN HILL och HARRISON´S LANDING.

Så ansätter Longstreet och D H Hill sitt anfall mot MALVERN HILL! De tar sig in i området och lyckas bita sig fast, men fienden viker inte.

Fienden går aningen överraskande till motanfall och driver
Huger bakåt ut ur sitt område. Det var ett väl tajmat motanfall. Jag har inga lämpliga resurser att gå till motanfall med utan måste börja trolla med knäna för att möta hotet.

Magruder lämnar en division bakom sig och tar med två för att förstärka Huger i försvaret av vägen till RICHMOND.

Heintzelmans kår lämnar området med Jackson och Ewell och grupperar i luckan som blev efter Franklins anfall mot Huger.

Jackson ignorerar en order att resna motståndet i sitt område varpå de federala omgrupperar delar av Sumners kår mot HARRISON`S LANDING.

Jackson får order att anfalla Franklin istället och det faller tydligen bättre på läppen. Fienden drivs i huvudsak undan bakåt till Heintzelmans område.

Där tar dagen slut!

Strv102r

Den nya dagen inleds med ett samordnat anfall av Longstreet och D H Hill mot MALVERN HILL. Keyes håller dock höjden trots förluster.

Holmes framgrupperar in i MALVERN HILL området för att kunna anfalla igen mot den nu försvagade Keyes.

De federala färstärker Keyes med Heintzelmans kår. Ewell jagar bort fienden från CHICKAHOMINY RIVER.

Magruder samlar ihop sin kår och framgrupperar till området mellan MALVERN HILL och Ewells område efter att de federala evakuerat det. Ewell återaktiveras och ger sig av på en omfattning för att binda federala förband i en annan riktning än MALVERN HILL.

Läget när sista dagen börjar.

Strv102r

Dagen börjar med ett gemensamt anfall av Holmes och Longstreet. Fienden håller.

D H Hill följer upp med ett anfall, men fienden håller. Det var inte så goda odds, och det hjälpte ju inte att jag slog 2 och fienden slog 12...

Magruder går till anfall! Men jag slår dåligt igen... Med två kårer som kan absorbera förluster är det hur svårt som helst att tvinga bort en fiende från det kritiska området som seger i spelet hänger på.

Och efter mina tre resultatlösa anfall från mig och en fiende som bara gör mindre justeringar tar spelet slut.

I stort ett historiskt resultat. De federala tvingades över på defensiven och pressades bort från RICHMOND mot HARRISON´S LANDING men armén slogs inte som Lee hoppats på.

I spelet blev det en seger för de federala då jag inte tog MALVERN HILL men det historiska utfallet kan ju ses som en seger för de federala såtillvida att Lees mål inte nåddes, och inte bara som ett nederlag för McClellan som passivt lät sig manövreras bort från RICHMOND.

Spelet är snabbspelat och ganska enklet, men bra. Är dock lite tveksam till om inte MALVERN HILL har för stor betydelse med hänsyn till hur svårt det är att ta en område som försvaras av två kårer. Jag kan ju hota HARRISONS LANDING från andra håll. Men ändå, jag rekommenderar spelet och ser fram mot "Not War, But Murder om striderna i ungefär samma område 1864 med samma system.