Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vad rekomenderar ni för spel till två nybörjare?

Startat av Ohman, 17 mars 2006 kl. 16:39:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Ohman

Hej på er. Jag och en kamrat har bestämt oss för att börja lira lite krigsspel. Nu vill vi inte gå in väggen helt genom att sätta igång med något riktigt monster det första vi gör. Så vi vill ha lite tips på bra nybörjarspel som kan ge oss en mjukstart.

Vi äger:
Lost Victory
Prelude to Disaster
Third Fleet
ASL

Jag själv har spelat en del Third Fleet och tycker att det är ett trevligt system. ASL köpte vi gemensamt för flera år sedan när vi gick på gymnasiet, tyvärr var det en riktig skräckupplevelse och vi tog oss aldrig tiden att lära oss det. För något år sedan köpte vi Paratrooper och intro-kapitlet där gjorde visserligen spelet mer begripligt men jag orkade ändå inte lära mig det.

Jag har kikat lite på Lost Victory och det verkar lida av att ha en mycket svårmanuvrerad regelbok.

Så vad tror ni? Har ni några tips på spel att köpa? Jag har fått erbjudande om att köpa bl.a Campaign To Stalingrad och Russian Campaign.

daniel

Hej!

Det var tråkigt att höra att dni tycker att ASL är jobbigt att lära sig. Enligt min mening så är ASL ett av de allra mest intressanta/underhållande spel som finns. Jag vet att det är besvärligt och kanske till och med omöjligt att lära sig ASL genom att endast läsa reglern, utan hjälp av någon som spelar ASL. Vad ni kan göra om ni fortfarande är intresserade av ASL är att prova ASL Starter Kit 1. Det är en nedbantning av reglerna till ca 10 sidor med förenklade infanteriregler.

Om ni är intresserade av ett litet och enkelt krigsspel så ger för närvarande MMP bort ett spel gratis som är riktigt underhållande och snabbspelat.
http://www.multimanpublishing.com/OtherGames/prodta.php

Lycka till!

// Daniel
Daniel Johansson

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?
http://www.armagedon.se - Spelande i Borås!

tinG

Citat från: "Ohman"Så vad tror ni? Har ni några tips på spel att köpa? Jag har fått erbjudande om att köpa bl.a Campaign To Stalingrad och Russian Campaign.

Jag skulle hoppa över dom två titlarna och istället köpa något nytt istället...
Jag återkommer med förslag.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Russian Campaign är i och för sig cool. Vilket av alla Fleet är 3rd Fleet?

Var i landet håller ni hus?

Ohman

Citat från: "daniel"Hej!

Det var tråkigt att höra att dni tycker att ASL är jobbigt att lära sig. Enligt min mening så är ASL ett av de allra mest intressanta/underhållande spel som finns. Jag vet att det är besvärligt och kanske till och med omöjligt att lära sig ASL genom att endast läsa reglern, utan hjälp av någon som spelar ASL. Vad ni kan göra om ni fortfarande är intresserade av ASL är att prova ASL Starter Kit 1. Det är en nedbantning av reglerna till ca 10 sidor med förenklade infanteriregler.

Om ni är intresserade av ett litet och enkelt krigsspel så ger för närvarande MMP bort ett spel gratis som är riktigt underhållande och snabbspelat.
http://www.multimanpublishing.com/OtherGames/prodta.php

Lycka till!

// Daniel

Vi har för avsikt att spela ASL i framtiden. Men vi tänkte börja med något enklare för att värma upp.

Citat från: "Anders Fager"Russian Campaign är i och för sig cool. Vilket av alla Fleet är 3rd Fleet?

Var i landet håller ni hus?

3:rd fleet är vad jag förstår det senaste spelet. Sverige finns representerat och kartorna täcker norra europa; karibien och berings hav:

Vi är båda hemmahörande i Nacka; Stockholm

A F

Citat från: "Ohman"Vi har för avsikt att spela ASL i framtiden.

Tänk på att du bara har ett liv att slösa bort. Välj noga vad du slösar det på.8)

Citat från: "Ohman"3:rd fleet är vad jag förstår det senaste spelet. Sverige finns representerat och kartorna täcker norra europa; karibien och berings hav:

OK. Jag tycker Fleet-serien är rätt kul och ger nån slags förståelse för operationellt sjökrig, även om det finns konstiga detaljer och så. Och klarar ni av det spelet så är ni på banan. Det finns inte mycket aav intresse som så ooooootroligt mycket svårare.

Citat från: "Ohman"Vi är båda hemmahörande i Nacka; Stockholm

Kool. Vi är ett gäng i Stockholm som har en lokal i Vasastan som kör en del halvoffentliga eveneemang. Du kan hänga på vår mejlinglista om du vill.

Andreas Johnson

Undvik "Prelude". Har också det och reglerna verkar helt ogenomträngliga...
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

tobias

The Mighty Endeavor tycker jag är ett utmärkt nybörjarspel. Har själv använt det för att få in en kompis på krigsspel med gott resultat.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

aknaton

Jag skulle rekomendera  Von Manstein's Backhand Blow.

Jag skulle hålla mig borta från ASL (åtminstone inledningsvis). Pröva exempelvis Lock N' Load: Band of Heroes eller Combat commander när det kommer ut istället.
Henrik S Törnblom

P-O Jönsson

ASL blir så avancerat som man själv vill. Man kan börja mycket enkelt genom att köra infanteristrider mot varandra, sedan bygga på med ytterligare regler.

Åtminstånde förut så fanns det en steg-för-steg instruktion på MMP's hemsida. Se om du kan hitta den och kör sedan igång.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

A F

Citat från: "tobias"The Mighty Endeavor tycker jag är ett utmärkt nybörjarspel. Har själv använt det för att få in en kompis på krigsspel med gott resultat.

Alla spelen i The Gamers' SCS-serie är faktiskt utmärkta nybörjarspel.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "tobias"The Mighty Endeavor tycker jag är ett utmärkt nybörjarspel. Har själv använt det för att få in en kompis på krigsspel med gott resultat.

Alla spelen i The Gamers' SCS-serie är faktiskt utmärkta nybörjarspel.

Amen.
En mycket bitter liten man.

P-O Jönsson

Här ligger "Eight Steps to ASL:  A Programmed Instruction Approach" . http://www.multimanpublishing.com/ASL/articles.php
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Jon Karlsson

Columbia Games blockgames är bra nybörjarspel. Enkla och rättframma regelmekaniker, och fog of war vilket gör att överraskning och förvillning och bluff och sådant, till skillnad från de krigsspel där man har fullständig information om fienden, tidvis spelar stor roll. Spelen är också sådana att man ofta är i situationen att det vore optimalt att göra, säg, fem saker, och har resurser för att göra tre av dessa... :?

Deras två bästa spel är (allmänt ansedda som, och jag håller med) Hammer of the Scots , som är carddriven och lite lightare, och Eastfront , som är något tyngre, främst på strategisidan. (Har du inte en plan, och lokala reserver, i ett Eastfrontparti så förlorar du typiskt mot en fiende som har.)
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Ohman

Jag tackar för alla tips. Colombiagames har jag kikat lite på, dom har ju sina regelböcker tillgängliga gratis på hemsidan så jag ska ladda ner eastfrontboken och kika lite. Tack också för uppmuntran kring ASL, alla säger ju att det är kanon när man väl kommer in i det så jag hoppas att det blir av någon gång.

Var brukar ni föresten köpa era spel? Tradition brukade jag gå till förr om åren men nu är det bara SF-bokhandeln i hela Stockholm som verkar ha dom mer avancerade spelen. Och dom har ju inte så värst mycket heller.