Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Nytt Musket and Pike

Startat av Engelbrekt, 17 maj 2011 kl. 15:46:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Engelbrekt

Ja, den främsta och egentligen enda litteraturen på engelska om tiden, Battles of the Thirty Years War av Guthrie är tyvärr rätt knäpp ibland. Därför har vi fått gå tillbaka till de tyska källorna.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

magnus lindström

Utan att jag ens sett det senaste så undrar ju alltid en krigsspelare: Vilket blir nästa spel i serien?

Karl X Gustav?
Solkungen?
Cromwell vs Skottland?

När gör ryssarna entré? Eller kanske tom turkarna? :)

Engelbrekt

Jag har pratat en del med Ben Hull om det och han vill göra spelet om Polen nu, där är ju Karl X Gustav med på ett hörn. Jag har själv börjat i smyg på ett eget spel, men när och hur det kan bli verklighet är än så länge oklart. Tror dock det kan bli riktigt bra om jag får som jag vill ha det, jobbar på att lobba in projektet hos Ben Hull och indirekt GMT.

Andreas Lundin

Alltså inte i M&P-serien, utan egna regler?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Engelbrekt

Jo M&P, men jag har lekt med tanken på eget system också. Fast det känns långt borta.

magnus lindström

Har man sagt A så måste man säga B! :)

dagon

CiteraJag har själv börjat i smyg på ett eget spel, men när och hur det kan bli verklighet är än så länge oklart.

Säg att det är Stora Nordiska Grälet!  :P
För Kung och Fostervatten

Engelbrekt

Vet inte om jag ens har sagt A, men ok: det är inget revolutionerande, helt enkelt fler slag ut trettioåriga kriget. De är mer okända och därför svåra att forska kring, men balanserade och intressanta. Det kluriga är hur de ska paketeras, då den tematiska röda tråden är svag. Det är det jag pratat med Ben Hull om, där jag halvt fick igenom vad jag ville. Vi får se hur det blir, allt ligger som sagt många år in i framtiden.

Stora nordiska kriget passar nog bättre till BAR än M&P. Har faktiskt haft kontakt med en annan om att göra något på det. Jag kan knappt BAR själv, testar det nu, men har börjat läsa på om olika slag som skulle kunna funka till ett speltest-paket. Men det är en annan historia.

magnus lindström

C3i är inte en väg att vandra för mindre kända slag då? Kanske för mycket jobb, men fördelen är ju att det inte behövs ett paket av flera slag.

Engelbrekt

Ja det kan bli en kombo av olika sätt att ge ut materialet. Jag kan inget om C3i, hur det går till etc, men borde ju kunna funka fint. Föredrar dock en redig box. Magnus, du kanske vill hjälpa med speltest igen, när jag har mer färdigt material klart? Bör bli under första halvan av nästa år.

dagon

Japp, du har nog rätt i att Stora Nordiska Kriget kanske ligger närmare BAR - å andra sidan ligger det precis i skarven mellan M&P och BAR.
Frågan är, hur stor skillnad är det på taktik och beväpning mellan Skånska kriget och Stora Nordiska kriget? I tid är det ju inte så våldsamt långt mellan Warksow och Narva.

Intressant också med din nya idé med ett spel om mer okända slag från trettioåriga.  :up:  

*Ivrigt väntande på SiA*

Engelbrekt

Jag är inte så jättepåläst på Stora nordiska kriget. Du har rätt i att M&P skulle kunna funka, med stora förändringar dock. Men det händer en hel del i områdena taktik, formation, doktrin och "command" mellan 1678 och 1700. Allt professionaliseras och systematiseras, vilket ligger mer åt BAR-hållet. Lästips: Gunnar Artéus bok om karolinsk och europeisk stridsteknik.

En slags hybrid mellan de två hade det nog blivit.

Väntar också på SiA, känns snopet att få det typ sist.

magnus lindström

Citat från: "Engelbrekt"Ja det kan bli en kombo av olika sätt att ge ut materialet. Jag kan inget om C3i, hur det går till etc, men borde ju kunna funka fint. Föredrar dock en redig box. Magnus, du kanske vill hjälpa med speltest igen, när jag har mer färdigt material klart? Bör bli under första halvan av nästa år.

ja det skulle jag gärna delta i. Men nu blir jag ju nyfiken på vilka slag det kan vara :) pm? :)

Engelbrekt

PM skickat.

dagon

CiteraLästips: Gunnar Artéus bok om karolinsk och europeisk stridsteknik.

Faktum är att jag har den boken - oläst.  :oops:
Köpte den + några andra böcker för ett antal år sen då jag och en vän faktiskt planerade att göra en hemkokt variant av BAR anpassat för SNK. Planen var att göra ett spel om Kliszów 1702.
Slukade en del böcker om SNK då men hann aldrig till Artéus då annat kom emellan och projektet rann ut i den berömda sanden.