Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Du är Lee 17/9 1862, vad gör du?

Startat av Andreas Lundin, 28 december 2012 kl. 15:47:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Var först att sätta dig i Lee's skor! Ge order till Jacksons respektive Longstreets kårer.

Hela McClellans Amey of the Potomac står mot dig utanför Sharpsburg. Hans I. (röd) och XII. (blå) kårer har grupperat för anfall väster om Antietam Creek. Resten av armén ser ut att vara beredd att ta övergångarna.

Var slår McClellan till först? Förösöker han rulla upp din vänsterflank först och ta Dunkers kyrka? Eller är I. och XII. kårernas uppmarsch en krigslist för att dra uppmärksamheten mot det egentliga anfallet över ån?

Du måste dels hålla nordstatataren stången tills förstärkningar kommer senare under dagen, dels se till att du har fri reträttvägar i söder/öster om det skulle gå illa. Men framförallt:

Håll Sharpsburg!

Den första som ger två fullständigt begripliga och vettiga ordrar till Lees två kårer tar befälet!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Förresten! Man kan säga att Jacksons kår är den kår som fösvarar Lees vänsterflygel (lila och teal [grön-blå] divisioner). Longstreets kår är utspridd och försvarar flanken som vetter mot Antietam (ljugrön, grön, orange och brun divisioner).
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Fredrik H

Jag skulle gärna komma med något listigt, men det är svårt. Lees uppgift är så avhängig av vad Little Mac tar sig för. Det finns nog mycket att vinna på att begränsa unionens grupperingsmöjligheter genom att hålla flodövergångarna över Antietam creek, men jag vet inte hur systemet funkar. Kan man lyckas med en "Burnsides bridge" i spelet? Jag tror att det är unionen som har möjligheterna att variera sig, CSA får nog finna sig i att parera anfallen och skyffla trötta förband längs de inre linjerna.
Jag tror det skulle vara intressant att avstå att anfalla med Hooker från början. Han är så stark så det skulle bli jobbiga avvägningar att dra folk därifrån när anfallen kommer på andra håll. Men jag är för svag för historiska öppningar och då ska ju Joe Hooker in i matchen direkt.
Hur många turns är spelet?

Strv102r

Instämmer med Fredrik.

Det blir väl i stort vad jag gjorde i A Gleam Of bayonets.

Jackson avvärjer fientligt framträngande över linjen NICODEMUS HILL-DUNKER CHURCH-BLOODY LANE i syfte att skydda SHARPSBURG.

Longstreet avvärjer fientligt framträngande över linjen BLOODY LANE- LOWER BRIDGE. Beredd underställa brigader och ev divisioner till Jackson.

Avvärja är en stridsuppgift med hög ambition som inte styr till ett visst stridsätt. Man förväntas blanda försvars-, anfalls- och fördröjningsstrid för att lösa uppgiften. Det är alltså inte ett passivt försvar med enbart motanfall för att återta förlorad terräng som förväntas, då hade uppgiften varit att försvara samma linje.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Återkoppling?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Andreas Lundin

Äsch! försäljning av lägenhet satte båda arméerna i full reträtt rätt ner i boxen.

Strv102r

Som trängofficerarna brukar säga: nej är också service.  :D

Andreas Lundin

Hade en adjutant på skolkompaniet som när han såg en av oss kadetter på håll skrek han så högt han kunde HEJ! NEJ! HEJ! Och pep iväg i motsatt riktning.

Strv102r

Den använder jag mot telefonförsäljare.

Andreas Lundin