Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_BigPapaBear

A few acres of snow (Treefrog)

Startat av BigPapaBear, 20 april 2011 kl. 10:51:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Martin Wallace har som bekant två lägen när det gäller speldesign: "Skitbra" eller "bara skit".

Frågan är vilket läger A few acres of snow kommer att tillhöra.

A Few Acres of Snow is a two-player, card-driven game about the French and British conflict in North America. It will be the next Treefrog game published after London, Treefrog's Essen 2010 game. The anticipated release date listed on treefroggames.com is March 2011.

The card-play contains a focus on deck-building, and similar to many card-driven wargames, each card will have multiple uses. The players have to chose only one aspect of the card to use when it is played. Each space captured by a player will add another card to the capturing player's deck.

Each country's deck has differing advantages:
For example, the British population advantage in the New World is created by giving the British player three cards that bring in colonists while the French get only one.
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

#1
Alltså, jag är en riktig Wallace-fan, så detta ska kollas upp så småningom.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

#2
Har någon testat detta?

Spelade 2 ggr igår och tyckte det var trevligt (Berodde kanske mest på ölen som ingick?) även om jag åkte på stryk i båda fallen. Spelade mot en motståndare som spelat ett par ggr innan så jag hade inte koll på hur man skulle bygga upp sin "draw pile". Fastnade flera gånger med "fel" kort och hade svårt att manövrera men utöver det så var det faktiskt kul. Antar man kan råda bot på det genom att förstå hur man bäst konstruerar sin lek utefter vald taktik. Hur det hålller i längden vet jag inte...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Scipio

#3
Körde det ett par gånger när det kom och gillade det jag såg och det var riktigt trevligt.
Har hört om att det ska finnas någon säker segerstrategi för någon av sidorna som man kan lista ut efter att ha bemästrat det lite mera, men det är nog inte något problem i början ivf. och är säkert fixat via errata numera skulle jag tro.

Motorn är ju deckbuilding så om man ska åstakomma vissa saker så måste man ju planera och fylla leken med det som krävs. Vissa ställen är svåra att nå om man inte anstränger sig i kortbyggandet för att åstadkomma just det.
"Randomization is too important to be left to chance"

sfclinken

#4
Jag vräkte antagligen in förmycket kort för tidigt vilket innebar att jag aldrig fick upp rätt kortkombinationer för att utvidga territoriet.

Halifax Hammer heter nog den brittiska taktiken för tidig seger men den kan man ju skippa...

Jag ska absolut ge det fler chanser. Väntetiden mellan dragen var minimal och jag gillar tidsepoken.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Detox

#5
Själv gillade jag det inte alls.

Spelet avgörs mycket på hur man rent tekniskt använder sina kort, vilket ger en spelare som har ett par partier innan för rocken en enorm fördel.

Tex tar det ett par partier innan man ser vilka kort man måste spara för att kunna expandera i en eller annan riktning. Annars kan man vänta förgäves ett helt spel på kortet som aldrig kommer.

Jag gillade heller inte spelets victory-conditions.


Kommer nog sälja mitt ex...

sfclinken

#6
Okej. Nu har jag spelat detta ett flertal gånger (yucata.de) och kan konstatera följande.

Britterna vinner i 9 av 10 fall om de landstiger i Hallifax och kör en tight lek med soldater och pengar. Om britterna struntar i att landstiga genom någon form av "gentlemans" uppträdande så vinner fransmannen i 9 fall av 10.

Alltså faller det tyvärr under kategorin "bara skit" som BigPapaBear skrev.

Tydligen har designern till och med själv konstaterat att det inte funkar och att det är som det är...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "