Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire 2013 - 23-25/8

Startat av Rydfalk, 3 mars 2013 kl. 09:35:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Scipio

Jag vill nog ha mycket av allt på FF också.

Har några uppenbara sugen-på-spel.

The War - Compass games
Blitzkrieg Legend - MMP
Hurtgen - Decision games
Storm of Steel - Decision games
"Randomization is too important to be left to chance"

Rydfalk

Citat från: "rensarn"... mycket av allt.
Ett bra tema för årets FF alltså  :D

/SMR
"Hoppas det regnar i sommar!"

tinG

Hürtgen...
Ja varför inte ett Hürtgen?

:up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

thermopylai

CiteraJa varför inte ett Hürtgen?

Därför att allt jag läst talar för att det är ett astrist infanterisluggande genom träflis och lera. Kan inte säga att jag är nån expert och WaR-systemet är säkert kul, men vill man inte spela mer mobila situationer?

Sorry, kunde inte låta bli  :wink:

Jag kommer till FF och vill också spela mycket av allt. Men om det blir nåt stort så är Blitzkrieg Legend prio.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

tinG

Citat från: "thermopylai"
CiteraJa varför inte ett Hürtgen?

Därför att allt jag läst talar för att det är ett astrist infanterisluggande genom träflis och lera. Kan inte säga att jag är nån expert och WaR-systemet är säkert kul, men vill man inte spela mer mobila situationer?

Sorry, kunde inte låta bli  :wink:

Jag kommer till FF och vill också spela mycket av allt. Men om det blir nåt stort så är Blitzkrieg Legend prio.

September scenariot är tämligen mobilt. Om man bara får fram bränslet.... :-)

Men jo, men systemet är tämligen "sluggande" även i "mobila situationer " som Wacht... Helt enkelt mer likt krig än OCS.

Hur ter sig BL, hänger allt på trefyra overruns eller finns där ett spel värt att kasta sig in i?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

MB

Jag spelar i en TBL kampanj där vi ska börja på runda 5 i scenario 7.1. och det är i runda 5-6 som saker börjar hända. Som allierad har man inte mycket att säga till om innan och man får räkna med att en runda tar cirka 3-3,5 timmar om man spelar effektivt och cirka 75% av den tiden är det tysken som står för speltiden. Annars är det bara skyffla supply och trupper som gäller för de allierade. Möjligtvis kan man få ner tiden några minuter på varje runda om man är två spelare på varje sida, men fler än två på varje sida gör det troligtvis bara rörigt.

Citat från: "tinG"Hur ter sig BL, hänger allt på trefyra overruns eller finns där ett spel värt att kasta sig in i?

Jag tror att tysken hade varit väldigt nöjd om några overruns hade lyckats tidigare.

TBL och roligt om man har gott om tid och inte det bästa valet enligt mig för ett konvent på 2,5 dagar. Det hinner inte bli mycket spel om man vill köra några av de stora kampanjscenariona.

Jag anser för övrigt att TBL troligtvis är det OCS-spel som passar bäst till att spela solitärt.

På grund av allt det jag har beskrivit ovanför är jag därför mer sugen på att spela Hürtgen

Tommy Röhs

The Killing Ground skulle vara kul att testa

andqui

Nu börjar det närma sig och det verkar inte alls omöjligt att man kan dyka upp till detta gemytliga evenemang.

Spel som hade varit kul att testa/kika på/spela från tyngre till lättsmält i en salig blandning...
War of the Suns
The War
Storm of Steel
TBL (OCS, men ändå...)
Age of Renaissance
Britannia (revanch Jocke! :P)
Spartacus med expansion (har du testat det Roger?)
[plus ett antal snudd på onämnbara spel av lättare karaktär eller av kontroversiell natur]
Anders

Rydfalk

Citat från: "andqui"[plus ett antal snudd på onämnbara spel av lättare karaktär eller av kontroversiell natur]

Va!? Vänta nu , jag vill påpeka att vi har ett seriöst rykte att försvara här!

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Delirium

För egen del har jag goda förhoppningar att kunna dyka upp.

Jag har väl inte heller gett upp hoppet om nedanstående lilla projekt, även om man kanske ska rikta in sig på det i lite mindre skala (bara två spel kanske?).

Om det inte blir av skulle jag gärna spela Nations in Arms i ett lite matigare scenario nu när reglerna finns att tillgå.

Citat från: "Delirium"Nu när det åtminstone är mindre än tre månader kvar är det dags att släppa ut en liten testballong. Jag håller på att utforma ett litet koncept som jag skulle vilja testa i ett mindre sammanhang som FF.

Arbetsnamnet är 3x6x6.

Tanken är att man är samma sex spelare som spelar tre multiplayerspel, varje spel pågår sex timmar. Man bokför spelarnas positioner och efter alla tre spelen har man en sammanlagd ställning och bäst totalt vinner "fortune and glory, kid".

För sex spelare skulle det till exempel kunna vara fråga om Here I Stand, Age of Renaissance och Game of Thrones, men exakta spel skulle vi komma överens om tillsammans om det finns intresse bland sex.

Det är heller inte så att sex är det enda som funkar, blir det bara fyra eller rentav fem går det att lösa det också med lite fantasi.

Vad gäller tiden skulle sex timmar vara räknat i effektiv speltid, alltså undantaget matpauser och dylikt. Min spontana tanke där är att man har en grundregel som säger att en ny omgång inte startas efter 5 och 40 oavsett hur långt man kommit. Med en sådan regel, god planering i förväg samt förberedda och kunniga spelare tror jag att man hinner klämma in en sådan här grej ganska enkelt på en helg.

Någon som känner att det här konceptet låter intressant, om jag understryker en gång till att spellistan är ett förslag?

Björn
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Scipio

Citat från: "andqui"Spartacus med expansion (har du testat det Roger?)
Nej inte ännu, måste ju måla upp figgarna först.  :)
Plockar nog med det till FF ifall vi får något hål i schemat att stoppa in det i.

Elias Nordling

Tåg och hotell bokat. Jisses vad mycket billigare tågbiljetterna blir när man för en gångs skull är ute i god tid!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Jag börjar bli småsugen på War of the Suns också. Någon som haft en chans att testa lite? Har själv bara satt upp och läst.

Scipio

Jag och Mikael kände att vi måste komma till beslut så vi har bestämt oss för att det blir War of the Suns på FF. Det kan ju vara bra att hinna titta på regler, klippa brickor osv. innan.

Men man kan ju vara upp till fyra spelare om det finns fler sugna.

Delirium

Kul att ni bestämt er för WotS så att det kommer att spelas! Jag är inte riktigt säker på att jag vill ägna hela helgen åt det, men jag kan åtminstone vara behjälplig med regler och annat och säkert skyffla runt en division eller två på deltid om det behövs.

Jag har skrivit lite om WotS i tråden, ville inte kapa Mikaels fina FF-tråd.