Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Axis Empires: Totaler Krieg

Startat av Andreas Lundin, 8 augusti 2013 kl. 09:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Sådärja!

Ny tråd skapad och nu undrar man hur lång tid ni behöver på er att läsa in er? Vi kör bara Europa va?

Start 1937?

Vilken sida vill ni spela? Jag tar vilketsom.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Jon

Se bara till att lägga upp rikligt med bilder och kommentarer!

aegneus

Ja, bara Europa. 1937 - jisses, då är jag clueless. :)  Men skall det vara på riktigt skall det.

Jag föredrar att slippa axelmakterna, tror de kräver mest tid i början.

Har vi alla spelat någon version av TK förut? Annars tror jag det är bäst att Sovjet spelas av någon med erfarenhet, i alla fall om axeln har rutin.

Andreas Lundin

Då kör du Ryssen!  :lol:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

aegneus

Na Berlin!   :lol:

Elias Nordling

Behöver lite tid att läsa reglerna då jag har ont om fritid och ett par viktiga saker före detta i kön. Återkommer när jag kan ge en prognos. Finns det en länk till errata?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Fanns en fräsch errata på bgg tror jag.

Elias Nordling

Länk tack. Att navigera BGG är lika njutbart som att förhandla med en biljettkontrollant i en knökfull tunnelbana i rusningstid.

Andreas Lundin

Nu är du väl lite kinkig Elias?  :wink:

Du använder sökfunktionen och skriver axis empires (eller klickar på denna länk http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... aler-krieg). Klicka på länken "files" eller scrolla nerår till "files". Jag skulle rekommendera "Living Rules" istället för erratan.

:ultra:

Meddela när du är redo

Elias Nordling

Har nu läst reglerna till och kört Polen-scenariot. Efter att jag börjat köra Barbarossa-scensriot är jag nog redo att kasta mig in i PBEM. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om reglerna är genialiska eller jättejobbiga.

aegneus

Citat från: "Elias Nordling"om reglerna är genialiska eller jättejobbiga.

Utförandet är faktiskt inte bra. Jättejobbigt, som du säger. Jag kände att jag verkligen fick sitta och traggla sektionerna om season cards osv, och då kan jag spelet och vet vad de vill säga!

När man väl kan det fungerar reglerna, det är hyfsat enkelt att slå upp det man behöver kolla och det är ju inte ett vidare komplext regelsystem för själva blippflyttandet. Om än det sedan beter sig annorlunda än många andra liknande spel. Men att fatta det första gången - puh!

Jag tror faktiskt det här är ett spel man tjänar på att någon förklarar grundkoncept för en innan man kör igenom reglerna.

Skall bli intressant att höra ditt omdöme efter spel.

Elias Nordling

Det är ju smart att dela upp reglerna i core mechanics och look-up rules, men när det inte är konsekvent utfört bläddrar man mellan core, look-up och ordlistan (som gör anspråk på att göra samma sak) utan att hitta helheten.

nielsen.filip

Jag tyckte det var väldigt enkelt att följa reglerna i Barbarossa-scenariot. Sen blev det väldigt jobbig i frankrike-scenariot med massa support-units hit och dit. Fick lite tips i länken som följer men mycket bläddrande fram och tillbaka i regelboken blev det.
Länk som följer: http://dugsreports.blogspot.se/2011/12/aetk-fall-of-france-runthrough-intro.html

Elias Nordling

Ok, reglerna ÄR vidriga. En fråga. Det står i reglerna att nan bara får spela kort man har på hand. VAR i reglerna står det något över huvud taget om vilka kort man har på hand?!?  :shock:

Andreas Lundin

Regel 12. War State tror jag. Du har alla kort på hand från början, men kan bara spela de ljusblå fram till limited war. När det blir total war "låses" alla (kvarvarande) kort upp för spel.