Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Liten teaser

Startat av Elias Nordling, 29 oktober 2013 kl. 11:21:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Känns detta bekant?

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Men jag som trodde det aldrig, aldrig skulle bli en Waterloo efter vad som sagts tidigare?  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

Elias Nordling

Det var Anders och NBS det. Det här är jag och Napoleon's Art of War. Same same but different :-)

Hela Waterloo-kampanjen på 4 kartor (kanske fem, men jag tror att fyra räckte). Varje slag ryms på en karta.

Scipio

Låter intressant. Du får gärna upplysa mig lite om det spelsystemet, är inte bekant med det.

Riktigt tjusig karta i varjefall även om jag inte riktigt förstår jordtonerna i den?

Elias Nordling

Det är höjdkurvor. Kartgrafiken utgår från de kartor som Joseph de Ferraris drog upp över området i slutet av 1700-talet och som var de kartor fransmännen själva använde:

Systemet kommer att ha 20-24 sidor standardregler, med fokus på två områden: Command & Control och Combined Arms. Spelet använder skrivna order och roster sheets, men för dem som föredrar spel utan något nerskrivet kommer det att finnas variantregler som ligger mycket nära standardreglerna men använder markörer i stället för anteckningar.

Du kan själv bläddra i senaste versionen av reglerna här: http://www.nordling.nu/elias/napart/Nao ... %204.8.doc

Fredrik H

Kul att du är igång igen!  :up:
Även om det naturligtvis är häftigt att använda de ursprungliga kartorna så har jag lite svårt att frammana känslan av åkrar och fält i junigrönska. Jag ska ta mig en titt på systemet så fort jag kan dra tummen ur ....
Det ska bli kul att se hur du löser de två huvudpunkter de valt. Jag tycker att er lösning av stadsstrider i Talavera är den enda som kommit i närheten av hur det verkat fungera. Napoleonkrigen är verkligen ett område där krigsspelen har mycket kvar att bevisa, trots den relativt rika floran av titlar som producerats. Jag ser fram emot resultatet!

Strv102r

Tillrättat!
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Elias Nordling

Den sista KAN ha varit avsedd för annan plats :-)

Scipio

Citat från: "Elias Nordling"Den sista KAN ha varit avsedd för annan plats :-)
Tyst Elias, jag väntar med spänning på vad som händer när Napoleon blandar sig i och drar igång sitt anfall...

Elias Nordling

Det spelet har jag redan. Faktiskt, det finns ett plojspel som heter Napoleon at Chattanooga. Striderna äger rum kring Chattanooga samt på planeterna Jupiter och Bahamas. Har för mig att det i reglerna står att "cavalry comes in 12 different types, all highly skilled at picking up babes" samt att det finns ett pansarregemente som heter Bob.

Elias Nordling

boardgamegeek.com/boardgame/16936/napoleon-at-chattanooga

"Napoleon at Chattanooga is a painstakingly-researched, meticulously accurate simulation of Napoleon's campaign in the Tennessee Valley. It is also a two-player game of exploration and conquest in the Solar System, which is also painstaking but not necessarily accurate. This game is the first in the ACW (Advanced Chart Wars) series and is also considered part of the ongoing GBoTGCN (Great Battles of This Guy Called Napoleon) series by most of the people working in the stockroom."

Scipio

Citat från: "Elias Nordling"boardgamegeek.com/boardgame/16936/napoleon-at-chattanooga

"Napoleon at Chattanooga is a painstakingly-researched, meticulously accurate simulation of Napoleon's campaign in the Tennessee Valley. It is also a two-player game of exploration and conquest in the Solar System, which is also painstaking but not necessarily accurate. This game is the first in the ACW (Advanced Chart Wars) series and is also considered part of the ongoing GBoTGCN (Great Battles of This Guy Called Napoleon) series by most of the people working in the stockroom."
:mrgreen:

Kanger

Ah, lite hederlig game design. Har du något bolag på kroken?

Elias Nordling

I detta fall är jag att betrakta som unferleverantör till Adam Starkweather och MMP.

Kanger

Hur då?