Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Pax Baltica

Startat av aegneus, 2 december 2013 kl. 12:47:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

Söker råd. Är det här värt att skaffa? Bortsett från att det är designat i Sverige.

Elias Nordling

Ska spela det ikväll, så jag återkommer om det.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Ja hörni det var ju rejält spännande det här! Satt 40 min längre än tänkt för att jag inte kunde sluta just då och nu fick vi lämna spelet med en cliffhanger. Nu försöka gå och lägga sig med hög puls. Karl XII har en armespillra i Polen omgiven av onda Sachsare samtidigt som en undsättningsstyrka försöker öppna en reträttväg till säkerheten. Det kan gå...

aegneus

Citat från: "Elias Nordling"Ja hörni det var ju rejält spännande det här! Satt 40 min längre än tänkt

En recension så god som någon. :)

Elias Nordling

Startade om ikväll pga tidigare regelmissar. Fortfarande jättespännande. En halvtimme av "vi måste bara se vad det här slaget blir" efter att vi egentligen tänkt sluta.

aegneus

Det är numera beställt.

Detox

Citat från: "Elias Nordling"Startade om ikväll pga tidigare regelmissar. Fortfarande jättespännande. En halvtimme av "vi måste bara se vad det här slaget blir" efter att vi egentligen tänkt sluta.

Elias, vilken regel hade ni missat?
Så kanske jag själv inte gör samma misstag...

Elias Nordling

Det har jag glömt, men bl a replacement cost utanför hemterritorium.

Elias Nordling

I gårkväll avslutade vi vårt parti, som blev riktigt episkt, med svensk seger 1716. Ryssland blev utslaget ur kriget två gånger, och Karl XII hade minst tre-fyra tillfällen med krigsavgörande slag han missade (bland annat två belägringar av Dresden som bägge slutade i katastrof), och Karl XII råkade ut för åtminstone ett Poltava som han hämtade sig från. Som svensk hade jag tur med att Sachsen inte gick med i kriget igen medan Sverige och turkarna gav ryssen på nöten och Norge erövrades.

Elias Nordling

Nytt parti, nu med mig som koalitionen. Jag spelade ryssen med syfte att göra det så segt som möjligt för Karl XII att slå ut dem, bara för att få se svenskarna vika söderut och göra livet svettigt för sachsarna. Ryssen har nu St Petersburg och en flotta.

Akklokk

Spelade första riktiga partiet igår. Lewenhaupt styckades av saxarna men därefter lyckades Kalle ganska tursamt nita Pjotr, varefter saxarnas försvar rasade samman. Riktigt kul och det känns som att spelet har en hel del att ge. En tanke som slog mig var dock om någon annan strategi än att anfalla ryssen är vettig som svensk?

Engelbrekt

Att gå efter sachsarna först är också en vettig strategi, då det finns en god chans att knocka ut dem ur kriget ett tag. Jag skrev några rader om det på BGG: http://boardgamegeek.com/thread/1331395/i-tried-something-new-just-be-different

//David
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

magnus lindström

Piostar här också eftersom många svenskar säkert spelat detta :)

Poland

Garrisons: Can the Poles never place a garrison anywhere? It's clear that they only REMOVE garrisons in Poland, but 0.1 says "9 gray cubes for Saxony and other GERMAN members of the coalition". Is Poland included in "Saxony"?

Build: The Polish blocks are usually built In Transit areas but what about the cost? 8.6 only says double the cost for the first step then "You may pay additional steps (up to its maximum strength) if you have enough RPs remaining." I think the rule doesn't cover building in Transit areas.

I suppose that the Poles pay double cost if they want to use On-Map Replacement in a polish area without a Saxon garrison.

magnus lindström

Enligt vad som skrivs på consimworld så kommer jag fram till följande

RP-cost Example for Poles

Build a full strength polish regiment in a transit area: 2+1+1+1 = 5RP (8.6 + 8.2)

Build a full strength polish army i a transit area: 4+2+2+2 = 10RP (8.6 + 8.2)

Strengthen a 1-step polish regiment to 4-step in a transit area: 2+2+2 = 6RP (8.2 + 8.3)

Strengthen a 1-step polish army to 4-step in a transit area: 4+4+4 = 12RP (8.2 + 8.3)

So sometimes its better to let a polish unit die and build it again?

magnus lindström

Det står inte i reglerna men sägs på consimworld att Polen använder Saxiska kuber om de tar ett område men 11.5 säger tydligt att de inte placerar kuber i Polen vad händer då i följande situation?

Siege for Poles

If you have a stack of Saxons and Poles and declares siege on

- A Transit area in Poland: The Poles don't participate?

- An enemy garrisoned area in Poland: You have to choose?

Siege with the Poles and remove if successful

Siege with the Saxons and place a cube if successful