Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av 3Ws The Horse Soldiers

Startat av Strv102r, 29 april 2014 kl. 17:34:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Detta på tur. GBACW i TCT systemet. Det är två slag, Brice´s Crossroads och Tupelo från det understödjande fälttåg som genomfördes i MISSISSIPPI och Alabama för att hålla Forrest borta från järnvägen mellan Nashville och Chattanooga under Shermans fälttåg mot Atlanta.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Strv102r

Utgångsläget. Enda förbandet på kartan är ett detachement, vi skulle väl säga postering, ur 7 Tennessee kavalleriet mitt i vägskälet.

Den federala tätbrigaden med divisionschefen Grierson rider in mot vägskälet.

Delar av brigaden gör avsittning. Dessa framrycker sedan till fots och skjuter bort min postering.

Sedan glömmer jag att ta foton en liten stund.

I slutet av GT2 ser det ut som nedan. De federala grupperar för försvar från de "uppifrån" ingående vägarna. Lyons brigad och Forrest personligen anländer och hinner nästan, men bara nästan, få till en uppsutten stormning innan de federala förbanden vid BETHANY CHURCH gjort avsittning och blivit försvarsberedda. Istället gör jag också avsittning och en eldstrid utbryter som verkar bli till de federalas fördel då de har ett batteri. Lyon rör sig då in i den betäckta terrängen i fiendens flank.

Strv102r

Nästa federala kavalleribrigad anländer.

De gör avsittning på den vänstra flygeln och framrycker till stridskontakt.

Och så är det igång där med. Nu visar sig samma fenomen som i "Rebel sabers". De federala bakladdade karbinerna gör dem helt omöjliga att slåss med. När dessutom min motspelare får extremslag gång på gång så känns det nästan tröstlöst. Bara för att bakladdad karbin kanske har 4x den tekniska eldhastigheten mot en mynningsladdad dito så betyder inte det att man får 4x effekten i målet. Det gäller ju bara om målen står kvar och visar sig över tiden och man är helt ostörd själv.

Nu anländer två brigader till på min sida. Johnsons är ganska svag så den tänker jag nyttja till att projicera ett hot i fiendens andraa flank för att binda trupp där. Rucker rider fram för att rida chock på fienden bakom Lyon som har slut am och pjäserna är obemannade. Men han hinner inte riktigt.

I slutet av rundan har Rucker genomfört en serie chocker men resultat är en liten besvikelse. Han är uttröttad och har ridit tillbaka i skydd av skogen. Lyon är "broken" men har lyckats få ut resterna av brigaden, inte mycket direkt. De federala grupperar för försvar.

Strv102r

Nu känns det som att det är helt hopplöst för mig. Att få till ett historiskt resultat är bara omöjligt. Men jag är inte den som ger mig i första taget så jag beslutar mig för att i alla fall försöka.

Bells brigad anländer. Den är strak, riktigt stark, och har bra moral. Jag vill använda honom till något mer konstruktivt än frontanfall så han får rida runt in bakom Johnson. De federalas första infanteribrigad anländer men den är "exhausted" efter marschen i hettan.

Johnson sitter upp och rider runt den federala flanken och sitter av igen medan Bell tar hans plats längs vägen. Waring förlänger sin front för att möta Johnson, men nu blir han lite tunnare mot Bell.

Så anfaller då Bell och Johnson avsuttet mot Waring. denna får bara medioker utdelning på sin eld så brigaden rivs upp i närstrid och flyr bakåt mot bron. Täten på Hoge anfalls också av Bell och flyr i panik. Bakre delar breddgrupperar dock och tar iupp ett hastigt försvar. Bell har tagit vägskälet!

Strv102r

Winslow fortsätter sitt anfall mot Lyon och Rucker. I vägskälet fortsätter Bell och Johnson sina anfall och huvuddelen av de federala viker och trängs vid brons norra fäste. Stor, och överraskande, framgång!

Ett motanfall från Hoges uttröttade brigad slås lätt tillbaka. Den nya infanteribrigaden, Wilkins, grupperar fram för att kunna försvara bron, delvis med eld från den södra sidan, och delvis på norra sidan. Johnsons svaga brigad kommer inte ha en chans mot denna mycket starka, om än uttröttade, fiende. Winslow fortsätter anfalla i norr.

Bell och Johnson grupperar för försvar. De federala återsamlar och reformerar sina förband och börjar få lite ordning på det. Boutons brigad USCT (US colored troops) inväntar att grupperas fram. Stridspaus i centern.

Strv102r

Jag börjar tveka om Lyons nästan utplånade brigad och Rucker kan stå emot Winslow, så jag drar ur Johnson och breddar Bells brigad för att försvara vägskälet. Sedan rider Johnson i väg för att hota Winslow i ryggen. De federala startar då ett motanfall mot vägskälet. Wilkin och Waring anfaller. Wilkin tar snabbt stora förluster och viker tillbaka medan Waring biter sig fast i en utdragen eldstrid.

Hoge känner sin flank hotad av Johnson och drar sig bakåt och vinklar upp. Wilkin återformerar sin brigad för att kunna möta ett anfall från Bell. Waring fortsätter att slugga på. Och där är slutet.

Seger för rebellerna trots de initiala motgångarna. Dock inte lika mycket till "overrun " som historiskt.

Strv102r

Utgångsläget för Tupelo. En månad efter Brices Crossroads är det A J Smith, från Red River fälttåget och Pleasant Hill, som med sin XVI kår är den som ska hålla Forrest borta från Shermans underhållslinjer. När spelet börjar har Smith i stort sett grupperat sin kår om två divisioner färdigt. Brickorna för Boutons brigad är inte placerade än, men de kommer hamna där symbolen är. Allt är infanteri utom Winslow som har två framskjutna regementen vid kartkanten där jag kommer in.

Historiskt sett blev slaget en katastrof för Forrest. S D Lee hade det övergripande befälet och han och Forrets stridsplan havererade direkt. Dels var de underlägsna och dels fungerade inte samordningen alls.

Forrests styrka, Roddeys division, kommer in på D hexorna och S D Lees två divisioner, Chalmers och Bufords på A, B och C hexorna. Min tanke är att Binda Mower med Buford för att slå med Chalmer in i luckan mellan Wolfe och Murray med understöd av Forrest.

Strv102r

I stort sett inleds anfallet enligt plan. Rucker omfattar det ena framskjutna federala kavalleriregementet och nedkämpar det helt, men det andra lyckas slå tillbaka Crosslands brigad, och Crossland skadas, så de federala lyckas dra sig ur bakåt. De federala omgrupperar också Winslows kavalleri till luckan mellan Murray och Wolfe... Fast värst är nog att jag bara får en aktivering per brigad, och inte ens det, innan rundan är slut för mig (S D Lees låga initiativ gör det svårt att få flera aktiveringar i rad innan de federala kan agera och dessutom är det relativt stor chans att hela rundan avbryts för mig. De federala hade samma problem i Brice´s Crossroads). Tydligen är det en del tveksamhet och förvirring i min ledning varför förbanden inte pressar på så snabbt de kan. De federala grupperar fram McMillans brigad och börjar marschera Gilbert mot Bouton som förstärkning.

McCullochs kavalleri gör entre och stormar Winslow, båda är uppsuttna, men Winslow viker undan bakåt och gör avsittning med sina förbenade bakladdade karbiner. Crossland ersätt av en annan officer och brigaden reformeras. Mycket mer hinner jag inte med innan rundan är slut för mig igen! Hela anfallet har stannat av. De federala nyttjar tiden till att få fram McMillen i majsfältet och fortsätta med Gilbert. Nu är de i princip helt förberedda...

Anfallet återupptas över hela linjen. McCulloch stormar Winslow uppsuttet och når framgång! Han gör avsittning efter det, han står inför en kraftig eldkraft på korta håll, och en utdragen eldstrid med Winslow, som slogs tillbaka, men i ordning, tar sin början. I slutet av timmen är McCulloch nästan bruten och vissa delar har vikit bakåt, men också Winslow är kraftigt reducerad. Bakom McCulloch har Lyons infanteri marscherat fram och kan överta McCullochs anfall. Mabry har nått fram till stormavstånd.

Strv102r

Winslows effektiva eld driver mer och mer av McCulloghs brigad på flykten, men även Winslow börjar svaja. När huvuddelen av McCullochs brigad vikit så marscherar Lyon in i luckan med sin mycket starka, men tyvärr moralsvaga, brigad. Det ser ut som om han enkelt ska sopa undan Winslow. Men icke. Federal eld får brigaden att bit för bit svaja och sedan ta till harvärjan. Wolfes brigad inleder dessutom ett motanfall mot flankdelen.

Även Mabrys anfall hejdas och slås tillbaka. En av fiendens reservbrigader rycker fram och inleder ett motanfall. Rucker har ryckt fram på ett par hundra meters avstånd i centern och inlett en eldstrid som ska bädda för en stormning, men fienden har nu så starkt självförtroende att de rycker in på kort håll. Timmen tar slut innan de hinner storma.

Bell blir anfallen av två brigader och börjar svaja han med.

Forrest kämpar sig fram i skogen.

Även nu tar rundan slut för mig för tidigt så jag har en massa brutna och flyende förband som jag inte hunnit reformera.

Strv102r

Bell viker inför McMillen och Woods. Ändå har de bra moral men fienden får bra utdelning på sin eldgivning och det tilltagande ledningskollapsen på min sida gör att jag knappt kan återsamla några förband vilket gör dem mycket sårbara när de väl kommit i oordning. Wilkins börjar flankera Mabry. Som tur är drabbas även de federala av en ledningssvacka så det blir ett kort GT när vi båda slagit 2 på aktiveringsförsök.

Strv102r

Lyon får ordning på sin brigad och tillfogar Wolfe stora förluster. Wolfe flyr men även han återsamlar sin brigad och rycker fram igen. Murray inleder ett anfall in i min center och resterna av Crossland tar stryk och viker. Båda sidor har tydligen problem med ledningen och att få saker att ske för det blev ett kort GT. Allt hände i centern. Forrest fortsätter att vänta/bida sin tid/tveka.

Strv102r

Bell drar sig bakåt för att kunna skydda Lees flank bättre. Wilkin utraderar Mabrys brigad och nu får Rucker ta smällarna i stället. Murray fortsätter mot Crossland. Men Lyon går till anfall och slår ut två svaga regementen ur Wolfes brigad vilket låter honom snabbt och smidigt manövrera runt Wolfes flank och flankera denne. Wolfe tar ytterligare stora förluster och plötsligt ser det ut som om jag kan rädda situationen igen!

Strv102r

Wilkins fortsatta anfall redarer nästan ut Rucker också. Crosslands brigad består av vikande smulor och MCulloch samlar sin brutna brigad bakåt. Resterna av Wolfes brigad kämapr ståndaktigt mot Lyon och med stöd av ett batteri driver de faktiskt Lyon bakåt igen! Lyon kämpar med att återformera sin brigad för ett nytt anfall men det tar tid och de federala hinner marschera Wards brigad över stridsfältet och gruppera denna med två batterier som understöd. För att rädda trossarna och artilleriet börjar dessa dra ur mot Forrests intakta division i "skydd" av Crossland, MCulloch och Lyon.

Och där är det i praktiken slut även om hälften av GT är kvar. Historiskt slutade det vid samma tid med samma resultat i stort. Lees styrka var slagen i grunden och Forrests hade inte varit i strid. fast om man räknar förluster var mitt fiasko mycket större än det historiska.