Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SDIs The Guns of Cedar Creek

Startat av Strv102r, 30 maj 2014 kl. 09:31:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Kartan. Snygg. Men notera att landsvägen är avbruten strax söder om MIDDLETOWN. Det är tydligen historiskt korrekt. Vägen var inte klar 1864.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Brickorna. Det är väl helt OK med senapsbrunt/gult och grått för rebellerna. Det är lite bättre än de riktigt gamla kanske. Utseendemässigt alltså. För de är så tunna att det är helt sanslöst! Tydligen gjordes det en uppsättning nya brickor med färgkodning för kår men de har jag inte fått tag på.

Fredrik H

Jo dom ska visst vara tunna... RHB själv, då både designer och ägare till företaget som gav ut spelet (SDI), kallade brickorna anorektiska.

Strv102r

Dukat och inväntar bara startdags. Stackarna kommer att bli svårhanterliga med så tunna brickor...

Sheridans  Army of the Shenandoah är förlagd i bivack och är helt ovetandes om hotet. En division, Birges i XIX kåren under Emory, är stridsberedd men det beror på att de fått order att marschera till en ny plats. Ingen annan är stridsberedd så det är lite som ett mindre Shiloh. Sheridan själv är inte på kartan utan han är längre norrut i Winchester och sover efter ett stabsmöte i Washington (ganska meningslöst möte enligt RHB).

Earlys Army of the Valley med II kåren nu under Gordon som kärna, är förstärkt med Wharton och Pegram. Kershaw och Wharton anfaller frontalt med kraftsamlingen finns i omfattningen från öster. Strax utanför bild i väster finns huvuddelen av Rossers kavalleridivision, minus Paynes brigad.

Strv102r

Paynes kavalleri lyckas erövra en trossfora snabbt och smidigt. Tyvärr lyckas de federala larma stora delar av XIX kåren och Dwight och Birge rör sig snabbt. Birge ner mot Hays och Dwight grupperar för att hindra Wharton att enkelt ta sig över CEDAR CREEK. Dessutom lyckas han larma Thoburn som snabbt överger sina tält och bröstvärn och rör sig norrut undan Kershaw. Striderna med Hays påbörjas men resulterar inte i någon massflykt som historiskt. 

Strv102r

Earlys ledning totalkollapsar i gryningsdimman. Efter min första aktivering så slår jag 2 (2D6) när jag ska aktivera igen. GT är över för mig. Alla utom Evans väntar tydligen på någon order som inte kom! Evans anfaller med två brigader in i Thoburns rygg så att han kläms mellan dessa och Kershaw. Som tur är blir det federala GT ganska kort det med, men Thoburn hinner göra helt om med en brigad.

GT3 anfaller Kershaw efter Thoburn som nu kläms hårt. Pegram faller upp som högerflygel mot Birge.

Strv102r

De federala lyckas larma Gettys division i VI kåren som snabbt marscherar mot min norra flank. Ramseur får avdela två brigader som rör sig norrut för att möta hotet. Åter drabbas jag av ledningskollaps ganska tidigt. Mina fördelar pga överraskningsreglerna i början av spelet bara försvinner då mina GT blir jättekorta och jag inte hinner aktivera mina förband! Till stor del lyckas jag ändå slå Thoburns division. Bara delar av Harris brigad är kvar och de är i vild flykt. Jag har inte nått i närheten av det historiska resultatet vid samma tidpunkt. Då hade Early tagit MIDDLETOWN!

Strv102r

När Thoburns division är nedkämpad kan så Kershaw nu anfalla in i flanken på den brigad som försvarar bron över CEDAR CREEK och Evans anfalla in i flanken på Hayes division. Ska det lossna nu kanske? Men så kommer tärningslaget på 2 igen... GT är slut för mig.

Wharton och Kershaw anfaller nu tillsammans mot Dwight. Det går ganska bra. Kanske kollapsen är nära för de federala.

Framför allt Kershaw och Evans pressar på. Men det händer inget spektakulärt även om Dwight och Hays är nära kollapsen. Problemet är att det är nu Sheridan anländer och det påverkar spelet rejält. Han har nu tillgång till alla sina förband och det gör egentligen inte så mycket om Hays och Dwight tar stryk. Getty är pålats mellan mig och byn medan Rickets och Wheaton kan gruppera bakom Dwight. Och sedan har han sitt kavalleri också. Två divisioner med repeterkarbiner...

Hur f-n ska detta kunna gå? Reglerna ger ganska liten fördel för min överraskning. Att tangera Early historiskt verkar vara omöjligt. Men så hittar jag två små regler som jag inte tänkt på och de är snudd på game changers när jag tänker till lite djupare. Och sedan hittar jag erratan i botten på spelet som ger bonus för assault på ej larmade men som framför allt säger att GT inte alls avbryts på slag av 2/12 för resp sida i denna modul och att Birges division inte ens får omgrupperas GT1! Tillsammans blir detta verkligen game changers!

Bara att avbryta och gör om och göra rätt...

Strv102r

Efter första GT. Ramseur och Evans driver snabbt ur Hays från hans bivack. Kershaw hinner precis fram till Thoburns bröstvärn då denne larmas och börjar dra ur medan en mindre del skyddar ryggen mot Evans.

Thoburn kläms likförbannat mellan Evans och Kershaw och upphör att finnas till som förband. Mindre delar finns kvar framför Kershaw, men jag har ånyo handlingsfrihet med Evans. Dwight har larmats och grupperat mot Wharton (i sydlig riktning) och mot Evans/Kerhaw vilket får Wharton att kringgå mot väster. Ramseur och Pegram är i strid med resterna av Hays och Birge som grupperat för att möta dem. Även Getty har larmats och rör sig mot min norra flank.

Hays finns nu bara kvar som enstaka regementen och inte som division. Delar av Thoburn och Hays flyr genom Dwight. Wharton har lyckast kringgå Dwight och falla honom och delar av Birge i ryggen! Evans rör sig för att möta Getty som fördröjts av Paynes kavalleribrigad. Kershaw har rensat upp och är redo att anfalla Dwight från söder nu när en av hans två brigader vänt sig norrut mot Wharton.

Strv102r

En utzoomad bild som visar att Merrits kavalleridivision nu börjat röra sig över CEDAR CREEK mot söder. Kerhsaw Wharton och och Ramseur har krossat Dwight, även om delar runnit ut norrut och flur. Ramseurs divisison rör sig mot norr för att anfalla mot byn eller landsvägen norr om den. Gettys division är nu grupperad på en enda långa tunn linje. Rickets har marscherat snabbt mot byn  och snabbat på så att divisionen börjar bli trött.

Strv102r

Ramseurs tät når fram till Gettys flygelbrigad och inleder omedelbart ett anfall. Försvaret biter ifrån sig en stund men sedan kollapsar den federala brigaden i flykt när den ska dra ur bakåt som en del av Gettys uppvinkling för att undvika överflygling. Rickets väljer att vila upp sin division innan den hamnar i strid. För att öka trycket på fienden så anfaller Evans Gettys utdragna andra flankbrigad, och med del anfalls också hans center. Dessa håller dock fast. Wharton fortsätter hamra på Birges rester som viker bitvis. Merrits kavalleri är på väg in i min rygg, men Kerhaw har ju inget för sig just nu.

Strv102r

Ramseur jagar efter den flyende brigaden upp mot åsen med landsvägen, men förutom att det står två batterier där nu som möter honom med eld så anländer Rickets tätbrigad precis i tid och grupperar för försvar. Ramseur har bara två brigader som kan anfalla just nu och det är inte bra odds. Jag tvekar, framgång innebär ju i bästa fall seger på "sudden death", men risken för att Ramseur knäcks är lite för stor så han får backa bak i skydd igen. Jag avser gruppera fram artilleri och skjuta bort fienden framför Ramseur innan jag anfaller igen.

På andra flanken har Kershaw nu rört sig för att möte Merrits kavalleri. Wheatons infanteri glider sidledes mot norr då Wharton och  Pegram pressar på resterna av Birge som börjar kollapsa.

Strv102r

Merrit drar ur stridskontakten med Kershaw och grupperar för försvar. Kerhsaw är dock på alerten och grupperar artilleri på höjden norr bron och låter Simms brigad gå över CEDAR CREEK lite längre västerut för att hota Merrits flank.

Wharton pressar på medan fienden tätar i centern. Ramseur inväntar artilleriet som är på väg för att skjuta bort Rickets från åsen norr byn.

Strv102r

Kershaws flankanfall med artilleriunderstöd frontalt mot Merrits brigad väster CEDAR CREEK blev en framgång och Merrit har fallit tillbaka. Woffords brigad har därefter grupperat över ån  och artilleriet är på väg över. Nackdelen är så klart att Whartons svaga division inte fullt ut kan nyttja framgången på sin flank. Hade Kershaw varit där hade det varit en biff att packa ihop den federala armén. Ramseur har fått fram artilleriet och beskjutningen har börjat. Custers division är nu också på väg mot händelsernas centrum.