Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Axis Empires: Totaler Krieg

Startat av Andreas Lundin, 8 augusti 2013 kl. 09:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

AprMay41
Mud

Tyskar rör sig ner i mellanöstern och fortsätter rensa i Egypten.

England gör inga drag.

Och Molotov.... ja, han är het!

<-Anders (Soviet)> - Political Event
*** 1d6 = 2 *** <Anders>
<-Anders (Soviet)> - +1 = 3 = conference
*** 1d6 = 2 *** <Anders>
<-Anders (Soviet)> - +1 = 3  Neutrals Pressured igen! Wow.
<-Anders (Soviet)> - Maxar verkligen ut de politiska påtryckningarna nu.
<-Anders (Soviet)> - Oddsen för att få till något roligt på Minor Country Politics är lite små (typ 16 % var jag än slår).,.
<-Anders (Soviet)> - Så det får bli en Neutrality till.
<-Anders (Soviet)> - Eller så löser jag upp Pakten. Men det konstaterade jag ju förra gången att det inte spelade någon roll.
<-Anders (Soviet)> - Och om Elias spelat Treaty så borde han vilja alliera sig med det HÄR landet.
* Neutrality created in eEur3603 (Poland) -Anders (Soviet) *
<-Anders (Soviet)> - Polen envisas med att det vill inte bli indraget i något. 'Alliansfrihet i fred syftandes till Neutralitet i krig'

Östfronten

Medelhavet

aegneus

MayJune 41
Clear

Axis / W. Allies / Soviet card

<-Elias (German)> - Som ni ser fuckade någon upp mina planer rejält de senaste två omgångarna.
<-Elias (German)> - Och jag fick nästan men inte riktigt ihop till +2 på Axis Tide...
Vilket är väldigt viktigt eftersom det är hur mycket plus Elias har på sina political events.

Tysken spelar sitt tredje - och sista - allianskort (och kastar Anti-Comintern crusade). Ja, nog är det New World Order vi har på gång alltid....
<-Elias (German)> - Political event: Jag slår för Spanien.
*** 1d6 = 2 *** <Elias>
<-Elias (German)> - Setback. Skit.

Franco är inte nöjd med erbjudandet.

Tyskland tar Suez, jagar ut en britt i Syrien till Cypern och avslutar omgången med att förklara krig på Grekland. För att ta den strat hex som finns där. Han undviker Jugoslavien för det landet ger inte mycket (mer än partisanproblem).

CiteraAnders:
Yes! Jag gissade rätt.  Puh.
Tja Andreas, nu får du nog aktivera dig! Han har två slag till på Spanien så du vill nog ha trupp där... och du borde kanske få ut lite folk från mellanöstern innan de är krigsfångar hela bunten?

CiteraElias:   Nejdå, bry dig inte om vad han säger, har jag inte redan bevisat att jag har fredliga avsikter?

CiteraAnders   Ja, du hade ju en hel hög med cheerleaders som hurrade på de där bleka britterna så de skulle våga åka till Cypern på badsemester?

CiteraElias    Javisst! När jag KUNDE ha knallat in i oförsvarat Cypern och hindrat reträtten!

Andreas sätter upp Grekerna, slår Conflicting plans på sin diplomati och flyttar runt lite.

En mycket nöjd Anders visar sig ha spelat Stalin Challenges Germany för sommaren.

Big play. I de flesta fall vill Soviet spela säkert och ta Gen Mob eftersom det behövs mängder med trupp när Barbarossa startar. I det här läget kändes det sannolikt att Elias skulle vänta ett år, och då är chansen att bryta pakten (Succesful challenge eller Neutrals Pressured - 50% per slag) svår att motstå. Han verkade dessutom inte stå i vidare bra position för Barbarossa..

Ett resultat av detta är att Soviet kommer ha all tillgänglig trupp på brädet sommaren 42. Vi får se om det räcker - för tysken lär ha med sig kompisar.

Första slaget för att bryta pakten.

<-Anders (Soviet)> - Political +1
*** 1d6 = 2 *** <Anders>
<-Anders (Soviet)> - Guarantees
*** 1d6 = 5 *** <Anders>
<-Anders (Soviet)> - = 6 = Conference...
*** 1d6 = 4 *** <Anders>
<-Anders (Soviet)> - = 5 = Allies support resistance
<-Anders (Soviet)> - Drat. Två skott kvar. I alla fall ingen Political Option för Axis
<-Anders (Soviet)> - Det ser ut som om Egypten har supply landvägen den här gången...
<-Anders (Soviet)> - Folket börjar fundera på att kasta av sig det fascistiska oket...
* Com Partisan base (ASR) created in TK Soviet Support Units Pool

Det finns lite ryssar på bordet nu!

aegneus

JuneJuly 41
Clear

<-Elias (German)> - Plötsligt kändes det helt OK att jag inte kom upp i +2 på Axis Tide :-)
<-Elias (German)> - Political Events: Nytt försök på Spanien:
*** 1d6 = 1 *** <Elias>
<-Elias (German)> - Drat! Diplomatic incident.
*** 1d6 = 1 *** <Elias>
<-Elias (German)> - Neutrality. Jamen tack för det tärningsjävlar!
<-Elias (German)> - Nåja, kunde varit Coup d'Etat.

CiteraElias: Tärningsgudarna verkar tycka att det är dags att jämna ut lite nu.
CiteraAnders: Franco är ju precis lika grinig som i verkligheten!

Axelmakterna marscherar på mot diverse västallierade utposter. Basra faller, Damaskus nöts ner, Wehrmacht står på tröskeln till Akropolis och även om Alexandria kastar tillbaka första anfallet (med en 6:a = Ex väljer Elias att retirera anfallarna istället för att utbyta steps) så är det nog slut med britternas välde i mellanöstern.

CiteraAnders: Elias har lite omtänkt att göra. Hade jag knäckt pakten hade jag fått en 9-1:a mot en rumänsk arme och kunnat exploita hela vägen till Bukarest! Nu behöver axelmakterna börja tänka i flera led logistiskt eftersom det inte som i alla andra spel går att strat-teleportera över hela brädet på en omgång.

Skall tillägga att jag aldrig varit med om något liknande i TK eller något annat WWII spel....

CiteraAnders: det lönar sig att tänka på hur du skall spela igång Total War - jag tror att allt annat än Barbarossa / SeaLion sommaren 42 är vansinne. Men det kan vara tricksigt att få in alla förstärkningar på rätt ställe mm.
CiteraElias:  Ser jag ut som jag vet vad jag håller på med, eller? :-)    Om jag förstår saken rätt kan du med rätt slag bryta pakten, men du får inte en Blitz-marker på kuppen, korrekt?
CiteraAnders:  Exakt

England slår tärning:

<-newbie (Allies)> - pol event
*** 1d6 = 1 *** <newbie>
<-newbie (Allies)> - guarantee table med +1 för axist tide
*** 1d6 = 4 *** <newbie>
<-newbie (Allies)> - Minor country politics
<-newbie (Allies)> - jag försöker mig på lite kaos. Väljer western
*** 1d6 = 3 *** <newbie>
<-newbie (Allies)> - spanien!

<-Elias (German)> - Äh, jag slår på Diplomatic Incident! +1
*** 1d6 = 1 *** <Elias>

CiteraElias:  Franco sjunker ännu djupare ner i neutraliteten, dvs ingen effekt.
CiteraAnders: Alltså kan ni inte slå annat än ettor just nu?

Elias maxar sitt oflyt där. Det mesta han kan slå på Diplomatic Incident med +1 är bra för honom.

Wallies flyttar ingen trupp.

Sovjets tur i diplomatitombolan....

<-anders (Soviet)> - Political +1
*** 1d6 = 1 *** <anders>
<-anders (Soviet)> - nej nej NEJ
<-anders (Soviet)> - MOLOTOV! Din jävla sopa!
<-anders (Soviet)> - Political Option(Axis)
<-anders (Soviet)> - Över till Elias

CiteraAnders: Molotov fail
CiteraElias: Mycket comic relief över denna sommars diplomati. Plocka bort neutrality från Polen.

Soviet justerar lite positioner.

Läget runt Medelhavet

aegneus

JulAug 41
Clear

<-Elias (German)> - Diplomatislag mot Polen då.
<-Elias (German)> - Men först ska jag värma upp tärningen lite...
*** 1d6 = 3 *** <Elias>
*** 1d6 = 6 *** <Elias>
*** 1d6 = 4 *** <Elias>
*** 1d6 = 3 *** <Elias>
*** 1d6 = 4 *** <Elias>
<-Elias (German)> - Så, nu är jag redo. +1:
*** 1d6 = 6 *** <Elias>
<-Elias (German)> - Yay! Polen blir axelmakt.

Det är verkligen en New World Order när alla Sovjets grannar (utom Finland) gaddar ihop sig. 

Och sedan rensas alla kvarvarande brittiska fästen på fastlandet ut på max odds för ett triumferande avslut på sommaren.

Wallies slår en Conflicting Plans (inte så konstigt, mer i nadir än så här blir nog inte Wallies framtidsutsikter).

Soviet
<-anders (Soviet)> - Vad var det Elias gjorde?
<-anders (Soviet)> - Uppvärmning!
*** 1d6 = 2 *** <anders>
*** 1d6 = 6 *** <anders>
*** 1d6 = 3 *** <anders>
*** 1d6 = 2 *** <anders>
*** 1d6 = 5 *** <anders>
*** 1d6 = 3 *** <anders>
*** 1d6 = 6 *** <anders>
<-anders (Soviet)> - Tja, det ser ut som det blir 50/50. Lika bra att slå.
<-anders (Soviet)> - +1
*** 1d6 = 4 *** <anders>
<-anders (Soviet)> - 5 = Neutrals Pressured.
<-anders (Soviet)> - Fan. Jag hade velat gå till angrepp den här gången.
<-anders (Soviet)> - men det kunde slutat värre...
<-anders (Soviet)> - .. typ inget resultat alls!
<-anders (Soviet)> - Efter att Polen gått med i Axelmakterna och står och dreglar i kopplet på polsk-ryska gränsen känner sig Stalin tvungen att Reassess Policy

Det villl säga: pakten ersätts med en Reassess Policy Truce, som innebär att pakten är över. Det finns tre stadier av en Truce, och det tar tysken två seasonal turns + 1 vanlig turn för att gå från där vi står nu till ett shooting war. Men han har ett alternativ och det är att när han går till Total War (= spelar Barbarossakortet)  så kan han bryta alla Truces han vill.

CiteraAnders: Det kommer bli underhållande att skriva på forumet i alla fall. Om inte det här skrämmer bort alla simuleringsälskare vet jag inte vad som gör det.

Och Molotov har nog tagit livet av Stalin genom magsår vid det här laget...

aegneus

AugSep 41
Clear

Tysken går till Axis Tide +2 VP.

Axeln förklarar krig mot Persien och har lite tur i att de allierar sig med Wallies. Hade de blivit Soviet minors hade ryssen kunnat marschera in och tysken hade varit tvungen att vänta tills vår Truce var upplöst.

Som det nu blir kan tysken bara rulla över Persien (också).

Elias: Läste på truces förra gången det var uppe. Tror jag har koll men förbehåller mig en mulligan om jag missat nåt viktigt. Om jag förstått saken rätt kan skjutande börja tidigast nov-dec, och fritt fram tidigast jan-feb.

Operation Felix ger dessutom politikslag som kan ställa till det lite - men första är no result.

Britten får military aid på sitt diplomatislag och får en sydafrikansk kår. Andreas försöker få ut kåren i Cypern men det torskar på att det inte finns en hamn till nästa sea zone kvar när Alexandria har fallit

Elias: Aha, nu är jag med. Enheten på Cypern måste mellanlanda i en hamn som ligger både i east och central mediterranean för att byta sjözon. Khania är min för att Grekland kapitulerat va?

Soviet spelar en border dispute som jag i vanliga fall inte hade rört (eftersom jag då skapat en Axis influence i Turkiet) men som nu ger mig ett välbehövligt HQ utan politiska bieffekter.

<-Anders (Soviet)> - Stalin kräver tillbakadragande från Turkiska fronten! (Eller hur vi nu skall tolka detta)
<-Anders (Soviet)> - Nähä?

Sedan lite redeploys till....

Anders:  Det här partiet går inte så fort. Men om man tänker det som att 42 här är 41 i den vanliga tidslinjen, så har Tyskland fått in Polen och Turkiet som allierade och tagit Mellanöstern. I utbyte mot att Soviet fått in 10 extra armeer och krånglat sig ur pakten samt neutraliserat Finland. Vem vann på det? Spännande fortsättning följer.

aegneus

SepOct 41
Mud

Ingen effekt av det tyska politikslaget. Resten av Europa sitter väl still i båten för att inte bli indraget på ena sättet eller andra...

Andreas lämnar - men hjälper till att lämna över Wallies till Anders (Tack Andreas!)
(Och om någon annan vill veta hur man tar reda på sitt försvunna vassal-lösenord kan vi det numera)

Wallies drar sig hem till Albion och skickar ett fort till Malta.

Move 106/ 107
<-Anders (Soviet)> - Political Event
<-Anders (Soviet)> - +2
*** 1d6 = 6 *** <Anders>
<-Anders (Soviet)> - Guarantee
*** 1d6 = 3 *** <Anders>
<-Anders (Soviet)> - Minor Country Politics
<-Anders (Soviet)> - Central table. Vi ger ungrarna en chans att bli riktigt impopulära i Berlin. +2
*** 1d6 = 2 *** <Anders>
<-Anders (Soviet)> - +2 = 4 Poland
<-Anders (Soviet)> - Polen har inga neutrala grannar. Close but no DoW.

I Soviet bara lite omflyttningar..

A: Om röda havet....Jag hittar ingen konvoj box i röde havet. Inte ens ett rött hav. Menar du svarta havet? Det lär bli rött om du försöker segla italienare där.

Det står i varje konvojbox vilka nationer som får placera där. Man kan tycka att italienare borde få placera i Svarta Havet eftersom enda chansen för dem att göra så är om Turkiet är conquered. (Eftersom italienare inte får mellanlanda i en turkisk hamn.) Fast det får de ju med en Exp kår, och det vore nog orimligt om Turkarna släppte in italienare genom Bosporen.

aegneus

Nov/Dec 1941
Snow

Ojdå. Elias lyckas hitta ett politiskt kort till att spela ut, men rätt goda odds att få ut något dessutom...
<-Elias (German)> - We come in peace!
<-Elias (German)> - Political event:
*** 1d6 = 4 *** <Elias>
<-Elias (German)> - Med +2 blir det no result.

Trupp rör sig mot Kaukasus

Elias avslöjar sin master plan:
"Jag resonerade så här: Jag kommer att botcha Barbarossa för det gör jag i alla spel, så jag kan lika gärna försöka håva in så mycket som möjligt på annat håll först :-) "
Anders: I många andra spel är ju det döden för Soviet att ha tysken på turkiska gränsen. Så inte här. Tror jag. Men det gör inte mitt liv lättare.

De allierade är tillbaks till att spela kort där de får hoppas på det bästa...
<-newbie (Allies)> - Chamberlain to bat
<-newbie (Allies)> - Political +2
*** 1d6 = 5 *** <newbie>
<-newbie (Allies)> - Guarantees +2
*** 1d6 = 4 *** <newbie>
<-newbie (Allies)> - Conference +2
*** 1d6 = 3 *** <newbie>
<-newbie (Allies)> - Allies Support resistance
<-newbie (Allies)> - Jag tar en partisan base

Alla gillar inte the New World Order, tydligen.

<-newbie (Allies)> - Molotov på scen
<-newbie (Allies)> - partisan phase
* Com Partisan base (ASR) moves TK Soviet Support Units Pool -> eEur2302 (Greece) -

Grekerna reser sig! Ett land är erövrat när alla städer OCH partisanbaser i landet är ockuperade. Partisaner hanteras i spelet genom att landet återaktiveras eftersom det inte längre är conquered. Grekland kommer få in en trupp i slutet på omgången, när den oockuperade partisanbasen triggar en conditional event.

-newbie (Allies)> - Political +2
*** 1d6 = 1 *** <newbie>
<-newbie (Allies)> - Conflicting plans. Molotov har ingen bra dag.

Wallies gör inget, Soviet flyttar runt och försöker hitta ett bra försvar...

En grekisk 012:a dyker upp i partisanbasen som en Soviet Minor.

aegneus

Jan/Feb 42
Snow

<-Elias (German)> - Political events +2
*** 1d6 = 3 *** <Elias>
<-Elias (German)> - Political option: Axis.
* Axis Influence created in eEur4704 (Helsinki, Finland) -Elias (German) *
<-Elias (German)> - Lite för tidigt att sluta bekymra sig om Finland...

Anders: Och containment var komplett :(

Tysken flyttar upp lite trupp mot Grekerna

<-Anders (Soviet)> - Jahajaha. Du fick i alla fall bara ut en Influence
<-Anders (Soviet)> - Wallies political +2
*** 1d6 = 3 *** <Anders>
<-Anders (Soviet)> - 5 = Conflicting plans
<-Anders (Soviet)> - Inga påhitt alls....

<-Anders (Soviet)> - Soviet turn
<-Anders (Soviet)> - Political +2
*** 1d6 = 2 *** <Anders>
<-Anders (Soviet)> - Conference +2
*** 1d6 = 4 *** <Anders>
<-Anders (Soviet)> - Military aid. Väl bekomme!

En extra kår till de grekiska partisanerna.

Inte mycket action.

aegneus

Mar Apr 42
Clear

-Elias (German)> - Hörni Polen, ni känner inte för att ge bort korridoren? 'inte det? Nehej.

Nu är snart limited war korten slut för Axis... och nej Elias, Polen är på din sida nu. Det spelar ingen roll hur stor del av vitryssland du lovat dem, de lämnar inte korridoren till dig. :)

<-Elias (German)> - Tar en titt på Total war-korten och inser att jag i praktiken inte har mycket beslut att fatta de närmsta tre korten.

Det stämmer - den logiska sekvensen blir den här.... han drar igång med Barbarossa eller Sealion och sedan är det tre kort som är nästan givna. Är han kaxig kan han byta ut Typhoon mot något annat, men för det mesta är den där sista Blitz-markern viktig. Mob Limits och Speer är obligatoriska eftersom de låser upp alla efterföljande kort.

<-Elias (German)> - Italien har jag inget att bygga... 

Italien krigar för lite!

Grekerna slås ut utan förluster för axelmakterna

Wallies turn.
Churchill Diplomacy! Vi får se om det går bättre för honom.

<-Newbie (Allies)> - Political: +2
*** 1d6 = 4 *** <Newbie>
<-Newbie (Allies)> - Guarantees! Nu jäklar sätter vi gränser!
<-Newbie (Allies)> - +2
*** 1d6 = 1 *** <Newbie>
<-Newbie (Allies)> - Conflicting plans....
Nej.

Inget händer i England - inte för att det finns mycket att göra.

Ryssen bygger in sina sista steps, och börjar dra sig bort från fronten.

<-Elias (German)> - Eftersom du kan det här spelet bättre än jag undrar jag varför finska fronten är tom. i nuläget kommer ju Finland gå med i kriget vid Barbarossa. Eller har jag missat nåt?

Det är för att finnarna kommer i spel först efter att Barbarossa startat och då kommer vara mobilizing, alltså inte få gå till angrepp omgången efter de aktiveras. Förstärkningarna får täcka upp där

aegneus

AprMay 42
Mud

<-Anders (Soviet)> - Du flyttade en del i mud som sagt var (vi har ZOC och den låser- det var därför jag evakuerade frontlinjen med det som skulle bort förra omgången)

<-Anders (Soviet)> - Wallies turn
<-Anders (Soviet)> - Garantier från Churchill ger inget igen
<-Anders (Soviet)> - (Känns läskigt att inte göra något - vad missar jag? Men det är ju inte mycket att göra med Wallies just nu...)

Ryssen gör final deploy before the storm...
<-Anders (Soviet)> - Som sagt ingen aning om det här kommer funka!
<-Anders (Soviet)> - I vanliga fall har man ju lite mer marginal för fel som ryss men vi får se

Min idé här är att utnyttja att pakten är borta för att göra första omgången så blodlös som möjligt i norr, och att utnyttja att han har lite svårt att få till multisteppers i rumänien och därigenom försöka begränsa hans framfart där. Kaukasus har jag aldrig försvarat i TK men jag vet att alla bergskedjor som begränsar ZOC gör det lätt att missa saker - jag hoppas inte hålla Baku i det långa loppet men Baku plus bergspasset bör hålla över vintern.

aegneus

MayJune42
Clear

The time is:   03.15 hrs,  22 June 1942

Showtime. Trodde vi.

<-Elias (German)> - Och DÄR inser jag en dunderstor konsekvens av mitt spelande som jag inte förstått innan. Mulligan Time!

Elias får ta en mulligan för att sätta upp trupp rätt för combinations och förstärkningar. Det kommer in tokmycket trupp på en gång relativt vad han varit van vid. Helt normalt första gången man ser Barbarossa i TK. Jag rekommenderar varmt den som skall spela kampanjen att spela igenom de första månaderna i Barbarossascenariot innan...
Men sen kör vi!

<-Elias (German)> - Jag tror jag sagt det förut, men jag hatar att behöva tänka igenom varenda bricka som ska flyttas och varenda strid som ska utkämpas i förväg bara för att kunna se om och var jag behöver flygunderstöd...

Så i praktiken låter vi Axis lägga flyg under sin move så länge han har mer flyg än ryssen

Elias lägger Blitz markers i norra polen, vid rumänska gränsen och i kaukasus. Flygunderstöd vid Rumänska gränsen.

Läget innan tyskarnas Blitz combat.

Frontlinjen bara försvinner där han angriper i norr men det är rätt segt vid Rumänien. En enda kår rycker fram till Dnepr men den gör vi processen kort med i min tur.

Läget efter Axis turn.

Wallies lägger ut en ny partisanbas i Grekland. Lite som att vifta med en röd näsduk i hörnet av tjurens synfält och hoppas att den skall bli distraherad.

Soviet spelar Stalin Orders Attack!

<-Anders (Soviet)> - Offrar min vinteroffensiv för mer steps NU...
<-Anders (Soviet)> - Partisaner till.... Bulgarien

OK. Två röda näsdukar i synfältet.

Nu börjar huvudföreställningen. Sovjet kommer göra två misstag - ett strategiskt och ett taktiskt. Håll utkik efter dem, facit kommer senare....

Soviet kör ett run-away defense på de flesta platser (flyttar längre bort än tyskt flyg och HQ stöd når) och offrar ett rejält roadblock i Minsk. För att ha fått in all tillgänglig trupp känns det lite tunnt trots allt - och nu får jag inte mer trupp på tre drag.

I slutet av omgången triggas rysk emergency mobilization och då får tysken en Influence.... som gör att han kan aktivera Finland.  Denna influence + den influence Axis får i Finland, Rumäninen eller Turkiet vid ryska land grabs är alltså spelets sätt att få in minors som vill ha ett fortsättningskrig.

aegneus

JunJul 42
Clear

Ett tyskt flyg commitas till striderna i Kaukasus.

Elias visar upp sina härföraregenskaper (och bemästrandet av TK:s regelmassa) när han genom en air drop mot Baku och framryckning över bergen skär av supply för mitt försvarande högkvarter. Då får det inte casta support, och därmed knäcks det kaukasiska försvaret. 

Innan tysk anfall

Städerna i fronten - Riga, Minsk, Odessa - faller men sedan kommer han inte längre fram den här omgången.

De grekiska partisanerna dör men Elias safear attacken med ett flyg för odds shift. Distraction accomplished!

Läge efter Axis turn

Chamberlain lyckas diplomatisera fram en Allies Support Resistance!
<-Anders (Soviet)> - ASR! Lovely.
<-Anders (Soviet)> - Antingen kan jag nu slå ut steppet i Aten
<-Anders (Soviet)> - eller ta en partisanbas till.
<-Anders (Soviet)> - Med tanke på hur annoying de där partisanbaserna verkar vara spelar jag the long game....
* Western Partisan base (ASR) created in TK Western Support Units Pool
<-Anders (Soviet)> - så slipper du klaga över spelets orättvisa när jag aktiverar grekland via en uprising i Athen.

Elias var tvungen att lämna ett ensamt step i Aten för att få till attacken mot grekerna - min ASR kan slå ut ett minor allied step, då hade Aten varit tomt och grekerna - nyss conquered (igen) - hade rest sig för tredje gången på ett år

<-Anders (Soviet)> - Nej vi tar tillbaka den partisanbasen. Det finns ett för bra mål för step losses
* Western Partisan base (ASR) deleted
<-Anders (Soviet)> - PzACaucasus. Muhahahaha!
<-Anders (Soviet)> - Så får du gnälla lite över spelets orättvisa.
<-Anders (Soviet)> - Om du vill.
<-Anders (Soviet)> - Dödar ett Minor Ally step i 2923.
Italienarna i PzAA (som är i Kaukasus) åker hem / sittstrejkar efter förra omgångens genombrott. PzAA bryts ner till kårer när den inte längre är komplett.

<-Anders (Soviet)> - Då så. WAllies drag.
<-Anders (Soviet)> - Hmmm.
<-Anders (Soviet)> - Gör igenting!

Soviet turn.

Mer reträtter. Både AGC och AGS ligger som stålfjädrar och väntar på att slå till på allt inom räckhåll. Har inte trupp till att hålla en linje vare sig i centrum eller syd utan backar hem till Moskva och Rostov.

<-Anders (Soviet)> - Inne i mitt huvud hör jag en gammal vän håna mig för "Run away! Run away!"

I nord sätter Leningradfronten upp ett försvar i utkanten av Leningrad. I Kaukasus duellerar en ensam shock corps med turkisk kavallerist utan resultat och alla andra trupper sitter fast i Baku eller bergspasset.

<-Anders (Soviet)> - Hur många dagar kommer belägringen av Baku att ta? 9? 90? 900?

På Kolahalvön har jag släppt Murmansk och mina fallskärmstrupper står på järnvägen till Archangelsk och blänger på finnarna.

Finnarna är OoS och kan inte avancera in i ZOC eftersom de då bara kan flytta i reserve move

Ställningen efter ryskt drag. Partiet har nu pågått ett år!

aegneus

JulAug 42
Clear

Elias lägger en Blitz och ett flyg vid Leningrad, och två blitzar i Kaukasus samt flyg på Baku. Hela AGC svänger norrut som en skenande ångvält, rakt mot Leningradfronten som var kvar inom räckhåll. Så här går det:

Innan Blitz

Innan regular combat

Slutresultat

Ajajajajaj, Sovjet skulle inte försökt hålla en linje där. Det där var ett taktiskt misstag som kostade mig 9 steps - dvs nästan ett kvartals produktion! -  och i det långa loppet troligen Leningrad.

Men i Baku viker inte Sovjetunionens hjältar en tum!

<-Elias (German)> - Baku. 3/2 i grundodds. Jag har två skift för flyg och pansar, du ett för terräng.
*** 1d6 = 6 *** <Elias>
<-Elias (German)> - Arr!  Ar 0/0
<-Elias (German)> - Tror faktiskt jag backar.

Det gjorde skillnad att PzAA försvann....

I eftersnacket kommer vi på att vi inte spelade på topp någon av oss.

A: Ja, jag borde kanske chansat på att du skulle slå högt på den 9-1:an du hade fått för att få kvar en enhet till på hq:t. Men det (hoppas det är ok att jag säger det) fanns ett jävligare alternativ som du inte körde på så är jag glad att du i alla fall kommer få jobba för leningrad.
E: Nu är jag nyfiken på vad jag missat. Jag hade kunnat ha en Blitzmarkör på Leningrad så att du inte kunde stoppat där, men jag hade ändå inte kunnat få till en meningsfull attack på Leningrad om högkvarteret hade kunnat supporta.
A: Om du lagt ett flyg på leningrad hade jag inte kunnat få in mer trupp där. Jag tror du kunnat ta ner fortet utan alltför mycket problem nästa omgång. Så det var en bortsättning från min sida, lyckligtvis nog spelar ingen av oss optimalt :)
E: Men du hade väl fortfarande kunnat retirera eller flytta in dit? Och förstärkningar har jag en omgång till på mig att blocka.
A: Nej. Jag får inte flytta in i en ruta där du har en enhet. Flyg och airdrop hindrar alla moves inklusive reträtt.

Chamberlain slår ytterligare ett bra dipslag och rekryterar lite Nya Zeeländare, och därefter seglar hangarfartygsflottan ut i Nordsjön! Elias contestar inte utan hangarfartygen stänger Nordsjön för tysk supply och transport.
En flotta on station gör att inga av dina hamnar där är Open Ports. Hade det varit ett flyg hade det stängt alla hamnar inom tre från mina Naval Bases. 
Utan Open Ports kan du inte dra supply eller transportera till en port (man får lämna en hamn utan att den är Open).
Du får inte heller dra en s.k. fleet path genom en Naval Zone med en fiendeenhet on station, vilket man behöver göra från sina home ports till målzonen om man skall lägga ut konvojer eller fleet units.
Ubåtar påverkas inte.

<-Anders (Wallies)> - Låt oss slå mot den svaga överdelen på Europa

Elais improviserar
E: Jag har en tysk flotta va? Contestar med den.

Men sedan påminner någon överbefälhavaren att ha discardade Kriegsmarinekortet någon gång runt 1938....

Royal Navy skapar ett Bridgehead utanför Stavanger. I vanliga fall hade tyskt flyg kunnat contesta från Oslo som är tre rutor bort, men Oslo är nu OoS och inte längre en aktiv flygbas

Engelsmännen flyttar två kårer till brohuvudet i vanlig move, och flyttar sedan från brohuvudet in i tomma Stavanger i reserve move. Invasion on the cheap.

Läget i väst efter Wallies drag

Över till Ryssland....

<-Anders (Soviet)> - Fy vad det ser illa ut. Jag har uppenbart spelat inget vidare
<-Anders (Soviet)> - Så här i efterhand inser jag att jag skulle kutat mycket mer när jag faktiskt kunde

Nej, just det. I en vanlig Barbarossa kan det se ut ungefär så här, men då hade ryssen fått 7 förstärkningar i slutet av sin omgång. Det strategiska misstaget jag gjorde var att jag spenderade för mycket trupp i delaying actions.  En hel force pool på brädet är inte nog för den sortens strategi när jag dessutom har Kaukasus att tas med - i alla fall när jag sätter bort en hel front vid Leningrad och inte har ett kort i spel som ger mig kontinuerliga förstärkningar.

Nu finns det för lite trupp för att hålla skogarna framför Moskva och inte heller Rostov är hållbart. Med Barbarossaheuristiken "Leningrad, Moskva, Rostov - den som håller flest står bäst" är Elias i överläge. (Eftersom jag ser Leningrad som förlorat i det långa loppet). Men han kan nog inte möla sig in i Moskva innan vintern i alla fall.

En motoffensiv i Kaukasus lyckas slå sig fram till och ge supply till bergspasstrupperna och jag kan i alla fall få ut några vid det här laget dyrbara steps.

A: Oh well. Det är flera år krig kvar.

Läget i öst

aegneus

AugSep 42
Clear

Axis / W.Allies / Soviet cards

Pacific Total War marker kommer av turn track... och det blir ett historiskt anfall på Pearl Harbour. 50% chans att det blir Wallies eller Soviet som får tampas med Japan Inte konstigt att Japan ser västmakterna som svaga...

Elias enda blitz hamnar i Leningrad. Ryska PVO contestar Elais sista Luftwaffe. Elias funderar på om han kan skära av min trupp i Norge med ubåt.

Det kan han:  Det lite mer utförliga är att en ubåt behöver en Naval Base i området (och en Naval Base påverkas inte av flottor "On Station". Ubåten behöver inte heller en Fleet Unit Path (det behöver andra flottor och konvojer).

Och om U-båten ligger On Station så är alla hamnar i Nordsjön inte Open Ports. Precis som min flotta stänger alla dina hamnar. Supply och transport går enbart till Open Ports.

Jag har dock support units redo att contesta Elias ubåtar.

Tysken koncentrerar sig i norr på Leningrad och tar Ukraina i besittning.

<-Elias (German)> - Strid: Anfall på Leningrad.
<-Elias (German)> - 36:9. 4:1. Du har ett skift för stad och ett skift för fästning. Inget skift för flod pga finnarna. Jag har ett skift för pansar och ett skift för HQ.
*** 1d6 = 6 *** <Elias>
<-Elias (German)> - Bleh!

Men första attacken går Sovjets väg (Ex) och andra attacken ger endast ett steps förlust. Leningrad håller till vintern. Tula slår tillbaka en 3:1-attack och försvaret i Sevastopol klarar av en lågoddsare.

Den tyska kåren i Oslo flyr till Lillehammer.
<-Elias (German)> - Bättre fly än illa fäkta (och hoppas på sexa).

Wallies drar tillbaks den grekiska partisanbasen
<-Newbie (Allies)> - Bättre lycka nästa gång...

Med Operation Crusader i spel får Wallies in 8:e armen i Delay Box
<-Newbie (Allies)> - Monty's berömda mountain rats snart i spel :)

Och sin första Blitz marker som jag bestämmer mig för att satsa med.

<-Newbie (Allies)> - Blitz måste hamna på beachhead.... hmmm.. jag kan få till en 3-2 mot Narvik via blitzlandstigning
* Allied Beachhead -1 moves wEur5123 (North Sea) -> wEur5627 (North Sea) -Newbie (Allies) *
Genom att lägga ett beachhead mot en tom hex och ha en Blitz på beachheadet kan trupperna komma iland i rutan intill Narvik. Sedan anfaller de i standard combat phase.
<-Newbie (Allies)> - Det här blir nog episkt med Brittiska mått mätt hur det än går.
<-Newbie (Allies)> - Får se om jag tänkt rätt.
<-Newbie (Allies)> - For the record: Jag har aldrig invaderat Norge i TK som allierad. Jag undrar faktiskt om jag gjort det i något WWII...

Den södra landningsstyrkan marscherar in i ett tomt Oslo, och den norra jagar ut den tyska bergskåren ur Narvik! Wallies återtar två objective hexes. It is, perhaps, the end of the beginning?

<-Newbie (Allies)> - Hitler borde vara skitförbannad vid det här laget.
<-Newbie (Allies)> - Efter att ha sett det här tror jag man behöver mer än 2x1 Inf i Norge. Det visste jag inte innan.

Norge reactivates som Wallied Minor ally eftersom dess huvudstad är oockuperad.

Sovjet får in 22 steps och slår en Allies support resistance. Det turkiska steppet i Sofia dör (vilket gör att Bulgarien reser sig i slutet av omgången, för deras huvudstad är tom.)

Den tyska infanteriarmén vid Moskva slås tillbaka och en rejäl linje etablerar sig framför Moskva. En gles linje håller Don.

aegneus

SeptOct 42
Mud

Into the mud. Inte mycket händer - Partisanerna i Sofia rensas ut och kostar ett step, Sovjet slår Allies Support Resistance igen och tar en partisanbas till.

A: Jag har haft ett gott öga till de där malajerna som sitter och fikar vid Pireas ett tag men kunde inte riktigt med att generera ett partisan rising till på mer tursamma tärningsslag.

Utan action hinner överbefälhavarna filosofera lite....

E: Inte för att jag är chockad över förlusten av Norge, utan mer i största allmänhet för att jag vet att jag inte kommer att kunna åstadkomma något mer i spelet och för att det känns som jag kommer att kollapsa rätt fort. Jag har noll känsla för hur jag ska skapa ett fungerande försvar.

A:Ja. Det är ju så med TK. Det går i princip inte att vinna en auto victory som Axis. Det är designerns historietolkning och det kan kanske diskuteras. Men jag tycker han har en poäng även om frågan vad som hänt politiskt om e.g. Soviet förlorat Moskva och Leningrad är rätt öppen. I det gamla spelet kunde Axis tvinga fram en Soviet Collapse som tog tag att återhämta sig ifrån och jag tror det kanske är en bättre historieskrivning än det vi har nu, där det är No Surrender från bägge sidor.

E: Ja att auto-victory är ouppnåeligt bekymrar mig inte, och förutom att jag inte tog Baku kom jag längre än jag väntat mig i Sovjet med tanke på att du fått ett år extra av förberedelser.

A: Det är svårt att spela försvar men visst går det. Du kommer se att tysken är seg och jag har mycket mycket att göra. Du har initiativet nästa år i öst, du har flyg och massa Blitz, du kommer ta Leningrad, Sevastopol och Baku, du har Rostov... det är en lång resa till Berlin för ryssen. Jag hade räknat med att nöta ner dig i Norge under nästa år, nu hade jag ju tur. Jag vet inte hur jag skall utnyttja detta läge för Wallies.

E: Ja Norge verkar svårt att hålla mot en koncentrerad insats, men nackdelen för väst är att det inte leder någon vart vidare.

A: Det jag kan 'lova' är att kriget i Soviet kommer kännas hyfsat korrekt, historiskt sett. TK ger IMHO rätt känsla strategiskt även om vissa tekniska detaljer är osimuleriga e.g. flyg stoppar moves helt. Det saknas i de flesta andra (iofs roliga) spel på temat strat WWII. Fast en shoutout till Roger som jag hade en diskussion med på Galore i vintras - jag behöver spela ett ordentligt E.T.O. för det har jag inte sett bortom 1941... Jag får väl posta på forumet när jag söker motspelare.
Och lite av ett perennial problem med WWII stratspel är ju att när tysken väl inte vinner offensivt så blir det en lång färd mot natt. Man tappar stinget som Axis och växlar inte mindset. Men du som spelar så mycket borde ju kört andra spel där du kämpar en lång och i grunden hopplös kamp - det gäller bara att spela bra. Och uppleva spelet.

E: Ja jag vill verkligen inte vara den som kastar in handduken så fort det är de allierades tur att anfalla. Det som demoraliserar mig mest är nog alla steg jag förlorat till partisaner enbart för att jag inte förstått till fullo hur de fungerade i förväg.

A: Hur som helst - du vinner på det historiska sättet :). Genom att hålla de allierade stången så de är tvungna att ta en förhandlad fred. Ditt nyckelkort nu är Festung Europa (för med förlusten av Norge behöver du inte fundera på auto victory).
Så hoppas jag du vill spela vidare och se hela kampanjen av det här monsterspelet.

E: Jag kämpar på, det tar ett tag att komma tillbaka in i det mellan pauserna bara!