Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Axis Empires: Totaler Krieg

Startat av Andreas Lundin, 8 augusti 2013 kl. 09:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

NovDec42
Snow

Axis / W.Allies / Soviet cards

Tysken har sina två 'gå in i Total War' kort. Först slår han en Command Failure (det är så här första ryska vintern simuleras), alla trupper inom fem hexes från marken får inte lämna ZOC., den låser allt i närheten av Leningrad och Moskva. Jag ser gärna att de där pansararmeerna stannar runt Leningrad ett tag.

Notera att om det går riktigt dåligt för tysken - låg Axis Tide - är risken för Command Failure lägre. Elias har +3 drm...

Wallies drar igång Lend Lease och lägger Neutrality på Sverige.
<-Newbie (Allies)> - Sverige tror inte det är en bra idé att fortsätta sin tyskvänliga policy med så mycket britter i Norge...

Trupp flyttar upp mot den sista tyska kåren i Trondheim.

Soviet spelar Great Patriotic War (har ingen offensiv att tillgå, den gick åt för att ge steps i somras) och får ofarliga Purges som event. Det är lite hål i den tyska linjen vid Bryansk så en mindre motoffensiv försöker ta tillbaks terräng och lyckas trada steps med tysken. Även i syd tradas det steps.

Som ryss är en förlustratio på 1:1 utmärkt! Jag drar in typ minst 12 steps per turn och tysken får just nu 4-8.

aegneus

JanFeb 43
Snow

<-Elias (German)> - Hitler supports Nationalists minsann! Få se vad det kan göra i detta skede...
<-Elias (German)> - Italienska pansaret kommer tillbaka på samma sätt som det försvann...

Sedan blir det ett vinteranfall mot Leningrad, som tursamt nog ger två ryska step losses. Leningrad kommer nog inte hålla så länge till.

Och det är ett orosmoment, för jag inser precis här att jag har satsat lite för offensivt i mitt kortval för nästa turn. OM Leningrad faller och det där pansaret kommer ner mot Moskva kan det bli en riktig holmgång där som jag inte är säker på att jag vinner.

Wallies landsätter britter i ett tomt Sardinien. Lika bra att passa på, det kan säkert vara till nytta.

Soviet slår ännu mer Purges (alltså BAU) och anfaller bort ett step vid Bryansk.

aegneus

MarApr 43
Clear

Elias ignorerar sin hyfsat svaga linje i Moskvaavsnittet och fyller på vid Leningrad för en 4-1 attack. Men den här gången har jag manövrerat så mitt HQ kan stödja och det blir en '6':a - ett step var.... Leningrad håller till sommaren.

Wallies får sitt första slag på hur det går i Stilla Havet och det verkar som om krigarfolket från Nippon inte får till det i det här spelet - ingen support unit behöver skickas till Stillahavsteatern.

<-Newbie (Allies)> - Pacific Commitments. Nu skall vi se hur kriget går.
<-Newbie (Allies)> - Omoddad tärning. 1-3 enhet till pacific, 4-6 enhet hem
*** 1d6 = 5 *** <Newbie>
<-Newbie (Allies)> - Jag tror vi slagit 4-6 på ALLA slag hittils...

Det enda i det här spelet som gått riktigt bra för de allierade. Ja, förutom att Norge föll så billigt då!

Sedan konferererar de sig fram till Conflicting Plans. No effect.

Sovjet spelar War Production. Det ger otroligt lite ryska enheter (5 step) men en permanent -1 på Delay roll. Eftersom jag tvingades skippa vinteroffensiven det här året fick jag en card slot över, och jag tänker techa upp ryska armen med flyg efter sommaren. Eftersom jag har mer flyg än vanligt kommer jag ha större nytta av bättre delay rolls. Tänkte jag.

Men eftertankens kranka blekhet är nu att jag inte alls är så stark i ex. syd att jag kan hålla honom där om han anfaller. Jag hade hellre haft 8 steps till, både runt Leningrad och vid Don. Blev 'lurad' av att man som ryss brukar få mer steps under första vintern....en effekt av den non-standard card sequence vi ramlat in i.

Fortsätter anfalla vid Bryansk/Smolensk. Slår två ettor!
<-Elias (German)> - Men vafan!
Jag gissar att dubbla Purges under vintern gjorde någon nytta. :)  Det är nu riktigt tomt vid Bryansk! Men med så lite trupp vågar jag inte sticka ut trupp utan backar hem.... jag förväntar mig att AGS skickar upp pansar mm mot Moskva till sommaren,

aegneus

AprMay 43
Mud

Axeln flyttar runt.

Wallies gör inget.

Soviet anfaller igen vid Bryansk - en etta till  - och slår sedan sin Lend Lease.

<-Anders (Soviet)> - Conditional Event : Lend Lease
<-Anders (Soviet)> - +1 för Basra
*** 1d6 = 2 *** <Anders>
<-Anders (Soviet)> - Nu hade du gärna fått vara här och se slagen. För det där var maxat för mig - 1i, 1t
<-Anders (Soviet)> - och de läggs som replacements, så jag får lägga in bägge i Leningrad.
<-Anders (Soviet)> - Yes, that makes no sense. Man får se det som design for effect - de där j-a ryssarna lyckas alltså hålla ut ännu längre och vara ännu segare än vad någon tysk generalstab planerat för.
<-Anders (Soviet)> - jag har väldigt mycket tur just nu.

1,1,1,2 -  Jo, det går bra på turfronten för ryssen. Och Leningrad har fyra steps och HQ support - det kan hålla flera turns till!

A: Och det är ditt drag och det är spännande! Det känns som om det här kan gå bra, och det kan gå åt h-e. Den som lever efter sommaren får se.

aegneus

MayJun 43
Clear

Total War, Act 2

Elias fokuserar på det viktiga - stora attacker mot Leningrad, Baku och Sevastopol. De ryska flygen contestar men det blir ändå tyskt flyg över till att sätta det försvarande HQ:t OoS vid Leningrad.

E:  Det här måste kollas innan jag gör det i praktiken: Ta upp spelplanen: Om jag flyttar en finne till 4907 och placerar ett flyg i 4909 så kan ditt högkvarter vid Ladoga inte dra förråd och därmed inte supporta Leningrad?

Aj! Svår gubbe att möta den där Elias.

Utan HQ har Leningrad ingen chans och även Sevastopol faller - i Sevastopol efter dubbelettor men en turn mer eller mindre spelar inte så stor roll där. Baku hålls av en 012:a - tysken är efter en omgång redo att gå vidare med sin sommaroffensiv, alldeles för snabbt för min smak. Jag hade hoppats på att han skulle behöva minst två omgångar och mer flyg för att nå hit. 

Läge efter Axis

Wallies får äntligen in USA i kriget, och lägger ut en partisanbas på Kreta. Grekerna reser sig igen!  Det gör att Khania blir en Open Port för Wallies nästa omgång.

17 Mai angriper BEF ihop med norska armén Trondheim och rensar bort den sista tyska truppen i Norge.

Sedan skall nästan alla britter i Norge redeploya ut för att bekämpa fascismen på andra ställen.

<-Newbie (Allies)> - Usch vad jag övercommitat till Norge!

Ryssen lyckas ge sitt HQ och trupperna i norr supply och bygger en rejäl linje från Kalinin till Voronezh. Söder därom tvingas jag lägga all trupp utanför tysk slagvidd och försvara med ZOCs. Inga attacker.

Hur man spelar monsters PBEM: 
Anders:  Jag gjorde faktiskt så på östfronten att jag flyttade runt till jag hittade en position jag gillade, sparade och sedan gjorde jag om med logflen påslagen (och det sparade uppe) så jag bara kunde flytta dit jag behövde. Annars blir det ett undohelvete när man skall finlira en försvarsposition.

Det sista som händer är att tysken får dåligare delayslag än ryssen på sitt flyg. Inte hur mycket flygöverlägsenhet som helst i Ryssland 1942 med andra ord.

aegneus

JunJul 43
Clear

Elias planerar en landstigning på Kreta men när vi får klart för oss (efter lite regelslagning) att Royal Navy kan contesta skrinläggs planerna.

Citera2) Du har ingen flottbas i sjözonen och kan inte contesta med en Surface fleet, eftersom Khania inte har en enhet och Cypern är OOS.

Cypern är nog i supply.

A supply line can be traced across a Naval Zone from an Open Port to Open Port within that Naval Zone.

Open Port: A hex has an Open Port for a faction if at least one of the following applies:
- It is a Port hex containing a friendly ground unit, Airdrop, Detachment, or Logistics marker.
- It is a Port hex in a friendly, active Country.
- It is an All-Sea hex containing a friendly Beachhead marker.
- It is an Off-Map Box identified as having an Open Port.

(Skriver in reglerna här så vi ser vad jag refererar till).

Så iom att grekerna är aktiva kan jag traca Cypern -> Khania -> Malta osv.

Och då blir Cypern en flottbas.

Istället blir det sista anfall i Kaukasus.

<-Elias (German)> - Egentligen kan jag inte komma på något att göra med mina blitzar. Jag har inga anfallsplaner utom möjligen att städa i Kaukasus.
<-Elias (German)> - Det kanske är fel tänkt, men det känns som det bästa jag kan hoppas på är utnötningskrig mot ryssen och det har jag inte så mycket att vinna på i detta läge.

Sedan blir det mer regeldiskussioner

Elias: Och vad gäller de Västallierade: Vad ska jag göra åt det? Du har tillräckligt med flottor/cv för att kunna landa utan flyg varsomhelst. Jag har inte två steg att sätta i alla hamnar.
Nu under sommaren kan du väl i alla fall bara gå iland i obesatta hamnar.

Få se om jag fattat det här rätt: Du kan även utan en blitz-markör placera ett beachhead, och anfalla från det. Men du kan inte gå i land annat än i reserve movement och då inte in i zoc...

Om du står på ett beachhead får du alltid anfalla. Men bara om du är Blitz enabled får du landstiga i Combat Phase i en tom ruta.

...så jag försvarar mig i detta skede mot landstigningar i väst genom att FLYTTA BORT ALL TRUPP FRÅN KUST OCH I STÄLLET SE TILL ATT ZOC:a KUSTEN?!?

Anders:  Usch. Verkar stämma.

Men efter min turn kommer de tillbakadragna trupperna behöva fylla på och försvara där brohuvudet är, annars går jag iland i min movement phase

Elias: OK, men då kommer man inte i land förrän omgången efter, så försvararen kan flytta in mer trupp och de kommer inte i land.
Anders: Men då står försvararen där och om anfallaren kan få till en reträtt så är de iland.

Anders: Det här visste jag inte. Första gången jag stöter på något jag ogillar i reglerna -  hittills har jag kunnat rationalisera allt (i öst gör ryssen samma sak under Barbarossa - det kostar då 3-4 rutor och jag har sett det som representerandes storskaliga delaying actions) men här stör det rejält. Om jag skall invadera sommaren 42 behöver jag alltså spela Operation Sledgehammer (och då inte få Torch) för att få en blitz marker och kunna landa i tomma rutor.

Och det kan jag på något sätt gilla. Det ser sjukt ut på brädet men ger rätt effekt på mina beslut. Skall man invadera är det en sjuhelsikes organisation - det är klart att det inte är något man bara snyter ur rockärmen. Så argumentationen blir att vill de allierade invadera på sommaren 42, så behöver de commita till det och då kommer Arsenal/Wartime footing komma en säsong senare. Och då kommer man inte ha tid att spela Torch förrän typ hösten 43.

Så nu vet jag (som jag inte visste förut) - att spela Arsenal of Democracy i sommaren 42 betyder att jag INTE kommer att invadera då. Men det var en väl dold effekt.

Elias: Operation "Skoningslöst gamey"  då  - när Elias sätter upp ett invasionsförsvar mot en Allierad utan Blitz.

<-Newbie (Allies)> - Binder upp 11 steps i väst. Helt OK.

Wallies:
Bygger kanske upp för ett försök att korsa kanalen 1943.

Jag får in min Bomber nu och därmed börjar en väldigt abstraherad luftoffensiv.  Bombern kan jag göra två saker med:

1) Jag kan lägga den i SW box. Då får du +1 på delay rolls.
2) Jag kan lägga den i en Strat Hex i Germany (bombern har range 9 btw) . Om du inte Contestar flippar jag den till en Devastation marker och då räknas det som om jag kontrollerar den rutan för VP! Och en devastation är permanent (jag kan ta bort den om jag vill, typ om jag är på väg att kontrollera den rutan ändå)

Så lite enkelt - om min bomber är redo behöver du hålla en Air i reserv för att contesta min placement eller så kan jag ta en VP hex i tyskland....

Sovjet tar över initiativet från tysken i öst och sätter igång en första liten motoffensiv vid Rzhev, Russian style (6 infanteriarmeer mot en tysk). Det blir 2-1 när alla odds shift räknats in...

aegneus

JulAug 43
Clear

Tysken slår ut de sista enheterna i Kaukausus och rensar bort britterna från Cypern.

Wallies startar offensiven mot Paris!

Elias contestar först bort ett flyg men sedan tar RAF luftherravälde över Cherbourg. Royal Navy lägger ut ett Bridgehead mot Cherbourg och trupp flyttar från England upp på brohuvudet.

Landtrupper kan alltså 'gå' upp på ett brohuvud - alla hexsides runt om räknas som Straits. Men de kan bara gå av ut genon pilen.

För att förtydliga - ett brohuvud representerar inte en massa folk på båtar i havet. De representerar en massa folk i ett inte vidare stort brohuvud iland. Typ Anzio, Normandiet första veckan mm. 

Anders: Beachhead som bro - jo, det är så det är konstruerat. Jag tycker det är en elegant lösning. Gör ju att invasioner över korta avstånd blir en helt annan sak än mer långväga projekt - jämför andra spel där det är lika enkelt att invadera Island som England från Frankrike.

<-Newbie (Allies)> - OK. Drum roll.
<-Newbie (Allies)> - Mot Cherbourg, med HQ
<-Newbie (Allies)> - 15 -4, 3-1. +1 hq, +1 air -1 beachhead straits
*** 1d6 = 6 *** <Newbie>
<-Newbie (Allies)> - JÄVLAR. Förlåt.
<-Newbie (Allies)> - Ex

Men det blir Gallipoli och inte Normandy! Jag slår det enda slag som inte rensar Cherbourg och nu sitter den brittiska armén med väldigt mycket folk på ett inte vidare bra ställe.

Sovjetens tur.

<-Newbie (Allies)> - Nu kastar vi ut hunnen från fosterlandet.
<-Newbie (Allies)> - Hex för hex.

Ryssen skiftar sin tyngdpunkt vid Moskva söderut till den öppna terrängen runt Bryansk och anfaller  - jag kommer åt Elias HQ som är i frontlinjen och gör en soak-off mot det innan huvudattacken. Sedan slår ryssen mot tyska ställningar i bra terräng (när de inte har HQ-stöd tvingas de backa om jag slår Dr) och tar Bryansk men nöter bara ner ungrare vid Kursk.

Tacksamma Delay rolls för de allierade slår ut Luftwaffe till vintern.

<-Newbie (Allies)> - Sommaren är över och du har ett kort jag inte vet vad det är....
<-Newbie (Allies)> - Vild gissning - Jet Fighters! :)

aegneus

AugSep43
Clear

Hösten börjar med en Seasonal VP check - tysken har +11 strat hexes och går till +3 VP.
Utan Norge hade det här varit mycket jobbigt för de allierade, då hade axeln haft +13 och +4 VP. +15 hexes är Automatic Victory - Norge, och två av London, Lissabon, Moskva och Kubiyshev hade behövts.

Tysken överraskar med att bygga upp Italienarna! Ja, varför inte - Musse är nog nöjd med sitt imperium och mer support units är mer käppar för de allierades hjul.

En ubåtsdiskussion:

Elias: En fråga om ubåtarna: De är väldigt svåra att använda tycker jag. Jag har ingen känsla för vad väst har för kort så jag kan inte bedöma vad som kan hamna i delay box i varje givet drag. Och i övrigt kan de väl främst användas för att sättas on station i nordsjön för att försvåra transporter, något som inte är en faktor just nu.

Anders: Eller supply. Utan supply kan man inte avancera efter strid.

Vilka kort väst spelar brukar vara rätt givet om man tänker sig in i deras läge (t.ex. är det 99% att jag har
Wartime Footing på g)

Om det någon gång ligger kommer bli mängder av delay rolls är det väl ett bra tillfälle att satsa på strat warfare.

Men i realiteten kommer alla ubåtar contestas och frågan är vem som slår bäst delay rolls. Slår jag illa nog kommer jag få välja mellan att ha support units i reserv  (och alltså mindre att använda konstruktivt) eller ge dig en chans att skära supply / transporter.

Det är som vår standoff mellan mina bombare och ditt flyg. Det blir resurser som tar ut varandra om inget udda händer.

Omgånges förstärkningar går till väst och ett HQ byggs i Frankrike. Därmed kommer de allierade inte kunna ta Cherbourg (eftersom jag då måste döda alla step i HQt OCH Cherbourg - och det går inte utan Blitz med massa shift.)

I öst justeras försvarslinjen och en rysk armé slås ut.

Wallies slår ytterligare en attack på Cherbourg och går på pumpen en gång till. Gallipoli var det ja.

Sovjet bygger ut sitt flyg (går bra ihop med Delay reduction tech jag byggde på våren). Med rätt så gott om trupp (tyskens sommaroffensiv tog inte mycket av de 21 steps som kom in med uppbygganden av Uranusreserverna) flyttar Röda armén fram sina positioner längs hela fronten.

Anders: Jag ser en sak som du inte sett, och det är att det står en polsk singelsteppare och håller fronten.  Den kan jag göra en overrun på för den kan inte få odds shift från HQt. (Du har en tysk kår singel lite längre norrut, men den klarar sig från overrun eftersom den har ett HQ som backup).

Som jag ser det borde du kunnat bytt plats på den kåren och en polsk armé hellre än se en rysk pansararmé anfalla ditt HQ.

Elias: Det var för att jag inte tänkte på att tyska HQ inte kunde supporta polacker. Vänligen byt plats åt mig.

Kursk återtas, Kharkov anfalls för att soaka bort ett HQ, två fingrar når fram till Smolensk (jag vågar sticka ut dem så eftersom det är Mud följt av Snow på gång).

plforest

aegneus

SepOct 43
Mud

Elias: Slog just neutrals pressured. Vichy-flottan är väl fortfarande up for grabs? Andreas förstörde den men det var på ett ogiltigt kortspel som gick om så jag kan ta den, eller hur? Gör väl dina invasioner en aning knepigare?

Anders: Den är kvar. Den utgår från Marseille så den hjälper bara i Medelhavet. Det viktigaste för min del är att du vet att flottan försvinner när vichy blir Wallied.

<-Elias (German)> - Neutrals pressured.
<-Elias (German)> - Eftersom du talat mig ut ur att använda franska flottan ser jag inget bättre än att göra Sverige helneutralt igen.

Potentiellt värt en Strat Hex när spelet är slut...

Det är inte mycket som går att flytta i gyttjan i Ryssland för Elias

<-Elias (German)> - OK, nu fattar jag, du ser till att häfta fast mig i en ofördelaktig position i gyttjan. Känns väldigt... artificiellt.

Inte mycket tysk rörelse i vare sig väst eller öst

Wallies turn: Gallipoli 2 blir bara värre och värre.....

Elias: Är det ingen ZOC in i beachheaden? Du åkte därifrån trots mud.

Anders: Det är klart det är det och jag tänkte inte på det. My God vilket debacle det här blir. Ta dina förluster och skicka tillbaka så gör jag om.

Först försökte jag flytta ut två kårer med naval tp. Men det går inte, för det är Mud och de är fastlåsta. Så de allierade tvingas ta bort sitt beachead, lägga dit ett nytt med pilen mot England och flytta hem sin armé. Tre pansarstep senare är vi tillbaks där vi började utan att ha fått något för det hela.

Ryssen fyller på och gör tre attacker trots Mud (som ger både odds shift och mindre reträtter och ingen advance).

aegneus

NovDec43
Snow

The Beginning of the End?

OM FE
Dags för det stora vägvalet för Tyskland. Elias väljer Fortress Europe (= segt försvar, interceptor, tillgång till FE befästningar, VP bonus vid spelets slut) över SS Europe (=mer pansar, ett flyg, mer steps, införlivande av grannar i Stortyskland, dvs all out offense för att försöka nå en Automatic Victory).  Utan förlusten av Norge hade kanske kanske kanske en AV varit inom räckhåll - men nu nöjer sig Elias med att tvinga mig att nå fyra allied VP för att vinna. 

Elias: Det blir SÅ många parametrar att hålla reda på den här omgången!
Eftersom jag har begränsad förståelse för de allierades förmågor:
Hur många steps kan du teoretiskt få i land med en invasion av Italien denna omgång, om man inkluderar alla varianter av att använda befintliga resurser och att transportera dit dem?
Och samma fråga för Turkiet.
Får mina flyg contesta flottor till sjöss på vintern? Isåfall kommer du bara i land utom räckhåll för flygbaser. Eller?

Anders: Jag begränsas av var jag kan lägga beachheads och av min tp kapacitet.
Jag har tre konvojer och varje support unit kan göras till en konvoj. Det gör de från on station box och kan då contestas av vad som helst som kan läggas där. Beachheads kan bara contestas av det som når den specifika hexen.
Du kan börja med att räkna på var jag kan lägga Beachheads. Jag tror du med italienska flottan kan contesta min enda flotta så det är bara flyg som gäller. Sedan hänger det på air bases.
När du väl vet var jag kan få till ett Beachhead kan du räkna på hur många sea areas jag måste flytta trupp genom för att nå dit. Generellt tror jag vi kan säga att jag får tre enheter till ett bh i w.med och två till de andra. Beror på om jag kan få ut extra konvojer.
Men centralt är var jag kan placera ocontestade beachheads.

Elias flyttar runt försvaret i öst och gör ett anfall mot en av fingrarna vid Smolensk - men utan Blitz eftersom han inte har fått dit SS-pansar.

Blitz i snö funkar bara för:
-German SS
-All German units stacked with or adjacent to SS units
-Finnish
-Swedish
-Russian

Anders: Nu hade jag ju kanske fel förra gången jag sade att jag kom billigt undan men jag tror på det designern säger att man inte bara kan sitta still defensivt? Det brukar alltid tjatas om att man inte skall lämna över initiativet och du verkar inte vara typen som bara sitter passivt i försvar.
Elias: Jag hör vad du säger, men när jag inte har trupp att bemanna fronten och du har dubbla linjer av trupp, och det bästa jag får är 3:1 mot EN stack funkar detta bara inte. Hade jag fortsatt anfalla under sommaren hade du haft 5-6 steg färre tyskar framför dig nu, men lika mycket trupp att anfalla med.

De allierade har också ett vägval här. Spela Torch och ta in Vichy, eller hitta på något annat... eftersom jag inte har Egypten vill jag gärna ha Franska Nordafrika som en sekundär front att kunna börja nöta på axeln. Mitt huvudmål nästa sommar är att landstiga i Frankrike (och det skulle också kunna få in Vichy om jag lyckas ta en fransk stad - men det finns inga garantier för att det lyckas och om Elias lyckas slå tillbaks landstigningen kan jag bli helt utan allierad second front.

Wallies:
Det första som händer är att Wallies vänder upp Operation Torch. Och kör Country Resists på Vichy.

Britain is not a PAC: The Axis faction must activate the selected country as an Axis Country. Also see "Country Activated" below
Country Activated: If a Minor Country is activated by this event, see 13.7.1. The faction that received this event takes its Ceded Land marker corresponding to the land being demanded and places it in its Force Pool.
Important: The faction that received this event may also place one Blitz marker in its Support Segment of the current turn.

Så samma regler som används för att simulera tyskarnas överaskningsanfall i Limited War används nu när de allierade kör Torch.

Elias får Vichy, men eftersom han inte kan täcka alla städer i Nordafrika är jag garanterad att trigga kortets conditional event French Liberation.

Wallies går mot Tunis (jag kan landstiga och ta Casablanca utan att behöva slåss, men jag vill komma så långt österut jag kan. Elias kan t.ex. lägga ut ett beachhead och ta Tunis eftersom jag får Vichy på min sida sist i min omgång - och då inte hinner få dit trupp.

Sovjet:
Det första av mina årliga offensivkort ger mig massa trupp. En konsekvens av den tidigare koncentrationen och anfallandet i norr är att jag inte har trupp på plats i söder för att utnyttja den glesa fronten där. Men jag har goda chanser att nå Pripjetträsket och dela hans front i två delar, AGN verkar vara lite tunn i flankerna och vid Smolensk ser det ut som jag kan knäcka fronten med lite tur.

Innan Blitz:

Efter Blitz är försvaret vid Smolensk och flanken vid Volkhov på väg att vika!

Innan vanlig combat

Vid Volkhov får jag maximal framgång men i syd sviker tärningen mig
<-Newbie (Allies)> - 9-1+
*** 1d6 = 6 *** <Newbie>
<-Newbie (Allies)> - Jäklar!
<-Newbie (Allies)> - Så nära en äkta pocket!

och jag är en ruta advancement kort för att sätta hela AGN Out of Supply. Nu är de OoS men kan supplysättas av förstärkningar.

I syd slår jag in kilar i fronten och nöter bort ett HQ. Många tyska steps totalt blev det.

Fredrik H

Utan att kunna spelet så verkar det lida lite av samma problem som många andra östfrontsspel; när det väl har vänt så saknar tyskarna sin historiska försvarsförmåga. Ryssen blir oerhört stark och tyskarna har ingen möjlighet att dra ut på striderna i flera år. Elias tycks ha rätt i att eventuella anfall bara påskyndar kollapsen. Vi får väl se om jag har fel, men jag har som sagt så känns det igen.
Med det sagt vill jag tacka för replayen, jag äger spelet men har inte spelat det. Såna här rapporter får det att klia lite mer.  :ultra:

nielsen.filip

Har också det här liggande hemma. Har kört barbarossa-scenariot för två år sedan men körde sedan fast (sjönk?) i "båt-reglerna".

Replayen är mkt intressant att följa.  :up:

Jag får känslan att det inte är helt intuitivt att veta vad man kan göra, stämmer det? Att det blir lite "gamey" om ni förstår hur jag menar. Hur uppfattar ni det som spelar?

Delirium

Det är en jättebra replay, kanske den mest pedagogiska på forumet någonsin. Klart man varit sugen på det här men känslan man får är att det är lite för bökigt för sitt eget bästa. Problemet är att den här typen av spel sällan gör sig särskilt bra i enstaka scenarior utan man behöver hela enchilladan, men den är ju alltid svår att äta upp...
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

CiteraJag får känslan att det inte är helt intuitivt att veta vad man kan göra, stämmer det? Att det blir lite "gamey" om ni förstår hur jag menar. Hur uppfattar ni det som spelar?

Ja och ja :-)

Citeranär det väl har vänt så saknar tyskarna sin historiska försvarsförmåga. Ryssen blir oerhört stark och tyskarna har ingen möjlighet att dra ut på striderna i flera år.

Jag kände aldrig att jag knäckte koden för hur man försvarar sig i systemet, så det kan vara icke-representativt från min sida. Det kan också vara en kombination av mina och ryssens strategiska val som gjorde att ryssen hade en väldigt stark armé när jag nådde högvattenmärket.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"