Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Poltava 1709 från Status Belli.

Startat av Strv102r, 4 oktober 2015 kl. 11:03:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Snubblade över Status Belli, ett ryskt krigsspelföretag, och deras spel för några år sedan och köpte två av dem. Sedan har jag inte kommit mig för att ta tag i dem så det finns så många andra spel som trängs i pipelinen. Men i våras åkte jag bort i jobbet en vecka och jag tog med mig Poltava 1709 för att titta lite närmare på det på kvällarna.

De fysiska komponenterna

Foldern är snygg med en tidstypisk målning. Regelboken är i färg och riktigt snygg men givetvis helt obegriplig då den är på ryska med det kyrilliska alfabetet. Som tur är finns det en engelsk regelöversättning.

Kartan är helt jämförbar med produkter från företag i USA eller andra länder. Tabeller och annan info på kartan är på ryska med kyrilliska bokstäver så klart, vilket komplicerar det hela en aning. Det är dock överkomligt.

Brickorna är snygga och bra i kvalitet. Riktigt imponerad blir man av att de ansträngt sig för att på rätt unifomsfärger även i detaljer som uppslag och strumpor på både de ryska och svenska brickorna! Siffervärden är det inga problem med, men åter drabbas man av det kyrilliska alfabetet när det gäller förbandens betäckningar. Nu har ju det egentligen ingen betydelse i spelet i sig, och i den engelska regelöversättningen finns en "parlör" för detta.

Till och med tärningen är snygg!

De fysiska komponenterna får riktigt högt betyg av mig!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Reglerna och systemet.

Systemet är i grunden enkelt. Det är turordningsbaserat med traditionell omgrupperingsfas, en eldgivningsfas och en närstridsfas. Det finns ingen defensiv eldfas utom för artilleri som hotas av närstrid. Närstrid är tvingande om man står i direkt anslutning till fienden.
Vid eldgivning ska man slå lika med eller högre än eldförmågan med en tärning för att ge en förlust. Vid närstrid används en differenstabell.

Bara ledare och artilleri får "stacka".

De svenska förbanden är svaga jämfört med de ryska vilket väl är som det ska vara. Den svenska armén var väl lite sliten efter höstens och vinterns fälttåg och ryssarna var många fler. Dock har svenskarna bonusstjärnor på sina brickor för sin överlägsna förmåga i offensiv närstrid. Det kan vara från en till tre stjärnor som vardera ger en tabell upp i närstrid. Bara ett par ryska förband har en stjärna. Detta tycker jag känns som att den ryska designern har haft bra koll på de olika arméernas förmågor och ansträngt sig för att ge rätt känsla. Det innebär att svensken sannolikt vill undvika eldstrid och gå in i närstrid så fort han kan vilket ger en rätt stridsteknik. Karl XII har samma rörlighet som infanteriet medan övriga ledare har som kavalleri, men så bars ju Karl XII på bår för sin fotskada. Det finns inte så mycket regler för ledarna, Det enda är att de ger en möjlighet att slå om en tärning i närstrid vilket hade varit lämpligt för divisions eller flygelcheferna, men de enda ledare finns med är Karl XII, Peter I, Rhenskiöld och Sjeremetsev. Peter I undvek ju personligt deltagande i strid vilket man inte kan säga om Karl XII. Det saknas regler för ledning vilket kanske hade varit lämpligt för att motivera Rhenskiöld- och Sjeremetsev brickorna. Som det är nu hade Lewenhaupt, Kreutz, Hamilton, Mensjikov, Repnin och Golitsyn kanske varit bättre att ha med.

Spelet

Scenario 1

Scenario 1 fokuserar på själva slaget som det definieras av ryssarna. Det omfattar inte framryckningen förbi/genom redutterna. De flesta svenska skildringar upplever jag fokuserar på den delen som utesluts här och budskapet är väl att då överraskningen misslyckades och framryckningen drabbades av friktioner så vad det efterföljande slaget i stort sett avgjort innan det började. Ryssarna har en annan syn verkar det som.
Setup är ganska problemfri. Det är bara lite oklart vilket svensk kavalleristyrka som ska vara på vilken flygel tills jag inser att det ena har 7 brickor och den andra 8 och det finns 7 resp 8 setup hex för dem.

Scenariot börjar 0900 och slutar 1300. Båda arméerna är grupperade mitt emot varandra med infanteri i centern och kavalleri på flyglarna enligt bilden nedan.

Men för att simulera utfallet av striderna vid redutterna får svensklen så en tärning per flygel för att se hur många förluster de har vid spelet början. Svensken slår 1, 2 och 3. Ganska lindrigt. Mensjikovs kavalleri gör samma sak men slår 6. Alla brickor tar en förlust.

Svenskarna måste driva ryssen på flykten för att vinna. Infanteriet i den svenska centern kan förlora 12 förband innan de själva flyr. Men då de redan tagit förluster vid framryckningen genom redutterna och då Roos styrka slogs finns det redan 9 i dödhögen! De ryska divisionerna tar 4 förluster var men de är 7 varav 6 måste slås för att armén ska fly!

Nu upptäcker jag att reglerna, i alla fall översättningen, inte reglerar vem som börjar. Borde väl vara di svenske? Reglerna klarar ut Karl XII behov av att vinna eller försvinna så det kan man räkna ut. Då så!

FRAMÅT GÅ PÅ MARSCH!

GT1

Svenskarna rycker fram så att de nästa GT kan nå ryssarna med en stormning in i närstrid utan att komma in i räckvidd för eldstrid.

Ryssarna anser väl att om karolinerna inte kommer till musköträckvidd får musköträckvidden komma till karolinerna. Framåt! Eld! Effekten kunde ha blivit värre, men det svider ändå för svensken.

GT2
Svensken stormar! Det går väl sådär... Bättre an man kunnat tro om man tittat på stridsvärdena då man ju har "stjärnbonusarna" men helheten ser vansklig ut.

Ryssens motdrag. Motanfall över hela linjen. Det går dåligt för svensken...

Och då centern bryter ihop och flyr så ser det ut så här inför GT3. Den svenska vänstra kavalleriflygeln klarade sig undan flykt bara pga extremt bra utfall i en nästan given strid. Ett förband till utslaget så bryter de ihop och därmed armén. Det är väl oundvikligt.
Scenariot speglar säkert vad som skedde. Men det är inte mycket till spel och jag tror inte jag spelar det igen. Vi får se vad scenario 2 har att erbjuda!

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Scenario 2

Detta scenario inkluderar den svenska framryckningen genom redutterna.

Svenskarna rycker in på kartan i kolonner.

Och här stormar di svenske fram!

De två främsta ännu inte färdigställda redutterna faller direkt.

En liten utzoomning för att se förhållandet till det ännu passiva ryska kavalleriet och lägret.

Det svenska kavalleriet rider förbi (genom) redutterna under beskjutning för att binda det ryska kavalleriet vilket den höga kavalleriflygeln i och för sig lyckas med då Mensjikov aktiveras. Infanteriet fortsätter sin framryckning men nästa redutt håller.

Den svenska högerflygeln ur kavalleriet på "fel" sida redutterna  får det svårt mot Mensjikov då denne är starkare. Samtidigt tas ännu än av de längsgående redutterna och på den svenska vänsterflygeln tas en av de tvärsgående redutterna.

Nu faller samtliga tvärsgående redutter till den vänstra svenska infanteriflygeln vilket tillåter kavalleriet att passera snabbt och smidigt. Även de längsgående redutterna faller medan de högra tvärsgående slår tillbaka stormningar.

Den svenska armén börjar passera i hålet på vänsterflygeln medan kavalleriet håller Mensjikov borta. So far so good! Ett orosmoln är att del av det ryska infanteriet börjat lämna lägret (de tre brickorna på triangel till vänster om Mensjikov).

Strv102r

Svenskarna framrycker så snabbt de kan genom hålet i reduttlinjen för att bilda en slaglinje samtidigt som ryssarna börjar strömma ur lägret. Den ryska högra kavalleriflygeln är nu på väg mot svenskarna för att störa formeringen på linje och köpa tid för deras egen slaglinje att bildas. Det är som så att denna linjära slagordnings tidevarv så måste linjen vara bildad innan man får gå in på muskötavstånd. Strunt i Narva och ett antal andra slag som visade att svenskarna inte nödvändigtvis köpte linjärtaktiken.

Det syns väl tydligt att det offensiva nyttjandet av det ryska kavalleriet försvårar för svenskarna och köper tid för den ryska grupperingen.

Det ryska kavalleriet drivas bakåt, men den ryska grupperingen har kommit längre.

Ryssarna är nästan klara, men inte svenskarna.

Nu är det nog framåt på ryssarna allldeles strax... Bara ett förband på deras vänster som ska in på sin plats.

Ryssarna väntar inte in den svenska grupperingen utan anfaller först. Anfallet blir förödande...

En armés undergång.

Det kändes jämnare och det fanns kanske en teoretisk chans för svenskarna. Anfallet genom redutterna var skoj och spännande liksom kappgrupperingen. Sedan tog det abrupt slut. Jag har Peter Englunds gamla spel ur Wargamer, Peter the Great, om Poltava. Undra hur det är jämförelsevis? Sämre grafik så klart, men kanske lite större chans för svensk seger?

Strv102r

Så småningom blir det det här igen!

Strv102r

Utgångsläget från ryskt, alltså mitt, perspektiv. Svenskarna är av kartan bortom redutterna. Mensjikovs kavalleri finns nedanför dem på bilden. Det ryska infanteriet sussar i lägret. Till höger om lägret mer ryskt kavalleri.

Strv102r

Den svenska horden väller in. De två inte helt färdiga redutterna längst ut faller snabbt. So far so good för min motpart. Efter att jag reagerat har Mensjikovs och Retzins kavalleri grupperat bakom redutterna för att fånga upp genombrytningsförsök.

Svenskt kavalleri rider mellan redutterna och engagerar mina dragoner. Det går uselt! Min motspelare lyckas nästan maximera antalet slagna ettor och mina motanfall rensar upp. Men ytterredutterna faller.

Anfallen mot redutterna går illa! Många bataljoner tar förluster och hamnar i regelverket för Roos kolonn. Ytterligare redutter faller dock. Och värre går det för det uppenbarligen urusla svenska kavalleriet! Förlusterna är häpnadsväckande och när GT är slut har routnivån för båda flyglarnas kavalleri passerats. Infanteriet, som inte längre är i toppskick, är ensamma kvar.

Infanteriet knäcker ett par redutter till och täterna anfaller ut mot de ryska dragonerna. Mensjikovs befäl passerar sin routgräns.

Det ryska infanteriet börjar marschera ut från lägret.

Strv102r

Det är en ynklig skara svenskt infanteri som tagit sig genom redutterna och påbörjar stridsgruppering för slutuppgörelsen. Roos kolonn, de som kommit vilse och stannar i eller bakom redutterna är desto fler, men alla är ila tilltygade.

Retzins avdelning tar hand om Roos kolonn vilket hanteras abstrakt i spelet. Lika många steps som Roos kolonn har, lika många tas bort för Retzin. Båda sidor är färdiggrupperade för slutstriden, men svensken avvaktar varför rycker fram med infanteriet som börjar dubblera linjen genom stt korta den. Min kavallerihöger rör sig mot den svenska vänstern.

Nu anfaller svensken! Med hyffsad framgång lokalt. Han har inget som helst flankskydd mot mitt kavalleri. Dags för mig...

Game over.