Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Paths to Hell (Compass Games)

Startat av Andreas Lundin, 18 oktober 2016 kl. 14:18:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

[klicka på bilden för länk]

Jag fick hem mitt preordrade (krigsspelska för "förbeställda") Paths to Hell - Operation Barbarossa i Niko Eskubis tappning på plutonnivå.

Spelet är våldsamt snyggt komponentmässigt. En video finns att beskåda här: video.

Kartorna är min favorit, men spelbrickor är också vidunderligt vackra.

Regelboken är uppdelad på två. Eftersom det är en serie spel (War Storm Series), så finns en series rules booklet och en bok med specialregler för operation barbarossa.

Regelboken följer samma snygga layout och grafiska profil som resten av spelet och är snygg och läslig, men...

Har Compass ens haft en engelskspråkig korrekturläsare? Har dom haft en korrekturläsare överhuvudtaget? Man kan knappast skylla på Niko Eskubi här. Han kan ju inte engelska så bra, men då måste man ju ha någon som kollat språket! Vissa stycken i regeltexten är fullständigt obegripliga medan andra bara är lustiga.

Trots detta verkar systemet vara solitt och jag behöver torrtesta det lite innan jag kan ge ett bättre omdöme än så. Komponenter och reglernas idé ger dock mersmak. Däremot finns det redaktionella tveksamheter i regler och scenarier som drar ner lite.

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Scipio

Ja jag kikade på den, man blir väldigt ofta bränd på de flesta nya taktiska spel tycker jag tyvärr.
Ligger i "try-before-buy"-högen för min del.

Men jag är väldigt nyfiken på vilken drama och berättelse som spelet levererar när man väl spelar det.
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

Glömde att skriva i min tråd att ett av skälen till att jag bought before tried Paths to Hell är detta: Alone in the Storm. Soloregler.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Elias Nordling

Jag provade A Las Barricadas, och det finns nu på min sälj-lista för 150 kr, för den som vill prova på systemet lite billigare. Jag gick inte igång på det, men jag tycker nog sällan om taktiska spel har jag fått inse.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"