Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

War Without Mercy (CoA)

Startat av Andreas Lundin, 4 juni 2005 kl. 11:41:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Jo dessa alternativa ZOC-regler är faktiskt bra och finns med i reglerna. Jag har spelat med dessa regler en gång och det var en viss inlärningskurva, men efter att man lärt sig dem var det inga problem. Detta gäller ganska mycket i detta spel. Reglerna är lätta att komma ihåg, vilket gör att man slipper slå i regelboken hela tiden. Det är dessutom väldigt få undantag i reglerna, så det blir inte så mycket att hålla reda på. :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

BigPapaBear

Nu är spelet uppackat, de flesta blippar putsade, reglerna getögnade. Det första intrycket är mycket positivt. Det verkar vara väldigt smidigt och kartan är attans tjusig. Trevligt att flyget får så mycket plats!  :up:
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Liten fråga om supply, som du kanske kan svara på, Andreas.

Jag tycker att det är lite märkligt att "friendly units do not negate enemy ZoC:s in any way". Har man då en rak frontlinje måste man alltså slå upp en hål på tre hexar för att få igenom supply. Med tanke på skalan verkar det lite överdrivet... 144 km.

Andreas Lundin

Ja, jag tyckte också det var märkligt först. Men efter att ha spelat spelet lite, så märker man att regeln inte "är så farlig". För det första rör sig fronten rätt så mycket i WWM, vilket gör att ZOC-arna ändras. För det andra så är en eller två rundor OOS ingen större sak - det klarar de flesta förband. Det är först efter 4 rundor OOS som man behöver slå för att enheten utan underhåll ger upp. Är man i en stad eller i ett stort fort skjuts detta upp i ytterligare en runda.

Se också regel 28 (särskilt 28.02). Kör man med den regeln så kan man dra supply genom en "limited ZOC" om man har en "friendly" i hexen.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

BigPapaBear

Vad skulle jag göra utan dig, Andreas!  :up:

Har provat Polen-scenariot för att lära mig bitarna lite grann. Allting flyter på bra. Det enda som var lite knöligt var att memorera flygreglerna, men jag tror att de sitter nu.  :up:

Andreas Lundin

Ja, flygreglerna är lite knöliga tycker jag...

sfclinken

Har själv nyligen införskaffat detta spelet. Men kan någon förklara varför man har valt att sätta klistermärken med texten "New Edition" över alla svastikor på kartongen. Dessutom har man med svart tusch strukit över alla svastikor i regelhäftet samt SS symbolerna på de tyska blipparna....

Är det bara jag som råkat ut för en tokig anställd på CoA som med berått mod gjort detta eller är man rädd för världsopinionen?? För inte reagerar en seriös på krigsspelare på att man kör med SS symboler på blipparna....eller??
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Scipio

Dom har nog i efterhand kommit på att dessa symboler är förbjudna numera i tyskland.
Många spel tidigare var problematiska att komma åt i tyskland pga. detta.
Nu för tiden så verkar de flesta speltillverkarna vara medvetna om det och anpassar grafiken därefter.
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

Citat från: "sfclinken"För inte reagerar en seriös på krigsspelare på att man kör med SS symboler på blipparna....eller??

Min kära kollega Udo Grebe har spenderat en hel del tid hos tyska säkerhetspolisen för att han importerar spel med swastikor i. Det är inget skämt i det landet.

Jon Karlsson

Come to think of it: Hur är det i Israel? Säljs det mycket spel med svastikor på där?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

A F

Citat från: "Jon Karlsson"Come to think of it: Hur är det i Israel? Säljs det mycket spel med svastikor på där?

Vad säger israelisk lag om swastikor? Eller dubbelrunor?

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Eller dubbelrunor?

Eller dubbelmoral?  :D

Andreas Johnson

Apropå svastikor och eventuella olämpliga spel har Firefight games producerat spelet Resistance is not futile. Spelet handlar om upproret i det judiska gettot i Warszawa. En spelare sköter de judiska trupperna och den andre SS styrkorna. Spelet har uppenbarligen lett till en massa rabalder med personangrepp mot designern.

"Diskussionen" på Consimworld har plockats bort och arkiverats i väntan på eventuella rättsliga efterföljder.
Problemet med Resistance är att man som "SS-spelare" har som huvuduppgift att slå ned upproret och om man lyckas med det blir resultatet att invånarna skickas till koncentrationsläger (även om detta naturligtvis inte tas med i spelet) vilket uppfattas som osmakligt av många. Att spelet verkar krylla av svastikor, SS-runor o dylikt gör inte saken bättre......
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

BigPapaBear

Vi håller på att spela stora monsterkampanjen i Stockholm nu. Beräknad speltid ca 75-120 timmar. Är det någon som är nyfiken kan ni läsa AAR från varje session på BGG. Följ länken.

http://www.boardgamegeek.com/game/5171

sfclinken

Citat från: "BigPapaBear"Vi håller på att spela stora monsterkampanjen i Stockholm nu. Beräknad speltid ca 75-120 timmar. Är det någon som är nyfiken kan ni läsa AAR från varje session på BGG. Följ länken.

http://www.boardgamegeek.com/game/5171

Coolt...Men varför skriver du i olika trådar?
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "