Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Elusive Victory - EV1a Operation Moked Solo AAR

Startat av mib, 18 november 2017 kl. 15:14:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

mib

Jag fortsätter mitt solospelande av Elusive Victory, med Israels överraskande anfall mot Egypten den 5:e juni 1967, som inledde sexdagarskriget.

Background
After years of careful planning and months of lulling their enemies into a false sense of security by flying the
same routes over and over again, the IAF struck at the heart of Egyptian military might. On the morning of 5
June 1967, a massive surprise air attack was launched against the main Egyptian military airfields. The objective
was to eliminate all the Tu-16 and IL-28 bomber aircraft as well as the Egyptian fighter and tactical aircraft forces
of MiG-21s, Su-7s and MiG-17s that could threaten or hinder an Israeli advance. The Egyptians were caught by
surprise. Their Chief of Staff was unable to react to the attack as his plane was airborne when the attack started and
was unable to land until a break in the first wave assault. This was the beginning of the Israeli plan to establish a
buffer zone to their west with the ousting of the Egyptian military presence in the Sinai region.

Target: Bir Jifjafah (4049) runway and unrevetted aircrafts.
EAF (UARAF) har totalt 20 Mig-21F på flygbasen, varav 6 står i beredskap.

IAF anfaller med 4 flighter Ouragan, 1 flight Mystere och en ombyggd Vautour genomför BDA.

Historiskt skadades startbanan svårt, 17 Mig förstördes, 3 AAA förstördes.
IAF förlorade 3 Ouragans, 1 Ouragan och 2 Mystere skadades.

Det verkar svårt att slå, men vi får se!

mib

Bombflyget följer den blå färdvägen och spaningsflyget den röda.

IAF har en strikt tidsplan;
7.45 Yariv bombar målet
7.55 Pinto bombar målet
8.10 Mechavi bombar målet
8.25 Shamir bombar målet
8.40 Bih bombar målet
8.50 Zimon fotograferar målet

Efter att ha levererat sin bomblast, förväntas attackflighterna göra minst en AKAN-attack var på målet.

mib

07.45
Yariv bombar startbanan men orsakar bara små skador.

07.46
Yariv upptäcks och några luftvärnsbatterier öppnar eld.

07.47
Yariv skadas av AAA när de gör en AKAN-överflygning, de lyckas dock förstöra en Mig-21 på marken.
EAF flight Atif lyfter, men en Mig-21 krashar på den skadade startbanan.

mib

07.48
Yariv överraskar Atif och engagerar dem i dogfight. Yariv får iväg två skott, men utan resultat. Yariv blir Disordered och Atif Aborts.

Yariv och Atif drar åt olika håll och är borta från striden.

07.54
Pinto upptäcks när han närmar sig Bir Jifjafah och utsätts för AAA när han närmar sig målet.

07.55
Pinto bombar startbanan, men intensiv AAA gör att han inte får någon effekt i målet. Rabaldret vid bombningen gör dock att de egyptiska radaroperatörerna tappar kontakten.

07.57
Pinto kommer tillbaka för en AKAN-attack, samtidigt som al-Hamid försöker lyfta. Pinto förstör ytterligare en Mig-21 på marken.
Al-Hamids rotetvå krashar när de försöker lyfta från den skadade startbanan.

07.58
Pinto vänder för att göra ytterligare en AKAN-attack. Al-Hamid stiger och spanar efter Pinto.

07.59
Al-Hamid söker efter Pinto. Pinto gör ytterligare en AKAN-attack, men utan resultat.

08.01
Al-Hamid får syn på Pinto och engagerar honom i dogfight och lyckas överraska honom. Pinto får ett plan nedskjutet och ett skadat. Båda flighterna blir disordered och Pinto börjar linka hemåt. 

mib

08.02
Mechavi upptäcks när han flyger in över den Egyptiska kusten.
al-Hamid försöker återhämta över flygfältet.

08.05
al-Hamid återhämtar sig.

08.06
Mechavi beskjuts från marken, men utan effekt.
al-Hamid försöker genskjuta Mechavi.

08.07
al-Hamid vinner initiativet och engagerar Mechavi i dogfight. al-Hamid lyckas skjuta ner 2 Mystere! Al-Hamid skjuter sina sista IR-robotar.
Mechavi tvingas släppa sin bomblast och blir disordered. Al-Hamid blir också disordered.

08.09
Mechavi återvänder hem. al-Hamid är fortfarande med i matchen och är på väg tillbaka till Bir Jifjafah för att återhämta igen.

08.12
Al-Hamid har återhämtat och patrullerar över Bir Jifjafah.

08.16
Även Shamir upptäcks då han flygger in över den egyptiska kusten. Al-Hamid sätter fart för att genskjuta Shamir.

08.17
De egyptiska radaroperatörerna tappar tillfälligt kontakten med Shamir.

08.18
EAF får kontakt med Shamir igen och al-Hamid engagerar Shamir i dogfight. Shamir släpper sin bomblast.  En Ouragan skjuts ned. Al-Hamid gör slut på AKAN-ammunitionen.

08.21
Både Shamir och al-Hamid har lämnat området.

al-Hamid förstörde verkligen IAFs dag. En bombflight återstår, vi får se vad den åstadkommer.

mib

08.35
När Bih flyger över vägen norr om Misfaq utsätts han för finkalibrig eld, men utan effekt.

08.37
Bih upptäcks av egyptisk radar, men EAF har inga flygplan i luften.

08.40
Bih bombar startbanan igen, men orsakar bara små skador.

08.42
Bih går in för en AKAN-attack, och en Ouragan skjuts ned. Bih fullföljer dock anfallet men utan resultat.

08.44
Bih gör ytterligare en överflygning och en Ouragan blir crippled. Bih förstör en Mig-21 och skadar en annan.

08.47
Bih flyger hemåt.

08.50
Zimon lyckas fotografera målet, trots intensiv beskjutning av luftvärnet.

08.54
Zimon återvänder hem.

mib

IAF
Runway slight damage 4 VP
2 Mig-21 destroyed in the air (or taking off) 4 VP
3 Mig-21 destroyed on the ground 3 VP
4 flight TOT 4 VP

EAF
3 Ouragan destroyed -12 VP
1 Ouragan crippled -1 VP
2 Mystere destroyed -8 VP
3 Crewmen lost -3 VP

Sum: -9 VP Inte en bra dag för IAF, och en usel inledning på sexdagarskriget.

Ska man kritisera scenariot så finns det några saker att anmärka på;
1. IAF är väldigt beroende av resultatet av den första bombningen.
2. Det är för svårt att förstöra flygplan på marken.