Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Startat av totte30, 4 september 2006 kl. 13:40:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

totte30

På tal om svenska översättningar, så tittade jag i helgen på några avsnitt från en box om vietnamkriget.

Där översatte de bla "armed force" till armerad styrka och "mounted infantry" till monterat infanteri. I övrigt var det korrekt svenska, men den stackars översättaren hade stora problem med militära termer :lol:

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

A F

OK. Kasst översatt:

SPÅRCHEF

Vad kan det vara?

Scipio

Citat från: "Anders Fager"OK. Kasst översatt:

SPÅRCHEF

Vad kan det vara?

Tross-befäl?
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

Citat från: "Scipio"
Citat från: "Anders Fager"OK. Kasst översatt:

SPÅRCHEF

Vad kan det vara?

Tross-befäl?

du menar "cable-chief"?

felfelfelfelfelfel

totte30

Track commander?

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

A F

Citat från: "totte30"Track commander?

Fem Poäng!!! Vad som skulle bli typ "vagnchef".

:ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:  :ultra:

Scipio

Hehe, ja fast det är inte värre än en av översättningarna av Aliens.

Apone kommer in en bit i den tomma och öde kolonistbasen och tittar sig omkrig och säger sedan:
- Det ser ut som det brinner i dom små armarna.

Vad kan det vara dom översatte för något?
Jo:
- Looks like hits from small arms fire...
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

Citat från: "Scipio"- Det ser ut som det brinner i dom små armarna.

:shock:

Jon Karlsson

Hur blir man anställd som översättare utan att känna till sådana vardagsuttryck som small arms? ("Track commander" har jag däremot aldrig hört. Men jag skulle åas slå upp saker jag inte känner till snarare än hitta på något.)
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Elias Nordling

Men nu tror jag bestämt att vi glidit litet off-topic  :D
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Holmgren

Citat från: "Elias Nordling"Men nu tror jag bestämt att vi glidit litet off-topic  :D

Mmmm, och min mani för ordnung fortsätter... Vår alldeles egen hyllningstråd till Steve Irwing bor numera här.

Tråd Delad.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

f98alda

Det är onekligen skrämmande hur kass översättare är på att just översätta...

För att ta två exempel från litteraturen (där man nog får anses ha mer tid på sig än vid översättning av TV-program):

I Ohlmarks översättning av Sagan om Ringen (som lämnar en del övrigt att önska på andra ställen också), har han översatt "You have no guts" med "Ni har inga tarmar".

Och i Harry Potter lyckas de inte ens få schackpjäserna rätt (nån som har hört talas om schackpjäsen riddare?)

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

A F

Citat från: "f98alda"I Ohlmarks översättning av Sagan om Ringen (som lämnar en del övrigt att önska på andra ställen också), har han översatt "You have no guts" med "Ni har inga tarmar".

Ge en Tolkienfetishist en lillfingernagel och han kan gå på i timmar om Ohlmarks brott mot den stora Heligheten. Ge honom en nagel till och kör en timme även om den nya översättningen.

f98alda

Citat från: "Anders Fager"Ge en Tolkienfetishist en lillfingernagel och han kan gå på i timmar om Ohlmarks brott mot den stora Heligheten. Ge honom en nagel till och kör en timme även om den nya översättningen.

Sant, men mitt exempel ovan måste klassas som kass översättning oavsett vem du frågar...

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

Holmgren

Avdelningen 'Rätt sammanhang':

Hovmarskalk: "A toast for the queen!"
Textremsa: "En skiva rostat bröd till drottningen!"
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!