Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs The Halls of Montezuma; The Mexican War

Startat av Strv102r, 25 juli 2022 kl. 08:12:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Micke G

Ska bli spännande att följa! En av de snyggaste boxarna iallafall  :)

Strv102r

Citat från: Micke G skrivet 26 juli 2022 kl. 17:45:46Ska bli spännande att följa! En av de snyggaste boxarna iallafall  :)

Ja, den är både sober och elegant. Reglerna antyder att det är genomtänkt. Hoppas  på något som Mr Madisons War.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Kartan. Lite mer antydan till tidsenlighet än vad GMT brukar ha. De brukar ju låta terrängen fragå lite mer.

Eller så är det bara så att GMT anser att det bara är öken i Mexiko.

Strv102r

Brickorna är den stil vi är vana vid från GMT.

Strv102r

Strv102r

Utgångsläget. Många färgglada markörer är det. Och då saknas ännu PW markörerna ännu på bilden. Brickorna med "calm" på (som ska ha samma färg som provinsen de markerar på kartan) vänds när provinsen är i uppror. Vid start är det bara Yucatán nere till höger som är i uppror. PW markörerna som ska ligga på städerna med brun ram/bård vänder man på när USA tar staden för att se hur den mexikanska viljan att fortsätta kriget påverkas.

Kartan innehåller alltså en massa "spaces" och mellan dem finns ofta "transit spaces" som är mer prickar än cirklar. Ödemark känns som en OK översättning då de utlöser "attrition" när man rör sig genom dem. Det finns också "zones" (som Yucatán) som är rektangulärqa och som representerar ett större område med flera "spaces" men som inte får plats på kartan och där mindre hände, men som ändå behöver finnas med på något sätt.

Vid start står Kearny med en "brigad" om två regementen i Texas inland, och Zachary Taylor har Observationsarmén vid kusten. Armén är aningen större än ett "befäl" i Battles from the Age of reason". Ja, det är åter enorma ytor och pytteförband ur ett europeiskt perspektiv.

Den mexikanska Tejas-armén står mittemot Taylor på andra sidan Rio Grande, och en svag brigad under Arista står i Monterey. Mexoco City har en garnison på ett regemente.

thermopylai

Kriget som skolade Lee, Grant och Jackson, intressant.

Samma designers som Thirty years war: Europe in agony https://boardgamegeek.com/boardgame/2748/thirty-years-war-europe-agony-1618-1648, ett spel som är väldigt hatat på BGG, men som jag tyckte var mycket trevligt.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Strv102r

Citat från: thermopylai skrivet  8 augusti 2022 kl. 12:40:33Samma designers som Thirty years war: Europe in agony https://boardgamegeek.com/boardgame/2748/thirty-years-war-europe-agony-1618-1648, ett spel som är väldigt hatat på BGG, men som jag tyckte var mycket trevligt.

Ja, det är märkligt. Jag gillar det också!

Strv102r

En egenhet med systemet är att det använder två kortlekar. Actionkorten används för Random events vid varje GT början, och för att se hur många movement points man får vid en aktivering där ledarens strategy rating läses i en liten tabell på varje korts nedre del och ger en viss mängd MP. Och det är fortfarande så att det vanliga strategikorten används för att aktivera en ledare mot hans strategy rating.

Jag, som mexikan, får genomföra en räd med allierade indianer. Jag väljer ett mål utan försvar inom 10 MP från en röd tomahawksymbol, och denna gång lyckas det.

Jag får också in förstärkningar, som jag väljer att sätta in i Monterey.
USA har lite otur och får inga tillämpliga händelser.

Vi går vidare till action sekvensen. Mexiko har initiativet. Båda har fyra strategikort, varav Mexikos ena måste vara Tejas-kortet. Jag spelar det. Notera att det formellt inte råder krig. USA förklarar krig senast GT7, och innan dess slåss de med frivilliga. Med kriget kommer reguljära förband och delstatsmilis. I mängd.

Amerikanen spelar denna händelse.

Arista organiserar en ny armé i Monterey.

Taylor går över Rio Grande. Bara en "space" , även om det är över flod, så MP räcker till ett väl rekat och förberett slag, pitched battle. Ampudia är jämnstark och floden ger fördel. Han står kvar. Båda sidor har kort som ger fördel. Både Taylor och Ampudia är inkompetenta taktiskt.

Amerikanarna utvecklar mycket högre effektivitet och vinner slaget stort. Ampudia retirerar. Arista går till motanfall, men är seg som sirap och får bara 3 MP, minus en för arméns inneboende tröghet jämfört med mindre förband. Räcker för att nå fram, men det blir ett anfall ur marschgruppering (-5 i fire power) då inga MP kan läggas på förberedelser. Annars hade Arista varit överlägsen, men nu har Taylor övertaget.

Arista är också inkompetent, och Taylor vinner igen, men inte riktigt lika stort. Han börjar nötas. Arista faller tillbaka västerut.

Den flerfaldige tidigare presidenten, Santa Anna, väljs till ny president, igen, och återkommer från exilen. Snabbt organiserar han en ny styrka i Mexico City. Amerikanen använder därefter sina ops för att aktivera Taylor som går tillbaka över Rio Grande. Om Arista återkommer bättre förberedd går det inte kanske inte lika bra.

GT1 är slut!

GT2 börjar med actionkort för events. Jag får mer indianreservat. Båda ineffektiva. Jänken får in Scott och fyra regementen.

Vi delar ut strategikort och bryter för dagen och funderar på korten vi fått och hur de ska nyttjas.

Strv102r

Jag börjar med att återta Matamoros. USA tar in replacements.

Ampudia går västerut för att försvara Monterey.

Kearney går över Rio Grande i Loredo.

Jag spelar Malaria-kortet. Det drabbar Taylor i öster. Vi beslutar att ha armeledarna på kartan och lägga armébrickan i ledaren "holdingbox". Det underlättar lite.

USA beslutar sig för att låta Scott gå söderut och absorbera Kearney.

Ampudia befäster sin ställning.

Taylor går in i Matamoros igen, jag har ett miliskort som jag spelar.

Taylor förlorar knappt och får gå tillbaka.

Scott anfaller Ampudia. Scott är ytterst taktiskt kompetent, men vad hjälper det när man slår 0? Han förlorar knappt och får backa igen.

USA spelar en händelse.

GT slut!

Strv102r

Eventsfasen ger att jag får göra en indianräd till. Den lyckas. I övrigt så inte något att ta upp.

Jag börjar med att låta Ampudia gå tillbaka till Monterey och försvara staden mer i närområdet. Det finns ju en möjlighet för Scott att kringgå Ampudia i dennes förutvarande ställning om han vill undvika en drabbning.

GT3 är ju sommar och ett "heat"-GT. Det ökar risken för "attrition" vid förflyttningar. Om det beror bara på det vet jag väl inte, men detta GT kom att domineras av stiltje vid fronten, men desto mer politisk aktivitet. alla dessa kort spelades för texten/händelserna.

Ampudia befäster sin nya ställning.

Scott rycker fram och tar kontroll över terrängen han passerar.

Arista befäster sin ställning i Matamoros.

GT3 slut!

Strv102r

USA tar kontroll över Alta California, som är en av zonerna i spelet.

Santa Annas styrka i Mexico City organiseras om till en armé.

Ytterligare en indianräd i Texas av Mexiko-allierade stammar.

Malarian drabbar Santa Annas armé, som tur är ganska lindrigt.

USA får en extrachans till en krigsförklaring. men fortsatt låga tärningsslag sabbar det.

Scott ger sig på Monterey igen. Men slår en 0:a igen!

Santa Anna börjar röra sig norrut, och tänkte väl röra sig fort, men det blir segt i alla fall.

Taylor börjar bygga ett riktigt utbyggt fort, men avbryter och anfaller Arista istället.

Se där, den tredje 0:an på raken i strid.  :D

Nu har amerikanerna också skapat allianser med indianer och visar att båda kan spela räd-spelet.

GT slut!

Strv102r

Till sist kommer USAs formella krigsförklaring!

Stilla havs flottiljen tar kontroll över hamnen i Guyamas på västkusten.

Jag låter Gula febern drabba amerikanarna. Taylor får ta smällen.

Scotts styrka uppgraderas till armé.

Scott anfaller Ampudia återigen! Och slår en 0:a igen! Scott är ju kass! Men Ampudia slår 1, vilket ändå ger Scott segern denna gång, och Monterey faller till Scott. När sedan den politiska verkan ska fastsällas så slår USA lågt igen, så det får ingaet politiskt avtryck på den mexikanska viljan att fortsätta kriget.

Ampudia befäster sin nya ställning.

Amerikanska dragoner från Alta California rider söderut in i Sonora där de kan underhållas från den tagna hamnen.

Santa Anna avdelar en del av sin stryka för att gå mot västkusten. Den rör sig osedvanligt snabbt.

Taylors styrka förstärks.

Strv102r

Santa Anna fortsätter norrut i maklig takt. Det är ju inte jättebråttom just nu. Tycker han tydligen.

Taylor anfaller Arista igen. Men slås tillbaka återigen.

Santa Anna ska röra sig ytterligare norrut, men får 0 MP! Det kan bero på att han är upptagen med en intensiv brevväxling med politiska allierade och motståndare. Kanske han intrigerar för att avsätta presidenten och själv bli president igen, Gud vet för vilken gång i ordningen?