Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs The Halls of Montezuma; The Mexican War

Startat av Strv102r, 25 juli 2022 kl. 08:12:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Oj vad suddigt! Men man kan se att den styrka som Santa Ánna avdelade till västra Mexico närmar sig provinsgränsen mellan Sinaloa och Sonora.

De amerikanska dragonerna drar en runda och rider för att möta dem.

Nytt GT!

Eventsfasen. Revolt bryter ut i Sinaloa.

Revolten på Yucatan sprider sig till Vera Cruz. Jag kanske behöver ta tag i de här revolterna...

En räd av amerikanskallierade indianer.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Thomas J Jackson blir stabschef i Scotts armé.

Leon slår ner upproret i Sinaloa.

Blockaden av Mexikos hamnar tajtas åt lite.

Amerikanska katolska soldater av irländsk härkomst byter sida!

Ouch! Santa Annas armé drabbas hårt av gula febern.

Sjukdomsleken kan lekas av två. Taylors armé drabbas av malaria.

Mycket händelser, lite action. Men det kommer.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Scott rör sig österut mot kusten och anfaller Arista i flanken utan att behöva anfalla över vattendrag. Men tärningsslaget blir åter 0! Helt jä-la otroligt! Han får retirera. Arista själv stupar dock. Santa Anna går nu snabbt norrut och återtar Monterey.

Taylor anfaller söderut över Rio grande. Det är inga bra odds asså...

Men han har turen med sig och det går vägen!

Santa Anna tar sin feberreducerade armé och rör sig österut och tar befälet över Aristas gamla armé.

Scott ska ta sig österut han med och ta över Taylors armé, men han får 0 MP. Gissar att Taylor svarade avspisande på ordern.

Ampudia rör sig norrut mot gränsen. Upplagt för en invasion av Texas! Det här går inte som Washington tänkt sig...

Santa Anna anfaller Taylor, men presterar, ja, som Scott brukar. Han slås tillbaka trots viss överlägsenhet.

Där är GT slut. Det är 20% chans att det är sista GT. Och det blir det.

Behöver jag skriva att det är en mexikansk seger?

Strv102r

Så bristen på framgång och de pinsamma nederlagen gör att USA skickar en fredstrevare om fred till statusen innan kriget började. Inte omöjligt att Mexiko ställer krav på den omstridda zonen i nrdväst, eller rentav på Texas/Tejas?

Till icke föraktlig del berodde det snöpliga utfallet för USA på att Scott underpresterat konsekvent. I spelet är han den bästa taktikern.

Vi kommer spela en gång till för att se om sannolikheterna kommer ikapp honom.

Finns intresse för att följa en omgång till?

Elias Nordling

Ja. Det känns lite som att spelet avslutade åt er innan ni var klara.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Absolut! Sneglat åt det här spelet många gånger, nu kanske det får bli ett köp.  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Elias sätter fingret på det ganska träffsäkert. Då kör vi igen!

Om man kan säga att USA försökte föra kriget i vårt förra parti ganska halvhjärtat då de inte tillförde några förband att prata om, så är USA betydligt mer engagerat i konflikten i detta parti.

Events innan spelstart ger USA förstärkningar direkt. Inte minst tar Scott över befälet över Taylors armé. Den historiske Taylor hade nog kokat av förtrytelse, men spelet har inga regler för obstruktion från hans sida. Både Scott och Kearney förstärks med trupp.

Jag får ett intressant kort att behålla hela GT för användning vid behov.

Ser man på! USA satsar verkligen denna gång! Det blir en ny stryka som grupperar för att gå in i den omstridda zonen verkar det som.

Så börjar själva spelet. Jag spelar Tejas, som sist.

USA kontrar med settlers. Då ser det ut så här i den omstridda zonen.

Ampudia befäster sin ställning söder Rio Grande.

Kearney går till sist, efter flera försök som gav 0 MP, in i norra Mexiko. Han har väl haft problem med förberedelserna för fälttåget. Svårt att hitta mulåsnor?

Upproret i Yucatan sprider sig till Vera Cruz.

Det var GT1!

Strv102r

Worth tar över befälet över styrkan jag tror är avsedd för den omstridda zonen.

Lombardini och en mindre styrka avdelas för att slå ner upproret i Vera Cruz.

Santa Anna kallas hem från exilen. En styrka mobiliseras för honom i Mexiko City.

Strider i Kalifornien.

En lyckad indianräd av min allierade i Texas. Det var eventsfasen det. Då börjar vi manövrera.

Santa Anna rör sig mot norr och Arista. Kearney ska näpsas!

Indianer som inte gillar jänkare ger sig på dem i den omstridda zonen.

Kearney marscherar sakta söderut.

Santa Anna rör sig snabbt för att blockera vägen, Arista får ansluta till honom.

Worth går in i den omstridda zonen.

Arista ansluter till Santa Anna som nu är överlägen Kearney. Santa Anna organiserar sin styrka till en armé.

Worth försöker nedkämpa mexikanerna i den omstridda zonen, och är helt överlägsen, men presterar uselt (tärning 0 igen!) så de finns kvar, om än i dåligt skick.

GT 2 slut! Ingen krigsförklaring än.

Strv102r

Inga intressanta events detta GT.

Jag börjar med att låta Lombardini slå ner upproret i Vera Cruz. Amerikanen gör det dock ogjort direkt.

Jag spelar texten för att lägga hämsko på jänkarnas operationer.

Amerikanarna tar kontroll över Alta California. Det slår stenhårt på den mexikanska krigsviljan.

Nu lyckades jag tyvärr radera ett par bilder av missatg, men det här är vad som hände: Scott rör sig mot norr för att sedan vinkla västerut och sedan söderut och gå över Rio Grande väster om Ampudias befästa ställning för att flankera Ampudia. Men jag spelar "Bad weather" och han kommer bara ett steg på vägen.

Santa Anna väljs till president, har säkert med Alta Californias fall att göra, så han får pinna sig tillbaka till Mexiko City och får en strak ny styrka som mobiliseras där.

Scott rör sig mer på sin omfattning av Ampudia, och kommer precis över floden.

Arista har nu befäl över Santa Annas gamla armé och anfaller Kearney. Arista presterar maximalt och utraderar Kearneys styrka, som underpresterar gravt (just det, 0 igen!) Det hjälpte ju inte at jag spelat "Low on ammo på Kearney som därmed får halverad eldkraft. Kearney ensam, mer eller mindre, flyr norrut.

Scott rör sig mot Ampudia på söder sida Rio Grande, men hinner inte med ett anfall denna gång. Jag har inga kort kvar och Ampudia reagerar således inte. Jänkaren har kort kvar, och Scott anfaller så klart.

Ampudie presterar hyfsat, för att vara inkompetent taktiskt, men Scott briljerar med "9" slaget. Ampudia tappar drygt halva styrkan och jänkaren tar bara drygt hälften spå mycket förluster. Ampudia får retirera och är sårbar för att Scott förföljer, vilket han vill då jänkaren har ett kort kvar...

Som tur är ger det Scott 0 MP! hans armé är väl uttröttad efter slaget, det är ju "heat game turn".

Kearneys nederlag och Scotts seger bidrar till att USA förklarar krig inför GT4.

Strv102r

Scott ger sig på Ampudia igen innan denne hinner få ersättningsmanskap, eller retirera. Det spelas ett par kort.

Men Scott har, som vanligt, en dålig dag, och han får retirera. Sedan spelar båda sidor kort för att få in ersättningsmanskap till Scott och Ampudia.

Santa Anna ansluter norrut.

USA spelar detta kort.

Santa Anna vill ansluta till och ta över Ampudias armé, men han får 0 mp.

USA spelar detta kort. En grund för en amfibieoperation?

Santa Anna försöker åter ta sig norrut, men hindras av vädret.

Kearney, med sin lilla stab, flyr norrut innan Arista rör sig norrut för att återta förlorat territorium.

Santa Anna når till sist Ampudia och tar över befälet.

Worth rensar upp i den omstridda zonen.

Lombardini slår åter ner upproret i Vera Cruz.

Malaria drabbar Santa Anna och Arista.

Worth lämnar en garnison i den omstridda zonen och tar med sig huvuddelen av förbanden över gränsen in i norra Sonora.

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Strv102r

Nytt GT!

En lyckad indianräd från mina allierade.

Patterson leder en landstigning med truppen från New Orleans och går iland i det oförsvarade Tampico.

Santa Anna rör sig snabbt söderut längs kusten för att slå landstigningen, men han vill inte anfalla i marschgruppering utan behöver invänta nästa aktivering.

Scott förföljer Santa Anna, som nu plötsligt sitter i ett skruvstäd mellan Scott och Patterson.

Patterson är svagare än Scott, så vägen ur dilemmat är den som ändå löser problemet med landstigningen. Santa Anna anfaller Patterson i Tampico. Det spelas ett kort vardera, både ger 0 i utdelning!.

Santa Anna är ganska kraftigt överlägsen, men presterar på Scott-nivå (dvs den nivå Scott presterat på i våra spel inte den historiska som gett honom den högsta taktiska värderingen i spelet). Jag slog så klart 0! Santa Anna måste retirera, men kan ändå dra sig ur skruvstädet.

Scott ansluter till Tampico och absorberar Pattersons armé.

Santa Anna får ersättningsmanskap.

Den amerikanskan flottans stilla havs flottilj tar en hamn i norra Kalifornska golfen. Sannolikt för att den ska bli en underhållsbas för Worth. Aritsna skiter i att jaga efter individen Kearney med dennes stab utan rör sig västerut mot Worth. Perry skeppar infanteri till den tagna hamnen som tar över hela området.

Nu går det för fort tycker jag. Bäst att sänka tempot. Jag får till en vapenvila resten av GT.

Kearney har fått två delstatsmilisregementen som han tar över Rio Grande, men håller sig enligt vapenvilan till redan ockuperat område.

Torrejon misslyckas slå ner revolten i Yucatán, och tar förluster.

Taylor tjatar (?) sig till en separat uppgift med ett regemente och lämnar Tampico för att gå norrut mot tidningsrubriker och egen ära.

Om det inte går med våld, så går det med mer våld. Revolten i Yucatán slås ner. Därefter lämnar Torrejon Yucatán och ansluter till Mexiko City.

Nytt GT!

Strv102r

Stark värme denna sommar. Extra stark.

USA-allierade indianer rejdar i sydöstra Sonora.

Ok, USA skjuter till ersättningsmanskap.

Bravo, som befunnit sig i södra Durnago, rör sig snabbt norrut för att möta Kearneys nya invasionsstyrka, svag som den är med två regementen delstatsmilis.

Hoppla! Kearney förstärks rejält!

Arista anländer i norra Sonora för att hejda Worths invasion. det kostar en del step loss till långa marscher i värmen, men det får det vara värt.

Kearney anfaller Bravo. Det spelas lite stridskort.

Tack vare det mexikanska kortet som göt delstatsmilisen värdelös i slaget vinner Bravo. Kearney får retirera igen.

Jag spelar de amerikanska katolska irländarna som byter sida igen. När USA vann gick det inte så bra för dem...

Kearney har tuktat sin frivilliga delstatsmilis och ger dem en ny chans. Men jag har ett bra kort på hand. Så Bravo vinner igen!

Bravo får ersättningsmanskap.

Inte bra för Mexiko.

Bravo går till motoffensiv mot Kearney. Kearney lyckas vika utan strid.

Ouch! Jag sprider ut förlusterna över Arista, Bravo och Santa Anna.

Mina allierade indianer visar Texasborna att de bör uttrycka sitt missnöje med sin regerings aggression.

Nu börjar det svida snart...

Arista anfaller Worth. Worths styrka utplånas och han flyr norrut.

Taylor ska etablera kontroll över områden i norr, men den extra starka sommarhettan ger honom två step loss, på hans styrka med två steps. Den går helt åt i sommarhettan! Actionkortet där han har 2 i strategy rating ger honom 3 MP, men understrecket betyder en step loss, plus en till för hettan. Så kan det gå!

Kriget, och spelet, fortsätter till GT 7.

Strv102r

Förnyade indianräder som event GT7.

Bravo erhåller förstärkningar.

Kearney också. Upplagt för en ny uppgörelse i norr.

Worth har erhållit mindre förstärkning han med, så Arista anfaller för att göra upp en gång för alla. Worth viker utan strid ur Sonora in i den omstridda zonen.

Scott ger sig på Santa Anna igen. Denne har dock grävt ner sig. Det blir ett synnerligen bodigt slag där Scott såras allvarligt och Santa Anna lindrigt. USA vinner och en kraftigt reducerad Ampudia retirerar. Det är dock så att mexikanerna har väsentligt fler svata förband i armén, medan USA har färre starkare. Det gör att trots att mexikanerna tog 50% mer steploss, så tappar USA mer i stridseffekt  slutändan. Ampudia erhåller replacements efter slaget. Här finns ju ett tillfälle?

Men jänkaren spelar det här kortet. Inte orimligt, ett stort nederlag och frälsaren Santa Anna är hors de combat och kan avlida av skadorna när som helst.

Jag behöver få upp den politiska viljan att fortsätta, så jag spelar ett kort som visar att det finns kraftig kritik mot kriget i USAs kongress.

Kearney rör sig söderut mot Bravo igen. Tredje gången gillt! Bravos armé utplånas helt. Han flyr själv söderut. Där tappade vi mer politisk vilja.

Torrejon ansluter till Ampudias armé för att bibringa den lite taktisk kompetens.

Kearney rör sig snabbt söderut och tar kontroll över delstaten som helhet, inklusive den viktiga staden Saltillo. Det kommer kosta mer politisk vilja när GT är slut. Kearney kan göra stor politisk skada utan motstånd.

Arista rör sig söderut för att sedan gå österut utan att behöva gå i ödemark för mycket.

Kearney besätter Monterey. Mer politisk skada så småningom.

Ampudia, men Torrejon som taktisk rådgivare, går till motoffensiv. Patterson besegras och får falla tillbaka till Tampico. Det ger en del politisk vilja igen.

Nu är brohuvudet i Tampico i fara. Kearny ilmarscherar söderut mot Tampico.

Jag har inga kort kvar, så Kearney kan anfalla Ampudia, men även om det blir jämnt så får Kearney falla tillbaka. Dock har han en massa delstatsmilis att ta förluster på, så kärnan, hans reguljära infanteri och dragonerna, är intakta, så tappet blir inte så stort som det blev för Scott som bara hade reguljära förband.

trots segern i nordväst, och att gringos hållits stångna i sydost , så resulterar nederlaget i norr, den allt tajtare blockaden och den eroderande politiska viljan i att den mexikanska regeringen går från stabil till instabil. det ökar risken ännu mer att regeringen kollapsar, vilket gör att Mexiko söker fred när viljan går ner till 10, jämfört med 1 utan kollaps. Är Santa Anna president kan Mexiko inte tappa viljan då den är lika med hans  personliga vilja, men har är inte president nu.

Nytt GT. Scott är fortfarande i allvarligt tillstånd.