Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Startat av A F, 10 december 2004 kl. 11:05:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 7 Gäster tittar på detta ämne.

silversixx

Oj nu känner jag mig som en 12-åring men vad är ASLSK? Någon slags vapenporrskatalog för män i 40-års åldern?

A F

Citat från: "silversixx"Oj nu känner jag mig som en 12-åring men vad är ASLSK? Någon slags vapenporrskatalog för män i 40-års åldern?

Man skulle kunna tro det.  :D  ASLSK är "Advanced Squad Leader Starter Kit" - ett trevligt litet startpaket för den som är nyfiken på Advanced Squald Leader (ASL) men inte vill lägga mer en Otrolig Massa Pengar (OMP) på Den Jättetjocka Regelboken (DJR).   :lol:

Maglica

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Maglica"eftersom ASL helt enkelt är den bästa krigsspelsupplevelsen man kan ha.

Oversatte delar av reglerna till ASLSK. Det ar det varsta skrap jag har rakat ut for i hobbyn. Speciellt med take pa hur stort det ar. Gar alldrig i narheten av spelet igen.

Anders,
jag tror nog att du hade bestämt sig för vad du tyckte om spelet innan du började. Sedan har jag nog mycket svårt att tro att ASLSK reglerna är dom sämst skrivna reglerna i hobbyn. Eller syftar du på din egna översättning? Kan tänka mig att de termer som används blir halvkul på svenska. (Subsequent first fire?)

Noterar oxå att du anser att ASLs "defensive fire" mekanism är Monthy Python utan att riktigt förklara vad som avses och varför. I mitt tycke är det en mycket eleganta spelmekanism som ger spelet en hög grad av interaktivitet och spänning. Dock är det inte helt trivialt att komma från regelläsning direkt till ett effektivt utnyttjande av reglerna. Det bästa sättet att lära sig spelet är med hjälp av någon som redan kan.

Å andra sidan är ju smaken olika. Att veta vad man inte tycker om är nästan lika bra som att veta vad man tycker om.  8)
Robert Maglica

A F

Citat från: "Maglica"jag tror nog att du hade bestämt sig för vad du tyckte om spelet innan du började.

Gjorde mitt bästa för att vara opartisk. Spelade sjukt mycket Squad Leader på den tid inlandsisen fortfarande täckte Gävle, och hoppades på att det nya spelet skulle vara "tillbaka till klassikern". Och jag fick justa nostalgivibbar när jag öppnade ASLSK-lådan och såg de snygga kartorna och asfula brickorna. Men sen tog det slut.

Citat från: "Maglica"Sedan har jag nog mycket svårt att tro att ASLSK reglerna är dom sämst skrivna reglerna i hobbyn.

Kan givetvis inte bevisa detta faktum empiriskt. Hur besvisar man en åsikt?

Citat från: "Maglica"Noterar oxå att du anser att ASLs "defensive fire" mekanism är Monthy Python utan att riktigt förklara vad som avses och varför.

Den är överarbetad, orealistisk och grotesk. Du skjuter fyra sorters eld i fyra olika undermoment som alla är försedda med fem-sex bokstäver långa förkortningar. Utan att uppnå något som tar hänsyn till verkligheten.  

Säljer f.ö. ett i stort sett oanvänt ASLSK för 125:- Först till kvarn blir mald.

:up:

Fk Ståhl

CiteraDen är överarbetad, orealistisk och grotesk. Du skjuter fyra sorters eld i fyra olika undermoment som alla är försedda med fem-sex bokstäver långa förkortningar. Utan att uppnå något som tar hänsyn till verkligheten.

Visst är förkortningarna långa men nog är verkligheten med i allra högsta grad. Sett ur ett tidsperspektiv anser jag att alla underavdelningar i DF är befogade för att komma så nära verkligheten som möjligt. Det höjer realismen i spelet avsevärt.

I solitärversionen finns också en rätt skaplig regel för command & control som är intressant. Chefens roll får plötsligt mer betydelse än bara den vanliga modifiern.

Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

A F

Citat från: "Fk Ståhl"Sett ur ett tidsperspektiv anser jag att alla underavdelningar i DF är befogade för att komma så nära verkligheten som möjligt.

Kan du utveckla det lite?

Citat från: "Fk Ståhl"I solitärversionen finns också en rätt skaplig regel för command & control som är intressant. Chefens roll får plötsligt mer betydelse än bara den vanliga modifiern.

Är det den där varianten när man smyger omkring och spelar mot systemet? Spelade det när vi var "två mot apparaten" för en massa år sen. Klart skoj, även om jag inte minns cheferna.  :up:

pelle

Jag blev väldigt besviken på SASL. Hade hoppats på något liknande Ambush!.  Fast just command-reglerna är lika de i Ambush!. Ambush! fast på ASL-nivå med ASL-regler vore intressant.

A F

Citat från: "pelle"Jag blev väldigt besviken på SASL. Hade hoppats på något liknande Ambush!

Borsett från att du kanske gick in i en skoaffär och blev sur för att de inte sålde damunderkläder; hur funkar Ambush? Har aldrig hört talas om det.

pelle

Ambush är en rolig kombination mellan hex-baserat krigsspel och sådana där soloäventyrsrollspelsböcker med paragrafer man hoppar mellan.
För en utförlig beskrivning, se:
http://flyhi.de/games/ambush1.html

Tyskarna (och ibland även allierade) styrs av ett system med paragrafer och en förprogrammerade rörelser, som jag tycker är väldigt snyggt gjort. Jag hoppades på något liknande för ASL. Nackdelen då är att varje uppdrag blir mycket jobbigare att göra och att det inte går att spela samma för många gånger eftersom man till slut kan det för bra (vissa uppdrag i Ambush! är bara roliga första gången).

A F

Citat från: "pelle"Ambush är en rolig kombination mellan hex-baserat krigsspel och sådana där soloäventyrsrollspelsböcker med paragrafer man hoppar mellan.

Nu vet jag vad du menar. PŒ mŒnga sŠtt 100ggr mer realsitiskt Šn ASL (Šven om det verkligen ršr sig om helt olika sorters spel). En annan kul variant pŒ den hŠr nivŒn Šr Up Front, ett kortspel. OchsŒ rŠtt kul.

Maglica

Citat från: "Maglica"Sedan har jag nog mycket svårt att tro att ASLSK reglerna är dom sämst skrivna reglerna i hobbyn.

Kan givetvis inte bevisa detta faktum empiriskt. Hur besvisar man en åsikt?

Enkelt, det gäller bara att hitta ett fall som bryter mot påståendet.
(T ex reglerna till LaBataille eller valfria regler ur Jack Radeys produktion.)

Citat från: "Maglica"Noterar oxå att du anser att ASLs "defensive fire" mekanism är Monthy Python utan att riktigt förklara vad som avses och varför.

Den är överarbetad, orealistisk och grotesk. Du skjuter fyra sorters eld i fyra olika undermoment som alla är försedda med fem-sex bokstäver långa förkortningar. Utan att uppnå något som tar hänsyn till verkligheten.  

Hmmm.. Monthy Python må vara orealistisk och även grotest bitvis, men överarbetad, aldrig.  8)

Anledning att "defensive fire" reglerna är så komplexa är att man i ett tidsdiskret/sekventiellt format försöker att skildra någon som är kontinuerligt och parallellt.

Många spel (dom flesta?) har någon slags defensive/opportunity fire mekanism så låter dig skjuta på fienden medan han rör sig (för att undvika panzerbush syndromet) men när denna attack utförts kan sedan andra enheter röra sig utan fara för liv och lem. Icke nödvändigtvis så i ASL. Så ur denna aspekt skulle jag betrakta ASL mer realistiskt än dom flesta andra spel.
Robert Maglica

A F

Citat från: "Maglica"Många spel (dom flesta?) har någon slags defensive/opportunity fire mekanism så låter dig skjuta på fienden medan han rör sig (för att undvika panzerbush syndromet) men när denna attack utförts kan sedan andra enheter röra sig utan fara för liv och lem. Icke nödvändigtvis så i ASL. Så ur denna aspekt skulle jag betrakta ASL mer realistiskt än dom flesta andra spel.

Det går att lösa det du pratar om på mycket enklare sätt. Vill minnas att gamla SL kändes vettigt i de flasta fall (och reglerna var läsbara). Sen kan man ju diskutera hur lätt det verkligen är att skjuta mot allt i alla riktningar som det alltid går i krigsspel. Målen ska både upptäckas och det ska fram nått vapen som kan skjuta.

Fk Ståhl

[/quote]Vill minnas att gamla SL kändes vettigt i de flasta fall (och reglerna var läsbara). [/quote]

Hur långt kom du i SL? Efter modulen GI Anvil of Victory var reglerna en enda köckenmödding av undantag och nära nog oöverskådliga. Själv kom jag nätt och jämnt igenom Cross of Iron. Nej, inte riktigt.

Jag håller helt och fullt med Robert om tidsaspekten i Defensive Fire. Visst kan det upplevas som rörigt men nedbrutet i så liten skala som det är frågan om här vore allt annat orealistiskt.

En annan sak: Vad i herrans namn är "panzerbush-syndromet"? Det låter som något man kan få efter livslångt ASL-spelande ...

Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

A F

Citat från: "Fk Ståhl"Hur långt kom du i SL? Efter modulen GI Anvil of Victory var reglerna en enda köckenmödding av undantag och nära nog oöverskådliga. Själv kom jag nätt och jämnt igenom Cross of Iron. Nej, inte riktigt.

Jag kom till Cressendo of Doom under sjunkande uphettsning. Så stor skillnad är det inte på om det är britter eller ryssar eller finnar som ger eld mot huset på fältet. Och, som sagt, vad var det som hände under resan från SL som förvandlade Defensive Fire till det det är idag?

När började de förresten att skriva det där kodspråket som de nuvarde reglerna är skrivna på?

Citat från: "Fk Ståhl"Vad i herrans namn är "panzerbush-syndromet"? Det låter som något man kan få efter livslångt ASL-spelande ...

Du kan få det av vissa flickor i Borlänge.  :up:

Elias Nordling

Är det här jag ska komma in och säga att jag föraktar ASL  :up:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"