Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Krigsspel i skolan

Startat av Eranthis, 21 augusti 2025 kl. 22:30:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Eranthis

Jag jobbar som historielärare och tänkte använda krigsspel i en kurs (historia 2a) i höst. Jag har tidigare använt Origins of World War II och Diplomacy i skolmiljö. Det har varit lite av hit or miss. Många elever som aldrig spelat har gått igång ordentligt, men i vissa fall har det inte funkat alls.

Om du har erfarenheter av spel i undervisningssammanhang så skulle jag vara mycket nyfiken på att höra mer!  :)

Fredrik H

Jag har spelat spel med mina gymnasieelever länge. Tråden Björn lade upp var ett stort projekt, men det visade sig vara alldeles orimligt mycket arbete med att hålla det uppdaterat (pågående konflikt i Mellanöstern...) så jag lämnade det.  Det var däremot väldigt roligt, både jag och eleverna uppskattade det mycket. Jag fick under mitt spelande besök både från riksdagsledamöter och andra och fick mycket beröm, men det blev för mycket.
Under det spelandet så fick eleverna undersöka saker som aktör/struktur, historieteori, propaganda och en del annat. Den delen funkade bra.

Numera är jag på en skola som ser väldigt annorlunda ut. Här har jag förmånen att under ett moment i Hi3 kunna lägga fram brädspel som ett alternativ. Jag har de senaste åren spelat; Versailles 1919, Churchill, Democracy under siege, Land and Freedom och Legion of Honor. Vi har spelat spelen varierande länge, sedan har eleverna fått diskutera om man lär sig något om historien utifrån spel, vilka perspektiv som skildras och liknande frågor.

Eftersom eleverna väljer att spela (det finns annat att välja) så har jag alltid haft en engagerad och entusiastisk grupp som bara vill spela vidare. Min erfarenhet är det är bättre att vara flera spelare på varje sida, för då kan de diskutera och metareflektera naturligare. Alla har ju inte vår hobby som drivkraft i livet om man säger så.

Det spel som jag själv tycker funkat bäst är Land and Freedom. Det är ett semi-co-op kring det spanska inbördeskriget. Man kan vara anarkist, stalinist eller typ sosse. Alla vill besegra Franco, men också driva sin egen agenda. Hela tiden balanserar man mellan vad som är bäst för min grupp kontra vad som är bäst för att vinna i kriget. Spelet är relativt enkelt, förklarar historien på ett pedagogiskt sätt och har också fördelen av att handla om ett krig de flesta i vårt land har väldigt oklar bild av.
Det har också den stora fördelen av att vara av karaktären att det går att ta ned och sätta upp mellan lektioner, liten karta och få brickor.

https://boardgamegeek.com/boardgame/375931/land-and-freedom-the-spanish-revolution-and-civil