Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

[OMRÖSTNING] Spel eller spelserie

Startat av Scipio, 8 maj 2026 kl. 09:27:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

När ett spel ingår i en serie, vad ska man kunna rösta på i omröstningarn?

Specifika spel endast
5 (55.6%)
Spelserien som spelet ingår i endast
0 (0%)
Både spel och serien som dom ingår i
4 (44.4%)

Antal personer som röstat: 9

Omröstningen har avslutats: 12 maj 2026 kl. 09:27:09

Scipio

Vi ska ha en följetong med omröstningar om vilka spel / spelserier från diverse spelföretag som är bäst.
Jag tänkte initialt att om spelet ingår i en spelerie så röstar man på serien inte på spelet för det är enklare.
Men det kanske inte är bäst, därför gör jag i sann demokratisk anda en omröstning om omröstningen.

Ska man rösta på specifika spelet eller om det ingår i en serie så röstar man i stället på serien som det ingår i?

Alternativt så kan vi tillåta röster på både ock?   :mrgreen:
Nackdelen kan vara då att man får 2 röster på Zoc-bond-serien, 1 röst på France '40, 3 röster på Normandy '44 osv.
"Randomization is too important to be left to chance"

ErikLj

Inte helt enkelt. Vissa serier är väldigt lika och borde ha en kategori
Tex Musket&Pike, Panzer

Andra skiljer det mycket så de borde vara olika
The Dark X

Sen finns mellanting
Zocbond 4X, Red Storm/EV/DT

David Sunnergren

Både ock är värdelöst, då resultatet blir svårtolkat för man vet ej hur röstande har resonerat. Någon röstar på favoritspelet, en annan på hela serien och en tredje på både spel och serie. Men egentligen menade alla tre samma sak.

Om man tänker spelserier bör alla spel klassas in i serier så att det blir likvärdigt (t.ex. måste Here I Stand buntas ihop med Virgin Queen och TM (vad det nu heter)). Detta funkar bra i serier där spelen är lika varandra, men i andra serier kan det vara så att man tycker serien är dålig men att det finns ett guldkorn man gillar.

Enklast är att låta varje spel stå för sig självt, men då krävs å andra sidan nya nomineringar...

aegneus

Jag föredrar spel för sig eftersom jag mest har relation till spel, inte till serier. Jag kan se den som bara lever för COIN lägga fem röster där, helt OK.

Så röstar vi på serier tänker jag mig att jag röstar på det bästa spelet i serien.

Det kanske är så att alla nominerade spel i en serie får kvala först sinsemellan :D så det är 'mest gillade' spelet i varje serie som går upp i slutspelet.

Sedan var det ju det där med vad som är en serie.

Man kan ALLTID diskutera regler på en fredagskväll!  :mrgreen:

Delirium

Det beror väl på vad skaparen av valet vill ha för sorts svar? Vill man veta att folk gillar OCS generellt eller inte eller just DAK2?

Jag tycker inte HIS, VQ etc är en serie på samma sätt som GWACW, GBACW, M&P etc.
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Scipio

Med liten marginal så vann "Specifika spel endast" omröstningen så vi kör på det.   :up:

Jag skapar omröstningen i morgon.
Ni som har angett spel-serie som alternativ kan uppdatera era nomineringar med ett enskilt spel ifrån serien i stället.
"Randomization is too important to be left to chance"