Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

[OMRÖSTNING] 5 bästa spel - GMT Games

Startat av Scipio, 22 maj 2026 kl. 07:53:23

Föregående ämne - Nästa ämne

theeverything och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vilka är GMTs 5 bästa spel?

Path of Glory
Barbarossa: Army Group Center
Here I Stand
Gustav Adolf the Great: With God and Victorious Arms
Space Empires 4X
Twilight Struggle
Imperial Struggle
Fire in the Lake
1914: Twilight in the East
Empire of the Sun
Sekigahara
Thunder Alley
For the people
Nevsky
Clash of Monarchs
Congress of Vienna
The Dark Valley
Red Storm
Silver Bayonet
Barbarossa to Berlin
Pursuit of Glory
GBACW: Three Days of Gettysburg
Asia Engulfed
Red Winter
The Dark Summer
Normandy '44
GBoH: SPQR

Omröstningen avslutas: 5 juni 2026 kl. 07:53:23

Scipio

Rösta på upp till fem alternativ.
Omrsötningen pågår i 14 dagar sedan har vi facit.    :)
"Randomization is too important to be left to chance"

David Sunnergren

Empire of the sun är med två gånger va?

Scipio

Citat från: David Sunnergren skrivet 22 maj 2026 kl. 09:04:04Empire of the sun är med två gånger va?
Tack för den observationen, fixat nu.

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Micke G

aegneus

Bra lista. Jag röstade på flera spel jag inte nominerade själv  :)

tinG

Oj här har jag uppenbarligen missat nomineringsperioden!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Citat från: tinG skrivet 27 maj 2026 kl. 09:35:56Oj här har jag uppenbarligen missat nomineringsperioden!
Det är olyckligt.
Men jag var tvungen att dra gränsen för nomineringar någonstans och och 14 dagar kändes som rimligt med tanke på  att inga nya nomineringar gjores efter dom fösta 24 timmarna.

Scipio

En förvarning här för nästa omgång är att så snart omröstningen över vilka GMTs bästa spel är avgjord så kommer jag att starta en ny nomineringsomgång för MMPs 5 bästa spel som pågår i två veckor så se till att logga in på forumet i varjefall en gång i veckan om ni är intresserade av att delta.

Andreas Lundin

Spännande upplopp nu mellan traditionellt hex and counter och halvmodernt kortdrivet multiplayer.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Sten Ekedahl

Jag saknar min favorit, Bomber Command! Men jag missade att nominera, så jag får väl skylla mig själv.  :cry:
Wargames - Laborationer i historia

Gamaliel

Så HIS finns, men inte VQ? Det är ju som om man skulle göra en lista över de bästa maffiafilmerna ta med Gudfadern III, men lämna Gudfadern utanför  :lol:

Scipio

Citat från: Gamaliel skrivet 28 maj 2026 kl. 15:18:38Så HIS finns, men inte VQ? Det är ju som om man skulle göra en lista över de bästa maffiabilderna, ta med Gudfadern III, men lämna Gudfadern utanför  :lol:
VQ är inte med på listan för att ingen ville ha den på listan i sann demokratisk anda.  ;)

Sen så är det också min egna personliga uppfattning att HIS är överlägset VQ på ett antal punkter.  :)

David Sunnergren

Citat från: Gamaliel skrivet 28 maj 2026 kl. 15:18:38Så HIS finns, men inte VQ? Det är ju som om man skulle göra en lista över de bästa maffiafilmerna ta med Gudfadern III, men lämna Gudfadern utanför  :lol:

Hur funkar liknelsen med att ett orginalspel saknar sin efterföljare är samma sak som att en efterföljande film (pre och seq) saknar sin avslutande uppföljare?

Gamaliel

Citat från: David Sunnergren skrivet 28 maj 2026 kl. 17:03:57
Citat från: Gamaliel skrivet 28 maj 2026 kl. 15:18:38Så HIS finns, men inte VQ? Det är ju som om man skulle göra en lista över de bästa maffiafilmerna ta med Gudfadern III, men lämna Gudfadern utanför  :lol:

Hur funkar liknelsen med att ett orginalspel saknar sin efterföljare är samma sak som att en efterföljande film (pre och seq) saknar sin avslutande uppföljare?

Liknelsen gäller inte original kontra uppföljare, utan att listan tar med den klart svagare titeln och lämnar den starkare utanför. Det är det som gör urvalet icke-representativt i mina ögon.