Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

[OMRÖSTNING] 5 bästa spel - GMT Games

Startat av Scipio, 22 maj 2026 kl. 07:53:23

Föregående ämne - Nästa ämne

theeverything och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vilka är GMTs 5 bästa spel?

Path of Glory
Barbarossa: Army Group Center
Here I Stand
Gustav Adolf the Great: With God and Victorious Arms
Space Empires 4X
Twilight Struggle
Imperial Struggle
Fire in the Lake
1914: Twilight in the East
Empire of the Sun
Sekigahara
Thunder Alley
For the people
Nevsky
Clash of Monarchs
Congress of Vienna
The Dark Valley
Red Storm
Silver Bayonet
Barbarossa to Berlin
Pursuit of Glory
GBACW: Three Days of Gettysburg
Asia Engulfed
Red Winter
The Dark Summer
Normandy '44
GBoH: SPQR

Omröstningen avslutas: 5 juni 2026 kl. 07:53:23

Scipio

Citat från: Gamaliel skrivet 28 maj 2026 kl. 20:02:35Liknelsen gäller inte original kontra uppföljare, utan att listan tar med den klart svagare titeln och lämnar den starkare utanför. Det är det som gör urvalet icke-representativt i mina ögon.
Here I Stand blev nominerat av våra forummedlemmar men ingen valde att nominera Virgin Queen, jag tycker det talar för sig själv över vilket av spelen som borde vara med på listan.
"Randomization is too important to be left to chance"

David Sunnergren

Citat från: Gamaliel skrivet 28 maj 2026 kl. 20:02:35
Citat från: David Sunnergren skrivet 28 maj 2026 kl. 17:03:57
Citat från: Gamaliel skrivet 28 maj 2026 kl. 15:18:38Så HIS finns, men inte VQ? Det är ju som om man skulle göra en lista över de bästa maffiafilmerna ta med Gudfadern III, men lämna Gudfadern utanför  :lol:

Hur funkar liknelsen med att ett orginalspel saknar sin efterföljare är samma sak som att en efterföljande film (pre och seq) saknar sin avslutande uppföljare?

Liknelsen gäller inte original kontra uppföljare, utan att listan tar med den klart svagare titeln och lämnar den starkare utanför. Det är det som gör urvalet icke-representativt i mina ögon.

Aha. Ja då var det synd du inte var med och nominerade. Uppenbart ansåg ingen av de som nominerade att det var värt att få med VQ. Själv har jag aldrig spelat det då min spelgrupp sågade det med fotknölarna en kväll när jag var spelledig.

Delirium

Citat från: Gamaliel skrivet 28 maj 2026 kl. 15:18:38Så HIS finns, men inte VQ? Det är ju som om man skulle göra en lista över de bästa maffiafilmerna ta med Gudfadern III, men lämna Gudfadern utanför  :lol:

Hehe, du är nog ganska ensam om den uppfattningen.  :)
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Andreas Johansson

Virgin Queen har, till min milda förvåning, en ngt högre average rating på BGG än Here I Stand (7,97 kontra 7,88), så Gamaliel är nog inte helt ensam om att föredra VQ.

Det sagt, man ska alltid vara lite extra försiktig med att tolka betyg på uppföljare etc. - folk som gillade HIS har rimligen varit mer benägna att testa VQ än de som inte, vilket kan driva upp betyget på VQ.

(Hårddraget exempel: Kajsa tyckte HIS var det bästa sedan hexagonen och provade VQ och tyckte det också var bra, men inte riktigt lika bra, så hon gav spellen 10 resp. 9 i rating. Kalle tyckte att HIS var kasst och provade därför aldrig VQ, så han gav det förra en 5 och ingen rating alls till VQ. Nu har HIS en avg rating på 7,5 och VQ en på 9, trots att den som spelat bägge föredrog HIS.)

Gamaliel

Citat från: Delirium skrivet 28 maj 2026 kl. 22:26:05

Hehe, du är nog ganska ensam om den uppfattningen.  :)

Det tvivlar jag på att jag är. Jag har spelat båda spelen 30+ gånger och jag kan inte se ett enda område där HIS är överlägset VQ.

HIS är mer scriptat, har sämre intern balans och är mycket mer endimensionellt än VQ. Alla mekanismer som finns i HIS är IMO förbättrade i VQ. Men jag är intresserad att förstå varför man tycker HIS är bättre.