Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Cold Resolve, projekt

Startat av Griffon, 8 oktober 2026 kl. 18:01:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Griffon

Jag håller på med Cold Resolve, en planerad serie operationella krigsspel om en tänkt konflikt mellan NATO och Warszawapakten med början i maj–juni 1982. Serien ska omfatta fyra delar som behandlar olika områden och successivt utökar spelets omfattning:
1.   Slaget om Nordkalotten omfattar norra Sverige, norra Norge, norra Finland och västra delen av Kolahalvön.
2.   Slaget om Nordatlanten introducerar fartyg, ubåtar och olika typer av marinflyg.
3.   Finland
4.   Södra Sverige och kanske Danmark

Vi har speltestat 1, 2 och håller på med 3 (för att känna lite på hur en sovjetisk invasion av Finland skulle se ut i spelsystemet).
Varje spelomgång motsvarar ett dygn. De operationella kartorna har en skala på 12 kilometer per hex och kompletteras av en strategisk karta med större hexar. Markförbanden representerar bataljoner upp till brigader, medan flygförbanden motsvarar enheter av ungefär en skvadrons storlek.
Markförbanden är organiserade i formationer som spelarna aktiverar växelvis. Under en aktivering genomför formationen förflyttning och strid. Enheterna har "steps" (1-9)och förluster visas med markörer. Baksidan på landbrickorna är normalt transport mode medan baksidan på flygenheter har ytterligare värden. Striden är väl ganska konventionell, med odds, fast oddsen ändras inte för artilleri, flyg mm ger DRMs istället. Förlusterna varierar beroende på hur stora förband som stridit. Värden för artilleri och flyg läggs inte till markenheternas stridsvärden utan dessa använder en separat tabell som producerar DRMs och förluster före markanfallet. Stridsresultaten påverkas såklart av terräng, förbandens kvalitet, underhåll.
Kartorna återger vägnät, järnvägar, bebyggelse, skogar, våtmarker och vattendrag. Förband kan växla mellan stridsläge och vägmarsch, och framkomligheten varierar med förbandstyp och terräng. Broar kan sprängas och återställas, och ingenjörsförband används bland annat för övergångar och befästningsarbeten. Mobilisering och ankomsten av förstärkningar ingår också i spelet.

Flygoperationerna organiseras i luftzoner med separata översiktsscheman. Flygförband tilldelas uppgifter som jakt, beredskap, eskort, spaning, attack och elektronisk krigföring. Luftstrider omfattar både robotstrid och närstrid, och luftvärnet kan ingripa mot uppdragen. Luftherravälde påverkar markförbandens rörelse och underhåll, medan flygbasernas läge och tillgänglighet begränsar var flyget kan användas.

Sjösystemet är rudimentärt i det första spelet men vi har testat det mer detaljerade sjösystemet redan och det fungerar bra att utgå ifrån.

Grundreglerna hanterar underhåll genom förbindelser mellan förband, staber och underhållskällor. Med de avancerade reglerna används underhållspoäng som fördelas via staber. Då måste spelarna välja vilka förband som får resurser för anfall och vilka som tilldelas allmänt underhåll. Avstånd och transportkapacitet begränsar hur mycket som kan distribueras.
Därutöver finns regler för specialoperationer, exempelvis spaning och sabotage mot broar, flygbaser och staber. Avancerade regler omfattar även kemiska vapen och kärnvapen med politiska begränsningar och konsekvenser för segern. Dold information och alternativa aktiveringssystem finns som tillval. Segern avgörs av scenariots mål och segerpoäng för kontrollerade platser och förstörda fiendeförband.
När släpps det här? Jag vet inte, men jag vet att jag inte vill släppa nåt fult och halvfungerande spel . Det måste således vara kul att spela samtidigt som jag är mån om att få till realismen (som jag uppfattar den) så bra som möjligt. Det där med underhållningsvärde är ju väldigt subjektivt men när jag och speltestarna tycker det är bra så kör vi.
Just nu så testas spelmekaniken för att se var det skaver lite på olika ställen. Reglerna är just nu 32 sidor men lär expandera till kanske 50 när man lagt in alla såna småparagrafer som behövs typ "man får inte landa på ett fientligt flygfält" osv.

På bordet just nu: Cold Resolve, Battle of the Arctic 1982.

thermopylai

Ser mina gamla hoods i Riksgränsen, Luleå och Haparanda. Givet köp om och när det går att köpa  :up:

Gillar också parallellerna till OCS med underhållspoäng och move/combat-mode.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Griffon

Citat från: thermopylai skrivet  8 oktober 2026 kl. 22:10:48Ser mina gamla hoods i Riksgränsen, Luleå och Haparanda. Givet köp om och när det går att köpa  :up:

Gillar också parallellerna till OCS med underhållspoäng och move/combat-mode.
Min mor är från Vittangi och jag är därför hyfsat bekant med området. I scenariet så visade sig Kalix linjen jobbig så WP skiftade fokus norrut mot Karesuando-Vittangi-Kiruna med luftlandsättning mot det sistnämnda. Det verkar märkligt tunt för oss däruppe med bara nån jägarbataljon ,fast den fördröjde tillräckligt för att en FO-grupp skulle hinna fram till Övre Soppero.

EvilSpook

Citat från: Griffon skrivet  9 oktober 2026 kl. 08:10:09I scenariet så visade sig Kalix linjen jobbig så WP skiftade fokus norrut mot Karesuando-Vittangi-Kiruna med luftlandsättning mot det sistnämnda. Det verkar märkligt tunt för oss däruppe med bara nån jägarbataljon ,fast den fördröjde tillräckligt för att en FO-grupp skulle hinna fram till Övre Soppero.
Det där hörnet av Sverige har det spekulerats i om vi skulle låta NATO försvara.
Vill minnas att man till och med genomförde nåt krigsspel där man hade en sån formell överenskommelse med atlantpakten?
Ska se om det fortfarande finns nån aktiv länk på temat.

:)
//EvilSpook

EvilSpook

Hittade tyvärr inget.
Men jag vill minnas att området kallades "triangeln" och att vi medvetet höll nere mängden trupp då vi fått förhandsinfo om NATOs krigsplanläggning.

8)
//EvilSpook

Andreas Lundin

Ser ju oerhört intressant ut.

Hyser förhoppning om att man äntligen får den svenska krigsorganisationen rätt. Det har man ju kapitalt misslyckats med tidigare gånger man gjort spel om detta. Fördelningsnivån, lokalförsvaret etc(och i viss mån Gränsregementena [men 1982 fanss väl inte dessa GR?])
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Griffon

Citat från: EvilSpook skrivet  9 oktober 2026 kl. 11:08:25
Citat från: Griffon skrivet  9 oktober 2026 kl. 08:10:09I scenariet så visade sig Kalix linjen jobbig så WP skiftade fokus norrut mot Karesuando-Vittangi-Kiruna med luftlandsättning mot det sistnämnda. Det verkar märkligt tunt för oss däruppe med bara nån jägarbataljon ,fast den fördröjde tillräckligt för att en FO-grupp skulle hinna fram till Övre Soppero.
Det där hörnet av Sverige har det spekulerats i om vi skulle låta NATO försvara.
Vill minnas att man till och med genomförde nåt krigsspel där man hade en sån formell överenskommelse med atlantpakten?
Ska se om det fortfarande finns nån aktiv länk på temat.

:)
//EvilSpook
Det står om detta i boken "Den dolda alliansen".

Griffon

Citat från: Andreas Lundin skrivet  9 oktober 2026 kl. 15:15:56Ser ju oerhört intressant ut.

Hyser förhoppning om att man äntligen får den svenska krigsorganisationen rätt. Det har man ju kapitalt misslyckats med tidigare gånger man gjort spel om detta. Fördelningsnivån, lokalförsvaret etc(och i viss mån Gränsregementena [men 1982 fanss väl inte dessa GR?])
Det är ambitionen att få våran org så "rätt" som möjligt. Lokalförsvaret har ofta förbisetts och det kan vara rätt klurigt att få ihop dessa förband. Det fanns ju FO-grupper (där lokalförsvaret finns) och jag har 15st i MILO N, och det är av totalt 53 brickor, av alla typer för MILO N. Det hade varit rätt tomt om man enbart hade brigadförband med.

Några exempel på brickor. Längst ned är standard Attack-Defence-Movement. Siffran till höger om symbolen är luftvärn. Siffran i ovalen till vänster om symbolen är "profiency". Siffran i rutan ovanför "profiency" är antalet "steps" som enheten har. Om anfallsvärdet i nedre vänsta hörnet är i en vit box så är det artilleri med skjutavstånd ovanför.
Baksidan är normalt transportläge (bra förflyttning längs väg men sårbar). Detta gäller inte för jägarförband utan de räknas som utspridda över en stor yta om man har baksidan upp. Värdet i den orange rutan är ett logistikvärde.

Fredrik H

Projektet verkar ha kommit väldigt långt; det är imponerande att se de snygga komponenterna och drömma sig tillbaka till Hårsfjärden 1982. Det skulle vara roligt att få en kort replay på en turn eller två så man får en känsla för hur spelets flöde ser ut.
Jag kan i förbifarten också säga att forumets kompetens gällande organisation av svenska förband på åttiotalet trotsar allt förnuft (jag ingår inte i den poolen av vetande), så är det någon obskyr information du inte hittat så kan hjälp säkert säkras bland forumets silverryggar.

På det stora hela är det väldigt roligt att du berättat om ditt spel, jag hoppas vi får se hur det utvecklas!   

Griffon

Citat från: Fredrik H skrivet  9 oktober 2026 kl. 20:12:45Det skulle vara roligt att få en kort replay på en turn eller två så man får en känsla för hur spelets flöde ser ut.

En sådan replay hade jag behövt förbereda och dokumentera med bilder men jag kan berätta vad som kan ske under nästa runda i detta scenariot som är dag 5. Sovjetiska VDV (7 och 76 div) samt allt marininfanteri (61, 175 och 336 brig) har ett brohuvud kring Lovisa. I och med att finnarna mobiliserar mycket snabbt har dom längs östgränsen kunnat gå in på sovjetiskt territorium, på sina ställen. Det finns inga sovjetiska förband mobiliserade eftersom detta simulerar ett överaskningsanfall och då får röd sida vackert vänta tills det kommer folk från andra delar av landet som börjar fylla ut deras förband med start turn 5. Nja, det är egentligen bara den 45 gardes MRD som får slå tärning över hur mycket av enheterna som blir mobiliserade. Den stora massan av Leningrad distrikts förband kommer inte förrän turn 10, kanske (tärningslag som dom lär droppa in pö om pö). Nu är situationen sån att finskt rörligt kustartilleri har tagit Lovisa under eld så De sovjetiska förbanden måste underhållas med flyg.

Spelmekaniken är sådan att flyget agerar i en "Airzone" och varje sådan zon är rätt stor (7 megahexes) och markeras på kartan med tjocka vita linjer. Var sida allokerar sina flygförband till olika flygzoner, antingen som jakt eller stöd (attack, spaning mm), i början av rundan. Man kan sedan när ens formationer (oftast divisioner) aktiveras ta dessa flygresurser i anspråk , men kruxet är att efter varje anfall måste var flygenhet slå ett tärningsslag mot sin "mission rating" och missar man det är flyget landat. Det går att aktivera en division och använda flyg som stöd i ett anfall men de flygenheterna kan ju bli förbrukade, för dagen, och kan då inte användas att slå mot ett finsk motanfall. Detta är dilemmat för sovet här, om dom får aktivera först ska dom försöka bomba det finska kustartilleriet igen och därmed riskera att en del av flyget är förbrukat? Eller ha det i beredskap för att sättas in mot ett finsk anfall? Blå spelare vill aktivera 4 kåren (divisionsstorlek) och sätta in sin pansarbrigad med stöd av andra förband för att anfalla Sovjetiska DVD, med mål Lovisa. Sovjet vill å sin sida bomba det finska kustartilleriet före deras förstärkningar kommer in till Lovisa (ja, turn 4 så sköt finskt KA bort 1/3 av sovjetiska 175 marininfanteribrigaden som kom som förstärkning från sin gudsförgätna håla i Tumanny). men gör dom det öppnar dom upp för ett finskt motanfall. Jag vet inte vad som kommer hända, får invänta speltestarna och se vad de gör.