Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Jens Gunnarsson

Harpoon

Startat av Jens Gunnarsson, 8 oktober 2007 kl. 00:35:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Holmgren

#15
Nu var det förvisso en evighet sedan jag skiftade till H4, men vad jag minns var det inte några som helst problem att göra det. Som alltid när det gäller Harpoon är nyckeln till framgång att hålla sig till små scenarier med få enheter.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

EvilSpook

#16
Citat från: "Erik Axel"Vi spelar med gamla 3.1-regler, men funderar nu på att äntligen uppgradera oss till H4. MEN - är komplexitetskrypet enormt?
Tvärt om! Radar och sonarreglerna (de beräkningintensiva) har strömlinjeformats och förenklats. Sjömålsrobotsreglerna har gjorts om för att stödja teknologisk nivå vs telekrig på ett ganska omfattande men åtminstone enhetligt sätt. Etc.
H4:an kryper i rätt riktning.  :lol:

//EvilSpook

Erik Axel

#17
Citat från: "EvilSpook"
Citat från: "Erik Axel"Vi spelar med gamla 3.1-regler, men funderar nu på att äntligen uppgradera oss till H4. MEN - är komplexitetskrypet enormt?
Tvärt om! Radar och sonarreglerna (de beräkningintensiva) har strömlinjeformats och förenklats. Sjömålsrobotsreglerna har gjorts om för att stödja teknologisk nivå vs telekrig på ett ganska omfattande men åtminstone enhetligt sätt. Etc.
H4:an kryper i rätt riktning.  :lol:

//EvilSpook

Jaha, nu sabbade du min ekonomi...  :up:

Tack för svar. Är det bra minkrigsregler?

EvilSpook

#18
Citat från: "Erik Axel"Jaha, nu sabbade du min ekonomi...  :up:

Tack för svar. Är det bra minkrigsregler?
Ledsen för det.
Kan inte minnas att det är några regler för minkrig i H4. Men har för mig att det fanns i något av supplementen till v.3. (Kanske Battles of the Third World War)  :insecure:

//EvilSpook

Micke G

#19
Kommer snart en ny, Harpoon 5. Mer integrerad med de övriga spelen i trilogin. Engagement Turns har försvunnit samt en del annat som gör spelet snabbare.

Erik Axel

#20
Är det någon här som hittat något att läsa om de hydrologiska förhållandena i Östersjön (som ju är rätt speciella)? Jag har letat lite, men inte hittat så mycket.

Det lär t. ex. sällan bli tal om att använda reglerna för pingande med "convergence zones" (jag antar att det heter konvergenszon på svenska). Kanske borde man lägga lagret på annorlunda djup också?

EDIT: Här fanns det ju lite grundprinciper att grotta ned sig i: http://www.fas.org/man/dod-101/navy/doc ... r_prop.htm

EvilSpook

#21
Citat från: "Erik Axel"Är det någon här som hittat något att läsa om de hydrologiska förhållandena i Östersjön (som ju är rätt speciella)? Jag har letat lite, men inte hittat så mycket.
Vill minnas att det finns regler för det i någon expansion - förmodligen ASW-forms.
Om jag minns rätt finns inga "Deep" eller djupare områden, sonarräckvidder kortas till en slumpad % sats (40-70% eller så) och ev. nåt mer (förutom att CZ och layer saknas som du nämnde).
Kollar ikväll om jag kommer ihåg.  :insecure:

//EvilSpook

Erik Axel

#22
Grejt!

EvilSpook

#23
Vad gäller sonar så var det ASW Forms sidan 7.
Procentsatsen är (3+D6) x 10 = 40-90%

I scenariot "The Hundred Fathom Curve" ges följande regler för grunt vatten:

1) Det finns inget "Deep" eller djupare.

2) Följande gäller för Lågfrekvenssonars (Såna med CZ kapacitet):
Det finns ingen CZ
Sonarräckvidder är endast 25%
Chansen att upptäcka något med (både aktiv och passiv) sonar är halverad.

Har för mig att det finns nåt kapitel i H4:an också men hinner inte kolla upp det.

//EvilSpook

Erik Axel

#24
Tack så mycket!

Sten Ekedahl

#25
Mina kollegor i flottan som tjänstgjort på ubåt hävdade alltid att om en ubåt blev upptäckt i Östersjön med alla dess olika temperatur- och saltskikt samt bitvis omväxlande bottentopogafi, så berodde det enbart på att ubåtsskepparen klantat sig. De med erfarenhet från ubåtsjakt sa väl inte spontat amen till detta (måste naturligtvis hålla på sin stolthet), men de sa heller inte emot...
Wargames - Laborationer i historia

EvilSpook

#26
Citat från: "Sten Ekedahl"Mina kollegor i flottan som tjänstgjort på ubåt hävdade alltid att om en ubåt blev upptäckt i Östersjön med alla dess olika temperatur- och saltskikt samt bitvis omväxlande bottentopogafi, så berodde det enbart på att ubåtsskepparen klantat sig.
Det största (bokstavligt talat) problemet är nog om man har en för stor ubåt så att man riskerar att upptäckas optiskt. Kilo-klassen t.ex. har jag hört betraktas som för stor för Östersjön. Annars bör man vara ganska säker. Sen misstänker jag att sonarproblematiken, trafiken och djurlivet även genererar problem för ubåtarna själva.

//EvilSpook

Erik Axel

#27
Det där förtjänar att undersökas vidare, och de jag känner som lumpat på ubåt var också inne på att det är mycket svårt att jaga ubåt i Östersjön. På Västergötland/Gotland har man ju till exempel ingen aktiv sonar över huvud taget, som jag förstår det. Det ligger ju nära till att tro att det beror på att en sådan inte är så effektiv i Östersjön att det är värt att riskera att röja sig genom att sända.

Jens Gunnarsson

#28
Jag har sökt efter en vettig länk om spelet Harpoon 5. Finns det någon?
Wussing out is not an option.

A F

#29
Citat från: "Sten Ekedahl"Mina kollegor i flottan som tjänstgjort på ubåt hävdade alltid att om en ubåt blev upptäckt i Östersjön med alla dess olika temperatur- och saltskikt samt bitvis omväxlande bottentopogafi, så berodde det enbart på att ubåtsskepparen klantat sig. De med erfarenhet från ubåtsjakt sa väl inte spontat amen till detta (måste naturligtvis hålla på sin stolthet), men de sa heller inte emot...

Kan bara bekräfta detta. All ubåtsjaktseknik är framtagen för att leta ubåt i nordatalnten där det är tre kilometer djupt och bara en och annan val som stör.