Författare Ämne: OSG i graven - länge leve marknadsekonomin!  (läst 9121 gånger)

Strv102r

• General
  • *
  • Antal inlägg: 9035
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #30 skrivet: 5 mars 2010 kl. 10:00:14 »
Jag får hänvisa till några replays, men i korthet:

Sun at Austerlitz: Snyggt och bra. Balanserat

Seven days of 1809: Snyggt och bra. Svårt att vinna som österrikare tror jag.

Nap at the X-roads: Snyggt och bra. Kräver en aggressiv fransos tror jag.

Six days of glory: Snyggt och bra. Väl balanserat och ganska snabbspelat.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Strv102r »
Ola Palmquist

Spelar nu: GMTs Clash of Monarchs, BAR Lobositz härnäst?

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5400
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #31 skrivet: 5 mars 2010 kl. 10:11:57 »
Jag skulle säga, ju tidigare spel, desto bättre. Kevin Zucker skriver regler som någon som försöker förklara något och bara snurrar in sig i mer och mer invecklade resonemang. Reglerna blir längre och längre utan att nya regler egentligen tillkommer, och definitivt utan att de blir tydligare. De blir inte bättre på att fylla luckorna heller.

Så, för Six Days-systemet rekommenderar jag Six Days of Glory. Det har 12 sidor regler, tror jag. Senare spel i serien har uppemot 30 sidor regler utan att något vettigt tillförs.

För Campaigns-serien rekommenderar jag av samma skäl The Emperor Returns. Eller ännu hellre något av Avalon Hills smålådor The Italian Campaign eller The Hundred Days. Innehåller reglerna kondenserade till begriplighet, och du får en bra känsla för om du kommer att gilla övriga spel.
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Elias Nordling »
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 734
    • Visa profil
(Ämne saknas)
« Svar #32 skrivet: 5 mars 2010 kl. 19:19:20 »
>Jag skulle säga, ju tidigare spel, desto bättre. Kevin Zucker skriver regler som någon som försöker förklara något och bara snurrar in sig i mer och mer invecklade resonemang.

Ska du ge dig på NaB systemet så har det en rejäl inlärningströskel _men_ när du passerat den har du ett suveränt operativt spelsystem för Napoleonepoken att härja med. Sen finns en utmärkt sammanställning över NAB reglerna att hämta över nätet. Den är att rekommendera då den slår ihop seriereglerna med de spelunika reglerna och du får en regelbok i stället för två att leta i.

AH smålådorna får inte fram det intressanta i spelsystemet, de är helt enkelt för små operationsområden för att du ska få fram det "götta" i systemet.

Snowfox rekommenderar:

NaB - Sun at Austerlitz och naturligtvis Napoleon at Bay. Är du djärv ger du dig på Habit of Victory. Zucker ökad skalan något och Napoleon at the Crossroads (NaB x3)  kan rekommenderas. Du bör dock vara medveten om att du måste "glömma" några regler om du går vidare till NaB därefter.

Six days of Glory systemet är en enklare kusin från landet men Napoleon hade en förmåga att få kampanjerna att bli intressanta så har du mycket manövrerande framför dig.

6DoG - Rossbach avenged, Six Days of Glory, 1809
« Senast ändrad: 1 januari 1970 kl. 01:00:00 av Snowfox »
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.