Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av Hexasims Marne 1918: Friedensturm.

Startat av Strv102r, 5 augusti 2010 kl. 07:09:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

#15


Efter andra sekvensen: katastrofen är nästan helt fullbordad. Tyskarna har tagit den del av COMPIEGNE som ligger nordväst om floden OISE. Han har öppnat vägen söderut mot PARIS. Min 69 infdiv rör sig framåt för att försvåra för fienden att nyttja hålet och köper nog lite tid. Men tysken har lyckast mycket bra. Nästa sekvens får jag in förstärkningar som kanske kan begränsa hans utbredning åt söder och ta tillbaka byn i vägkorset. Men han får ju agera först...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

#16
Oj, det där scenariot brukar vara som att gå in i en vägg för tysken!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

#17


I söder sprider tysken ut sig och tar alla VP hex. Däremot anfaller han inte mer i COMPIEGNE med i nordväst tar han lite terräng. Det nya läget i söder innebär att jag inte kan vinna genom att ta tillbaka terräng där. Tiden räcker inte. Jag satsar på att ta MONTDIDIER. Och nur är det min tur att ha tur med tärningarna! Jag tar staden! Och tysken har inte en chans att ta tillbaka den inom utsatt tid.

I VP har han en strategisk seger, men då jag tagit MONTDIDIER är det irrelevant och jag får en strategisk seger.

Kul, kort scenario!
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#18


Förlusterna. Återigen så har tysken en hel del steploss i förbanden på kartan. Kanske kan tillägga att jag ju gjorde ett försök att ta tillbaka den mest sydvästra staden med två div som jag inte hade utrymme för i anfallet mot MONTDIDIER. Katastrof... Men det spelade ju ingen roll i slutändan!
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#19


Sista scenariot innan kampanjen. Friedensturm och det allierade motanfallet. Samma händelseförlopp som i MMPs Rock of the Marne.

Väster (vänster) om den svarta linjen får inget ske GT1. De röda åttauddiga stjärnorna är de tyska VP hexen. Vissa av dem ger 2 vp. De vita är mina VP hex. De inringade tyska elitdivisionerna är de som har 6 i moral. De gula brickorna är italienarna. Jänkarna är ganska lika tyskarna i färgen. De finns mest runt CHATEAU THIERRY.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#20


Efter första tyska offensiva sekvensen.  Han har kommit längst i öster(!) men med ett så smalt genombrott att 42. US infdiv kunde anfalla och skära av hans tät. Anfallet mot ESPERNAY norr om MARNE har tagit bra med terräng men inte tillfogat stora förluster. I söder är han över MARNE på en plats och har tagit sin första VP (den åttauddiga stjärnan med gul ram).
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#21


Nu går tysken över MARNE på större bredd i söder. Än håller min front men den börjar bli lite tunn där nere. ytterligare en VP hex faller i väster. Hans anfall mot ESPERNAY norr om MARNE tar en del terräng men ger mig få förluster. Jag ser en möjlighet till ett motanfall då han har tappat en del i stridsvärde och jag lyckas bra. Hans anfallskraft mot ESPERNAY kan nog anses vara bruten, men en italiensk division ligger risigt till. Han genomför också ett motanfall mot min 42. US infdiv i öster som kastas tillbaka i praktiken slagen, men jag genomför ett eget motanfall mot hans tät som dock ger mig stora förluster och pressar honom bara aningen bakåt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#22


Sista tyska offensivsekvensen. han fortsätter att pressa på i sydväst och anfaller 3. US infdiv två reg i VP hexem bredvid den han tog förra rundan. Men mina jänkare visar sig namnet "Rock of the Marne" värdiga och håller med stora förluster. Tysken tar många steploss vilket syns på de vita strecken på de som anföll över MARNE. I övrift förefaller han försöka omfatta försvaret från söder. I sydost når han ESPERNAYS utkanter men kommer inte in i staden. I öst genomförs ett anfall över AISNE för att ta en VP hex men han stoppas.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#23


Så tar jag initiativet! X armén börjar stt anfall i väst! I norr tar jag begränsat med terräng och med stora förluster på 1 US Infdiv i synnerhet. I söder har jag mer framgång. Tysken fortsätter att anfalla öster om CHATEAU THIERRY. De två reg ur 3 US inf div håller men slås i stort sett helt. De tvingas dra ur men tysken kan inte följa efter. Terrängen är således helt oförsvarad när sekvensen är slut! Sydväst om REIMS hittar tysken en svaghet i linbjen och anfaller med mycket god effekt. En stridsgrupp lyckas ta sig långt in söder om REIMS och skär av staden! Sydost om REIMS omgrupperar han för ett nytt anfall.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#24


Min offensiv fortsätter och nu tar jag mer terräng och tysken star stora förluster. problemet är väl att det gör jag med... Tysken å sin sida fortsätter anfallen i sydost, han grupperar för att anfalla ESPERNAY senare och öster om REIMS lyckas han nu ta sig över AISNE och ta VP-hexen. jag lyckas däremot ta tillbaka den dubbla VP hex som hans genombrottsförband tog söder om REIMS. Dessutom har jag skurit av det.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#25


Min tredje offensiv sekvens. I söder och i centern fortsätter jag ta terräng men mina elitförband som leder offensiven börjar mattas av steploss. Jänkarna har tagit mycket stryk. Och inga stridsvagnar kvar. Men jag vill hålla trycket på tysken så jag ångar på. Vid SOISSON tar jag lite terräng men sydost om staden där min marockanska elitdiv anfaller, utlsiten som den är, blir det inte så bra då fienden lyckas med ett motanfall som i stort sett utraderar mina marockaner. Vid REIMS slår jag resterna av hans förband som bröt genom och jag lyckas med den brittiska hjälpen, främst 51 höglandsdiv, kasta tysken åter över AISNE.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#26


Min offensiv fortsätter sista rundan om tre sekvenser. Vid SOISSON kommer jag ingenstans även om jag nöter på tysken. Överhuvudtaget gör jag bara blygsamma framsteg. Däremot tysken... Han ser en möjlighet till att anfalla 28 intakta US infdiv öster om CHATEAU THIERRY, och han lyckas få ihop förband för ett hyfsat odds och slår mer än bara hyfsat både för artilleri och anfall. Rsterna av 28 viker över MARNE nästan slagen och tysken, med förluster, tar VP hexen. Fortfarande inget anfall vid ESPERNAY.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#27


Andra sekvensen. jag anfaller igen över i stort sett hela bredden och tillfogar förluster, men jag lyckas inte ta någon terräng alls nästan och tysken kan gruppera fram nya förband och fortsätta försvara samma terräng. Jag kommer inte närmare SOISSON eller någon annan VP plats. Och dessutom har tysken jättetur i tärningslaget när han anfaller ESPERNAY så staden faller!

En sekvens kvar men en snabb titt på läget visar att då jag inte kan ta någon VP plats, i väster pga att tysken har för bra förband mellan mig och SÒISSON eller VP hex i övrigt och i öster för att jag inte hinner få fram anfallsförmåga mot ESPERNAY, på en sekvens så ger jag tappt. Tysk seger!
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#28


Förlusterna under Friedensturmscenariot. Vad som inte syns är att alla jänkare har minst en steploss precis som alla franska elitförband. Min anfallskraft är i stort sett uttömd.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#29


Helheten inför kampanjscenariots start. Ortnamn och VP hex förtydligade. Det hela är dukat för att tysken ska starta med den historiska Blücheroffensiven (det första scenaríot vi körde), men han måste ju inte. Då är dock alla resurser på fel plats om han vill anfalla någon annanstans vilket medför omgrupperingar och tidsförlust.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.