Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Elias Nordling

The Spanish Civil War (GMT)

Startat av Elias Nordling, 5 februari 2011 kl. 15:25:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Mitt spelande är lågintensivt just nu, men jag har trots allt riktigt riktigt kul med detta spel.

SCW sägs bygga på Great War in Europe, men det märks väl främst på att man drar brickor för slumphändelser samt en stridstabell som bara har step-losses och inga reträtter eller andra resultat.

Spelets svårighetsgrad kan väl sägas vara medel, med en hel del kul och intressant krom. Stridigheterna mellan anarkister, kommunister och separatister på regeringssidan skildras rätt ytligt, men däremot kan man i detalj följa hur bägge arméerna uppgraderas från hastigt hoprafsat slödder till riktiga professionella arméer.

Spelsekvensen är gå och slåss för vardera sidan,  med en exploateringsfas som åtminstone i början är svår att utnyttja, endast reserver och motoriserat får agera där. Förflyttningsvärdena på enheterna är låga, men i gengäld är reglerna för operationell och strategisk förflyttning generösa, så fienden har en tendens att plötsligt koncentrera sina trupper för offensiv innan försvararna har tid att förstärka fronten. I regel gör bägge sidor bara ett fåtal attacker per omgång.

Det är kul hur spelet så tydligt har olika faser. I början måste nationalisterna länka samman sina zoner och republikanerna fördröja dem. Sedan kan nationalisterna antingen börja jobba på republikanernas nordzon eller försöka få en autoseger vid Madrid, och Republikanerna har ett temporärt numerärt överläge som de i sin tur kan använda för att försöka få till autoseger. Sedan måste Nationalisterna slå ut nordfronten och reducera resten innan tiden rinner ut.

Republikanerna har ingen reell chans att vinna kriget i detta spel, de vinner i stället en autoseger bara de lyckas erövera fyra större nationalistkontrollerade städer. detta segervillkor gör spelet rejält svettigt för nationalisterna, som aldrig riktigt kan slappna av och köra sin offensiv.

Mitt benchmark-spel för Spanska Inbördeskriget är For Whom the Bell Tolls i Europa-serien. Det är ett av de bästa spelen i Europa-serien, och funkar riktigt bra. det tar förstås evigheter att spela, och de standardiserade sjöstridsreglerna är våldsam overkill i detta spel. Jämfört med detta tycker jag ändå att SCW fångar tillräckligt mycket av kromet i ett enklare och snabbare spel. Det jag saknar mest från FWTBT är möjligheten till slumpstart, där man slår för lojaliteten för samtliga förband vid start. Men det hade krävt minst hundra brickor till.

Bägge spelen har för övrigt också scenarior för en tysk invasion av Spanien i syfte att ta gibraltar under andra världskriget. jag har inte provat någotdera så jag kan inte kommentera.

Spelet får en stark fyra, på gränsen till femma, i betyg av mig.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

#1
Skönt med en positiv recension, spelet är redan beställt. Jag har aldrig spelat det spanska inbördeskriget men det här låter som ett kul spel att börja med.

 :up:

Elias Nordling

#2
I mina partier förlorade jag med nationalisterna, och trodde att det mest berodde på min försiktiga spelstil. Men på Consimworld verkar det som att inte en enda människa lyckas upprätthålla historiskt tempo med nationalisterna.

Svaret från utvecklarna är att för att få historiskt resultat måste nationalisterna ignorera Madrid, och det låter ju inte så historiskt med tanke på de månader då de var helt fokuserade på att ta Madrid i verkligheten.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

silversixx

#3
Jag är sugen, men samtidigt så vill jag ju ha det totala kaos som är Spanska inbördeskriget.
Känner du att det upplevs?

Elias Nordling

#4
Mjae, inte riktigt den där kaoskänslan, nej. Där är For Whom the Bell Tolls bättre.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Lee Brimmicombe-Wood

#5
I got the impression this is very old-school in design and a fraction on the large side. How does it compare against Brian Train's game?
Up in the air Junior Birdman

Elias Nordling

#6
I wasn't sold on brian Train's game. I felt the groundwork looked nothing like the real war. But I DID like the Battle for China game based on the same engine. That said, the games have totally different focus (focii?) SCW is light on the political side but does a fair job of showing the proceedings on the battlefield. Arriba Espana is the other way round.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

#7
CiteraDet jag saknar mest från FWTBT är möjligheten till slumpstart, där man slår för lojaliteten för samtliga förband vid start. Men det hade krävt minst hundra brickor till.
Enheterna verkar vara svaga nog för att inte ha en baksida. I så fall skulle de kunna ha en republikansk och en nationalistisk sida vilka man skulle kunna slå fram i början.

Märker man splitten mellan kommunister och anarkister?