Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Inreda spelrum

Startat av tobias, 11 november 2004 kl. 17:19:49

Föregående ämne - Nästa ämne

theeverything och 7 Gäster tittar på detta ämne.

B_J_S

:lol:  :lol:  :lol:
Jag bara älskar detta forum.

Det är highscore här, när det gäller antalet gånger som jag skrattar högt på inlägg som görs.
Keep up the good (fun) work :D
//Jonas

Delirium

Citat från: "Andreas Lundin"Jag inser att jag är lyckligt lottad eftersom jag är sambo med någon som själv gillar att spela spel (euros och kortspel). Jag är än mer lyckligt lottad eftersom jag inte ens behövde förhandla när vi i den nya lägenheten samfällt kom överens om att använda ett av rummen som dedikerat spelrum.

Nu lyder frågan. Har forumet några bra tips på inredning? Allt från möbler, dekorationer till belysning och förvaring.

Tänk brett. Det skall gå att spela allt från poker, via monsterkrigsspel till rollspel därinne.

(Citerar in Andreas tråd.)

För det första är jag imponerad av att ni "samfällt kom överens". Karin är förstående men jag måste fortfarande låtsas som att vårt spelrum egentligen är ett gästrum.

Nåväl.

Jag tänker mitt spelrum, fast med mer plats. Det vill säga soffa för rollspel, bord (som går att göra större med exempelvis iläggsskiva) och stolar, extra bord för monsterspel och/eller avlastning. Bra taklampa och golvlampor för oss äldre (och för CW i WiF). Och sist men inte minst ett ställ för pincetter, och en rejäl trave tärningar.

Vad gäller förvaring finns det sinnrika hyllanordningar, men en lite enklare variant för monsterspel är att ha 1d4 kartongskivor som kartorna läggs upp på och vid längre hoppackning staplar man skivorna ovanpå varandra med klossar och lägger ett snyggt tyg ovanpå som dammskydd.
Empires in Arms
Civil War
(Är det 90-tal igen??)

Andreas Lundin

Någon som har tips på en sajt där man kan köpa sjyssta krigsplanscher? Eller bataljmotiv tryckta på canvaser (stavas det så?) funkar också.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Det dräller av siter som säljer sådana planscher. Kan ju kolla här exempelvis http://www.zazzle.com/battle+posters
eller: http://www.military-art.com/ bättre urval men är dyrare.

Bara att googla på battle och poster så kan du tillbringa en kväll med att bläddra runt.

Det bästa du kan göra för att hitta något vettigt är att söka efter ett slag du skulle vilja ha på väggen och se vad som finns på det eller att du har någon specifik konstnär som du gillar stilen hos.
Exempel: http://www.davidpentland.com/

Alternativt kan du göra som jag har gjort att du köper det som finns på plats i museer osv. när du besöker några slagfält så brukar dom alltid ha någon/några som är bra på lager.
Tyvärr så har jag blivit tvungen att montera ner dom allt eftersom då väggutrymmet förvandlats till bokhylleutrymme.  :/
"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

CiteraJag inser att jag är lyckligt lottad eftersom jag är sambo med någon som själv gillar att spela spel (euros och kortspel). Jag är än mer lyckligt lottad eftersom jag inte ens behövde förhandla när vi i den nya lägenheten samfällt kom överens om att använda ett av rummen som dedikerat spelrum.

Nu lyder frågan. Har forumet några bra tips på inredning? Allt från möbler, dekorationer till belysning och förvaring.

Tänk brett. Det skall gå att spela allt från poker, via monsterkrigsspel till rollspel därinne.
Kolla sida ett och två i den här tråden så finns en del foton på hur jag löst det med bord, belysning, stolstyper och förvaring. Det har hänt en del sedan dess, framförallt så har jag monterat in mer bokhyllor för att få plats med så mycket med spel som möjligt men i övrigt så håller det än idag för alla typer av spelande vi har kört där (rollspel/go/schack/GB2/kortspel/twilight imperium/PoG m.m.)

theeverything

Tänkte köpa bord för krigsspel och har fått husets minsta kyffe till förfogande. Funderar på att köpa tre fällbara konferenbord på 120x80 cm. World in flames kan man ju bara glömma med annars är det största jag har Barbarossa AGN och AGC tror jag. Jag kan nog bara köra de tre borden i rummet med anorektiska småbarn, men att döma av bilderna från friendly fire representerar väl kroppstypen den genomsnittlige krigsspelaren... ;)

https://www.dpj.se/hopfaellbara-bord/17175-232570-bord-dinner-style.html?_gl=1*5wx4tg*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQjwgKjHBhChARIsAPJR3xecah-5YtxllaNE-9H6aIcLMJxMknsFItc29dB17HD3rGV5tqBNyVoaAj7VEALw_wcB&gbraid=0AAAAADuqGx--1sBB854oqrpJj-mtj4n9r

Nåväl, kommentarer om storleken som då kan bli max 120 x 240 cm och bordstypen? Erfarenheter? Vad har ni själva?
MVH Lars

EvilSpook

Du får bygga attefallshus på tomten.
Övriga familjen kan få det riktigt trevligt i ett sånt...

8)
//EvilSpook

P.S. Det är väl alltid bra att ha flera alternativ och möjlighet att fälla ihop/ställa undan borden vid behov.

För egen del har jag (som du nog vet):
A) Tre olika vardagsrumsbord för sällskapsspel
B) ett relativt smalt kontorsbord för normalstora krigsspel.
C) 1-2 gamla matbord för större krigsspel.
D) 2 stora spånskivor som kan placeras på matborden/fruns sybord/frysboxen/altanborden för MegaSpel.

Scipio

Citat från: theeverything skrivet 11 oktober 2025 kl. 23:48:37Tänkte köpa bord för krigsspel och har fått husets minsta kyffe till förfogande. Funderar på att köpa tre fällbara konferenbord på 120x80 cm. World in flames kan man ju bara glömma med annars är det största jag har Barbarossa AGN och AGC tror jag. Jag kan nog bara köra de tre borden i rummet med anorektiska småbarn, men att döma av bilderna från friendly fire representerar väl kroppstypen den genomsnittlige krigsspelaren... ;)

Jag slog samman din fråga till det befintliga ämnet om att "Inreda spelrum" då vi samlar diskussioner om bland annat spel-bord där.

Själv löste jag det genom att beställa ett bord med mina önskade mått av en snickare.
Det kostade en slant men det är fortfarande en av de bästa investeringar som jag har gjort.
https://www.krigsspel.se/forum/index.php?msg=203

Så modulärt är definitivt vägen att gå om man inte har obegränsat med plats. Spelar du ofta spel med endast en spelplan så är säkert ett minimått på ett optimalt bord för det på någonstans mellan 60cm gånger 100cm - 120cm

theeverything

Citat från: Scipio skrivet 12 oktober 2025 kl. 09:30:58
Citat från: theeverything skrivet 11 oktober 2025 kl. 23:48:37Tänkte köpa bord för krigsspel och har fått husets minsta kyffe till förfogande. Funderar på att köpa tre fällbara konferenbord på 120x80 cm. World in flames kan man ju bara glömma med annars är det största jag har Barbarossa AGN och AGC tror jag. Jag kan nog bara köra de tre borden i rummet med anorektiska småbarn, men att döma av bilderna från friendly fire representerar väl kroppstypen den genomsnittlige krigsspelaren... ;)

Jag slog samman din fråga till det befintliga ämnet om att "Inreda spelrum" då vi samlar diskussioner om bland annat spel-bord där.

Själv löste jag det genom att beställa ett bord med mina önskade mått av en snickare.
Det kostade en slant men det är fortfarande en av de bästa investeringar som jag har gjort.
https://www.krigsspel.se/forum/index.php?msg=203

Så modulärt är definitivt vägen att gå om man inte har obegränsat med plats. Spelar du ofta spel med endast en spelplan så är säkert ett minimått på ett optimalt bord för det på någonstans mellan 60cm gånger 100cm - 120cm

Tack! Ja jag hade missat tråden. Jo fastbyggt blir säkert stabilare och framförallt bättre för benen, för fällborden är ju inte optimala på gavlarna men ditt bord ser ju ut som att det har en annan lösning men allt är ju en kompromiss. Fällborden kan ju fällas ihop och bäras ner och användas till fest och annat vilket är ett plus och om jag får ha rummet kvar när minstingen blir större återstår att se så det är inte riktigt läge för en slutgiltiga lösningen. Dessutom lever jag i villfarelsen att jag fortfarande är en 18-årig punkare och rebell och får lätt panik om det blir för organiserat. Svårt det där att kryssa mellan alla neuroser. Tack för input. Ska tänka lite till innan jag bestämmer mig men modulärt är helt klart ett måste.

Scipio

Mina bordsben är rejäla och inte fällbara. Dock så går dom att skruva av så det är endast standarbordet som står uppställt till vardags. Dom andra bordsskivorna står lutade mot en vägg i garaget tills dom behövs.

theeverything

Citat från: EvilSpook skrivet 12 oktober 2025 kl. 06:53:53Du får bygga attefallshus på tomten.
Övriga familjen kan få det riktigt trevligt i ett sånt...

8)
//EvilSpook

P.S. Det är väl alltid bra att ha flera alternativ och möjlighet att fälla ihop/ställa undan borden vid behov.

För egen del har jag (som du nog vet):
A) Tre olika vardagsrumsbord för sällskapsspel
B) ett relativt smalt kontorsbord för normalstora krigsspel.
C) 1-2 gamla matbord för större krigsspel.
D) 2 stora spånskivor som kan placeras på matborden/fruns sybord/frysboxen/altanborden för MegaSpel.

Jo det låter ju enkelt. Varför inte de större spelen i den östra flygeln, de mindre i den västra plus klocktornet samt Eurospel i den franska paviljongen så har man ju östasiatiska bilblioteket ledigt för lite med sponatana spel och man ockuperar inte tesalongen som kan leda till slitningar när socitetsdamerna ska ha sammanträde för svenskjapanska vänföreningen? ;)

Men... för oss med elva barn i en statarlänga på 0,05 kvadrat med dass på innergården och kallvatten i en kran nedåt gatan är det inte riktigt så enkelt som det lätt kan verka när man sitter och funderar, mumsande på sin gåslevercanape i palatset.

;)
MVH
Lars

Edit: kanske för säkerhets skull ska tillägga, eftersom detta är internet, missförståndens eldorado, att jag och evilSpook är gamla vänner och att mitt inlägg ska tolkas som humor, inte nåt annat.

Andreas Lundin

Blev lite smått nostalgisk av denna tråd. Av mitt spelrum på Djinghis Khan i Lund är blott minnena kvar.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Citat från: Andreas Lundin skrivet 13 oktober 2025 kl. 08:19:56Blev lite smått nostalgisk av denna tråd. Av mitt spelrum på Djinghis Khan i Lund är blott minnena kvar.
Även jag har flyttat och uppgraderat spelrummet sedan dess, lägger upp en bild på hur det såg ut för några år sedan, borde ta lite nya bilder då jag fixat lite ytterligare med det sedan dess.

ErikLj

Tar du bort figurernafå du plats för fler spel!

Citat från: Scipio skrivet 13 oktober 2025 kl. 10:07:22
Citat från: Andreas Lundin skrivet 13 oktober 2025 kl. 08:19:56Blev lite smått nostalgisk av denna tråd. Av mitt spelrum på Djinghis Khan i Lund är blott minnena kvar.
Även jag har flyttat och uppgraderat spelrummet sedan dess, lägger upp en bild på hur det såg ut för några år sedan, borde ta lite nya bilder då jag fixat lite ytterligare med det sedan dess.

Scipio

Citat från: ErikLj skrivet 13 oktober 2025 kl. 10:23:03Tar du bort figurernafå du plats för fler spel!

:lol:
Hörrudu nu för tiden försöker jag sälja spel i snabbare tempo än jag förvärvar dem så det ska förhoppningsvis inte behövas!