Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tyska hemvärnet i början av 80-talet

Startat av Profit, 15 juli 2012 kl. 22:31:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Profit

Det är ingen som råkar ha bra koll på detta ämne? Vad är tex skillnaden mellan en "heimatschutzbrigade" och ett "heimatschutzregiment"? (Jag har deras respektive TOE, men den säger ju liksom inte så mkt...!)

Zizka

#1
Citat från: "Profit"Det är ingen som råkar ha bra koll på detta ämne? Vad är tex skillnaden mellan en "heimatschutzbrigade" och ett "heimatschutzregiment"? (Jag har deras respektive TOE, men den säger ju liksom inte så mkt...!)


Hemvärn är det inte utan lokalförsvarsförband med strid som uppgift.
En TOE säger rätt mycket om ett förbands kapacitet.

Heimatschutzbrigade är brigadförband (500-serien tilldelas divisioner, 600-serien är fristående), kapabla förband som kan utföra fördröjningsstrid, strid mot luftlandsättningar etc.

Heimatschutzregiment (15st) är en sammanslagning av tidigare fristående förband och har en mer stationär roll (punktförsvar).

Profit

#2
Det är inte hemvärnet? Vad heter det då?

Vad innebär "med strid som uppgift"? Har inte alla det?

Zizka

#3
Citat från: "Profit"Det är inte hemvärnet? Vad heter det då?

Vad innebär "med strid som uppgift"? Har inte alla det?


Jag var lite snabb med svaret.

Många år sedan jag läste tyska på gymnasiet och då var väl inte militära ord vi höll på med men ett tyskt hemvärn bör heta typ = landsturm eller volksturm.

Mer om tyska samt Nato-förband hittar du här: http://www.microarmormayhem.com/
Nere till vänster hittar du filer.

Men Heim-brigaderna har allt dem behöver för mer kvalificerad strid (pansar/artilleri/ingenjörer/mekskytte/lastbilsskytte etc).

H-regementena har motorskyttebataljoner, eldunderstöd, stab och pansarvärn.

Dessa är likt våra lokalförsvarsförband med reservister som utgått från fältförbanden. Vissa hade Leopard I som beväpning i pansarförbanden.

Mig veterligen hade inte Västtyskland nåt som vi kallade hemvärn.

Profit

#4
Ah, men då är alltså brigaden lite hårdare typer (verkar så i TOEn också, även om de är färre).

Sätter upp sovjetisk luftlandsättning i MSH, men är lite rädd att jag tagit i för klent med tyskar - sätter ihop en hel division ryss.

Tusen tack för hjälpen!

Andreas Lundin

#5
MSH? :insecure:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Profit

#6
Modern Spearhead

Mats Eden

Citat från: Zizka skrivet 16 juli 2012 kl. 19:06:55
Citat från: ProfitDet är ingen som råkar ha bra koll på detta ämne? Vad är tex skillnaden mellan en "heimatschutzbrigade" och ett "heimatschutzregiment"? (Jag har deras respektive TOE, men den säger ju liksom inte så mkt...!)


Hemvärn är det inte utan lokalförsvarsförband med strid som uppgift.
En TOE säger rätt mycket om ett förbands kapacitet.

Heimatschutzbrigade är brigadförband (500-serien tilldelas divisioner, 600-serien är fristående), kapabla förband som kan utföra fördröjningsstrid, strid mot luftlandsättningar etc.

Heimatschutzregiment (15st) är en sammanslagning av tidigare fristående förband och har en mer stationär roll (punktförsvar).

Jag är mycket intresserad av deras TOE, om du kan post den...

/Mats